Mye humlerester

marhorn

Norbrygg-medlem
Hei,

Har akkurat laget en IPA med relativt mye humle.
Endte opp med ca 25 liter etter kjøling som planlagt, men det var så mye humlerester i bunn at jeg måtte gi meg med ca 20 liter på dunken.
Liker absolutt ikke å helle 10 halvlitere med potensielt god øl rett i sluket, men det var bare grønn guffe igjen så da ble det sånn!

Noen ekspert-tips på hva jeg gjorde galt?

:attevar:

Du har nok ikkje gjort noko galt for dette er vanleg. Neste gong kan du kompensere ved å planlegge nokre liter ekstra brygg før overføring til gjæringskar. Kostnaden med dette er minimal.

Hei! Det er så enkelt, at du drar på Clas og kjøper deg den store silen de har. Så vender du bare kjelen over den, og får med deg hver dråpe. Lykke til.
SveinErik   :)

Vedlegg

• IMAG0144.jpg
    IMAG0144.jpg
    632,1 KB · Sett: 317
Takk for svar!

Var usikker på om jeg hadde kjølt for mye eller for lite eller noe i den dur!
Prøver en kombinasjon av mere brygg og litt siling neste gang!

Brygger på en BB30 så litt vanskelig å snu kjelen uten at det blir øl utover hele gulvet:)
Ser at det finnes noe som heter Bazooka filter, er det kanskje noe å bruke her?

bazooka.jpg

Forrige (første maltbrygg) brygg var en Dry Stout og der var det ikke noe rester (Er det "Trub" det kalles?) i det hele tatt omtrent, men brukte vel bare 1/5 del av så mye humle jeg hadde nå!

Uansett mengde satser jeg på at dette blir en bra IPA!
Traff nesten på OG og den smakte "fortreffelig"!

Tror du kan spare deg Bazookan. Jeg har hvertfall ikke funnet noen måte å få festet den til utløpet på BB30. Tror også den vil bli full av gugge, og tett veldig fort. Forslaget med sil høres mer fornuftig ut.
Min siste IPA hadde ca 5 liter gugge i bunnen av gjæringsbøtta. Etter 3 uker var det kun ca 2 liter igjen. Det hadde klumpet seg fint sammen på bunnen, og det var også etter to ganske heftige tørrhumlinger under gjæringen.
Jeg er derfor ikke så redd for å få med endel gugge over i gjæringskaret.

marhorn skrev:
Brygger på en BB30 så litt vanskelig å snu kjelen uten at det blir øl utover hele gulvet:)

Jeg bruker også en BB30, og lar alt renne gjennom en sil lik den Svein Erik postet bilde av, det er helt uproblematisk det.

Hvordan er det med infeksjonsfare ved bruk av sil?
Det er vel på dette stadiet vørteren er på sitt mest sårbare?

Det går vel sikkert bra hvis jeg lar den ligge i StarSan som jeg gjør med alt annet utstyr!

Jeg bruker gjæringskar med ganske liten åpning.....

371_Gj_ringskar_30L_med_tappekran_og_gj_rl_s_1.jpg

.....og silikonslange ned i dunken så den Clas Ohlson sila blir litt stor :jaha:

Må forresten se og få byttet krana på BB30!
Vanskelig å få silikonslangen til å sitte!

Tilbake
Topp