Mye grums i vørter

Hei! Vi har mekka oss et enkelt bøtte i bøtte-oppsett med 3 mm hull i innerste bøtta, og tester ut dette for første gang nå. Vi tenker å bruke batch sparging. Har meska en times tid og tapper nå ut, men vørteren vil ikke bli ren for maltrester, har sikkert resirkulert 10-15 liter nå pga grums. Så endre opp med å sette en sil mellom bøtta og krana. Er det no galt med oppsettet? For store hull i innerste bøtta f. eks? Virker kanskje som det virvler opp malt når vi resirkulerer, noen enkel måte å unngå dette? Eller kanskje vi rett og slett bare må resirkulere mye mer enn det som er normalt?

Legg et lokk eller noe i bøtta slik at dere heller på det når dere heller tilbake vøreteren. Hell rolig.

Vet dog ikke om hullene er for store, men 3 mm er kanskje i grenseområdet.

Du kan vurdere å legge en sprutrist (NOK 49 hos Clas Ohlson) inn i den innerste bøtten. Tror også 3 mm kan være i overkant store hull. Hvor fint/grovt kvernet dere ellers malten?

Sprutrist:

341440_X_2010-02-08_083811_967.jpg

Hm. Kanskje det er litt finkverna for vårt oppsett. Ser ut som det bedra seg etter hvert, da, men lovlig mye vørter har vært gjennom systemet nå. Har lest litt om hva som er vanlig i sånn bøtte i bøtte-opplegg, og ser ut som 1/8" (3,2 mm) er det som er vanligst av det jeg har greid å finne av instruksjoner og tips på internett. Så burde jo være innafor synes jeg :jaha: Takk for tips i alle fall! Ser her at det har blitt litt berg av malt på sidene inni innerste karet, så tror nok vi plaska litt mye under resirkuleringa ja, burde vi jo ha tenkt på :p Får se hvor mye det har å si når vi tømmer ut sparge-vannet etterpå :)

Bruker også bøtte i bøtte til mesking med 3 mm. hull.
Bruker vanligvis å resirkulere 4-5 liter før vørteren er klar. Men enkelte ganger når det er veldig fint knust tar det lenger tid.
Jeg vurderer å borre hull i ei ny bøtte. Da blir det ikke større enn 2 mm. hull.

Skjønner, skjønner. Jaja, får hjelpe til slik at det renner fra krana gjennom ei sil først, da. Om det funker så kommer jeg nok ikke til å ta meg bryet med å perforere ei bøtte til med mindre hull med det første :) Nå dufter det vidunderlig i huset, akkurat tilsatt bitterhumla. Litt småfeil blei det jo på førstebrygget, men BG på 1040 for en pilsner er jo helt kurant, regner med OG på 1045 :) Dette var utrolig artig, har kost meg i hele dag :)

Har selv et bøtte i bøtte oppsett med 2mm hull. Fungere helt perfekt. Men det vil alltid bli med litt grums over i kokekjelen. Men dette er ikke noe problem siden det bunnfelles under nedkjøling og etter gjæring..
Bare husk å bruk protafloc eller irish moss  ;)

Hadde visst ikke noe av det, men får se hvordan det blir uten :p Men heisann, tenkte å koke vørteren en stund før humletilsetning siden vi fikk større kokevolum. Endre med at vi kokte det ned til 22 liter ferdig vørter... 1069 endre OG på. Effektivitet på 84% ifølge beercalk på haandbryg  :skitbra: Og det etter alle de feila vi gjorde med sparge-temperatur. Skjønner det ikke helt :p Trur dog vi vanner den litt ut for å nå ønsket volum. 6.8% er litt heftig for en pilsner...

Edit: Vanna det ut til 26 liter med OG på 1055. Det ga meg en effektivitet på 79%. Rare greier. Men godt fornøyd med det også :)

Tilbake
Topp