Multifunksjons maltmøllebase

Som nevnt i en annen tråd i dag fikk jeg en Rollers Crush i posten i dag. Denne leveres uten base, så det må en jo lage en løsning på sjøl.

Så en tråd her på forumet om en som hadde laget en som satt på en gjæringsbøtte og tenkte tanken var god.
Flesteparten av batchene mine brygger jeg på Speidel BM20 og da får gristen fint plass i en 15L Jula-bøtte.
En gang i blant brygger jeg på min Speidel BM50, så da er et pensjonert 30L gjæringskar mer praktisk.

Etter litt grubling fant jeg frem en rest av 22mm gulvspon, begge bøttestørrelser, blyant, stikksag og håndoverfres.

Laget først diameteren tilpasset 30L, freste så spor til det og senere freste jeg spor til kanten på 15L-bøtta.
Fant selvsagt aldri tilbehøret til elverktøyet så saging og fresing ble på frihånd men resultatet ble rimelig greit.

Her et bilde på 15L-bøtta :

20251031_140842.jpg

Som nevnt i en annen tråd i dag fikk jeg en Rollers Crush i posten i dag. Denne leveres uten base, så det må en jo lage en løsning på sjøl.

Så en tråd her på forumet om en som hadde laget en som satt på en gjæringsbøtte og tenkte tanken var god.
Flesteparten av batchene mine brygger jeg på Speidel BM20 og da får gristen fint plass i en 15L Jula-bøtte.
En gang i blant brygger jeg på min Speidel BM50, så da er et pensjonert 30L gjæringskar mer praktisk.

Etter litt grubling fant jeg frem en rest av 22mm gulvspon, begge bøttestørrelser, blyant, stikksag og håndoverfres.

Laget først diameteren tilpasset 30L, freste så spor til det og senere freste jeg spor til kanten på 15L-bøtta.
Fant selvsagt aldri tilbehøret til elverktøyet så saging og fresing ble på frihånd men resultatet ble rimelig greit.

Her et bilde på 15L-bøtta :

Vis vedlegget 75070
Prøvde å kjøre gjennom litt malt nettopp.
Brukte den samme batteridrevne DeWalt maskinen jeg brukte på den forrige.
Det ble bråstopp gitt. Den her er nok tyngre å dra.

Hvilken åpning? Har brukt Makita 18V børsteløs. Den er bra kraftig, men klarer det uten å mukke.

Gjorde det samme sjøl... kjørte gjennom litt malt for å renske valsene. Brukte Ryobi-drillen jeg har brukt siste 3-4 åra og polakken var lettere å dra enn MM3'en....får se i morgen når drøye 5kg kondisjonert malt skal gjennom

Gjorde det samme sjøl... kjørte gjennom litt malt for å renske valsene. Brukte Ryobi-drillen jeg har brukt siste 3-4 åra og polakken var lettere å dra enn MM3'en....får se i morgen når drøye 5kg kondisjonert malt skal gjennom
Jeg har gått fra MM3 til polakk, og polakken er vesentlig lettere å dra.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Rollers Crush'en skulle være tung. Relativt smal åpning, og to valser. Men den har gear, så den drar begge valsene - kanskje det er noe med det?

Jeg har gått fra MM3 til polakk, og polakken er vesentlig lettere å dra.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Rollers Crush'en skulle være tung. Relativt smal åpning, og to valser. Men den har gear, så den drar begge valsene - kanskje det er noe med det?
Samme som meg da...
Ingeniøren i meg ser umiddelbart at utvekslinga på gearinga er 1:1... begge valser går med samme hastighet. På MM2 og MM3 er det friksjonen mellom den ene drivende valsen og maltet som får de andre til å rotere. Min umiddelbare tanke er at overføringstapet friksjonen innebærer her vil kreve mer energi enn tannhjulsoverføring...

Hmmm.
Får prøve igjenn i morgen. Kvernet hvete med trang ordning.
Gammel skrumaskin med gammelt batteri.

Jeg kverna 6kg hvete på akkurat samme mølle og 0,7mm åpning forrige helg, null stress. Da med Ryobi drill med børsteløs motor.

Prøvde det samme nå. Men den gamle skrumaskina har ikke sjangs til å dra rundt kvernen. Her må det nok en oppgradering til.
Kvernet litt manuelt og kverninga det jo bra ut. Omtrent det jeg bruker på hvete.

Tilbake
Topp