Mye humle i Speidel

Skal snart brygge en Nøgne Ø IPA klone på Speidel 20L. Kan såpass store mengder humle pellets føre til trøbbel for pumpa? Jeg kjører normalt pumpa under nedkjøling og har tidligere hatt en del humlegrafs i pumpa selv med relativt lite humle i gryta.
Erfaringer/tips?
 
Hei,

Jeg har brygget NØ IPA klonen på Speidelen uten problemer.
Jeg bruker også pumpene under nedkjøling.
Riktig nok har jeg 50 literen og har derfor to pumper, men uansett!
 
Da kjører jeg på med pelles rett i gryta. Takker og bukker for svar :ilike:
Siden du har erfaring med dette brygget er jeg så frekk  at jeg tillater meg et par spørsmål til:

Regner med du mesker ganske lavt på denne selv om det brukes 007?
Hvor lenge lagrer du denne før du smaker og når har den etter din erfaring vært best?
 
Hei,

Sitter og studerer bryggeloggen min og ser at jeg har tatt meg noen kunstneriske friheter, så en klone vil jeg ikke egentlig kalle det!

Jeg brukte blant annet WLP001 isteden for WLP007.

Mesketemperatur som følger:
52 °C/10min
65 °C/65min
78 °C/10min

Gjæret på 19/20 °C i 14 dager og 14 dager til på fat ved ca. 7 °C.

Etter min smak er dette den beste øl'en jeg har laget hittil, men jeg så er jeg ganske fersk som brygger da :eek:
 
Har faktisk vurdert å bruke 001 istedenfor 007 selv. Tror jeg ender opp med å måtte flaske denne pga. mangel på fat og er redd 007 kan slite litt med flaskekarbonering pga. flokkuleringsevnen. Har ikke lyst til å styre med å tilsette ekstra gjær før flasking.

Tror uansett jeg går for et meskeskjema noe lignende ditt. Takker igjen for svar.
 
Får man bedre utbytte av humle pellets ved å ha de rett i kjelen?

I motsetning til humleposer?
 
Thomassvendsen skrev:
Har faktisk vurdert å bruke 001 istedenfor 007 selv. Tror jeg ender opp med å måtte flaske denne pga. mangel på fat og er redd 007 kan slite litt med flaskekarbonering pga. flokkuleringsevnen. Har ikke lyst til å styre med å tilsette ekstra gjær før flasking.

Tror uansett jeg går for et meskeskjema noe lignende ditt. Takker igjen for svar.

Vi har benyttet 007 til flaskekarbonering flere ganger og alltid blitt fornøyd. Aldri tilsatt ekstra gjær før flasking. Kun tilsatt ca 6gr/l sukker til priming.
 
Tilbake
Topp