Mysteriet med den infiserte tredel

Har et mysterie for hånden! Vi er tre kompiser som utgjør "bryggeriet" vårt, så når vi brygger deler vi alt ølet på tre og tar med hver vår kasse hjem etter flasking. Mysteriet er at jeg har vært mye mer plaget med infeksjon i brygget enn de to andre. Jeg merka det først i november/desember (brygget ble flaska sent oktober) at noen av flaskene spruta som en geysir, men tenkte kanskje at det var ujevn fordeling av sukkerlake som var synderen. Men de siste 7-8 flaskene har utelukkende vært skumkanoner, noe som er veldig synd for et brygg som ellers var så fantastisk... Kompisene mine har hatt 1-2 sprutere hver, jeg har vel hatt minst 10 totalt. Den siste flaska jeg åpna spruta så mye at skummet fylte tre halvlitersglass. Det som var igjen av øl (jada, skum er øl det og!) smakte surt og jævlig, og en kjapp sjekk med densimeteret kunne avsløre at SGen hadde sunket til 1,002... Gusher-infeksjon!  :eek:ppkast: (OG var 1,056, "FG" var 1,018)

Flaskene ble vaska i fellesskap, og følgende metode ble tatt i bruk:

Skylling av evt. synlig grums med springvann
Såpevann i ca. 30 min
Lut i ca. 30 min
Syre i ca. 30 min
Grundig skylling med springvann (endelig et bruksområde for dusjen!)
Desinfisering i ovn i 5-6 timer, med peak på 200 grader. Alufolie på flasketutene, selvfølgelig.

Korkene ble skylt med starsan før korkinga.


Så da er spørsmålet: Er dette tilfeldigheter? Har jeg gjort noe i etterkant som kan ha gjort dette med flaskene? Jeg trodde vaskinga vår var litt i overkant, men det var den tydeligvis ikke - hva kan vi gjøre bedre? Altså, hvor faen gikk det galt?

På forhånd takk, og mvh. Erlend  :beersmiley:
 
Jeg tror i hvert fall vi kan fastslå at den prosedyre for flaskevasking er grundigere enn det som er vanlig, og spesielt varmebehandlinga er veldig nær sterilisering. Feilen ligger nok et annet sted enn der.
 
Hva tapper dere ifra? Hvis det er et "gammelt" gjæringskar som har en del riper, er disse vanskelige å få helt rene.
Merkelig at det er du som får mesteparten av de infiserte.
 
Under flasking har jeg alltid en kjel med kokende vann, en bolle med starsanløsning, og en sprayflaske med teknisk sprit stående klar.
Jeg bruker gummihansker under all håndtering av desifiserte flasker/kapsler/flaskefyller.
Kapsler og fylleslanger dypper jeg i kokende vann, hanskene sprayer jeg med sprit før jeg begynner, og plastdeler til fyller (som ikke tåler varme) rengjør jeg med starsan.
Tappestussen får en omgang med sprit. Må jeg ta på noe annet enn desinfisert utstyr underveis, så er det ny runde med spriten.

Alt jeg eller øle skatl være i berøring med er behandlet med kokende vann, starsan eller sprit.
Jeg er kanskje paranoid mhp renslighet under flasking, men har til gjengjeld aldri opplevd infeksjon.

Er sukkerlaken kokt og steril ved tilsetting?
 
Jeg vasker først flaskene utvendig og innvendig med en oppløsning med krystallsoda. Er flaskene rene, lar jeg det være. Deretter lar jeg de ligge noen minutter i vann tilsatt en kork klorin pr 10 liter vann. Dette bruker jeg også til å desinfisere alt utstyr som kommer i kontakt med vørter/øl etter nedkjøling, samt ved tapping. Har så langt ikke fått infeksjon, og ved så tynn klorinblanding setter det heller ikke smak.
Det enkle er ofte det beste!
 
Veldig enig i at det enkle ofte er det beste, så her kommer min enkle variant mtp flasker (jeg er nok på den "slappe" siden hva sterilisering angår :)):
Jeg skyller flaskene 5 ganger i varmt vann fra springen rett etter konsum. Deretter står de på kjøkkenet til flaskedag. Rett før flasking desinfiserer jeg flaskene med StarSan, med en flaskeskyller som spruter StarSan opp i flaskene.
Har, så vidt jeg vet, ikke hatt infeksjon (bank i bordet...  :bank2:)  ;D
 
Det har blitt påstått at alt øl egentlig inneholder ting som kan blomstre opp og skape usmak (infeksjon) og at forskjellen herfra og ut er hvor gode forhold disse ulumskhetene får. Sterkt øl gir selvsagt bedre forhold. Det samme gjør høy lagringstemperatur.
 
Det er nok ikke helt presist, men ingen hjemmebryggere jobber under sterile forhold. For eksempel har Fermentis (som står bak Safale) en garanti på mindre enn 1 bakterie per milliliter av de mest vanlige typene som kan ødelegge øl. Som (hjemme)brygger må man sørge for å holde bakterienivåene på et nivå som gjør at det ikke ødelegger øl.

Forøvrig vil stort sett alkoholsterke øl være vanskeligere å infisere, da bakterier generelt ikke er glad i alkohol.
 
Erlend92 skrev:
[…]
Lut i ca. 30 min
Syre i ca. 30 min
[…]

Uten skylling mellom?  Nå er ikke jeg kjemiker, men det høres isåfall ut som en mangel i den ellers så grundige prosedyren.
 
Jeg anså lut og syre som en del av vaskinga, ikke desinfiseringa. Den er det varmen som tar seg av i den beskrivelsen.

Hvor lenge lot dere flaskene stå fra varmebehandling til flasking? Kan det ha kommet støv i flaskene i den perioden, selv om dere dekket til åpningen?
 
gustavf skrev:
Jeg anså lut og syre som en del av vaskinga, ikke desinfiseringa. Den er det varmen som tar seg av i den beskrivelsen.

For all del.  Men når man blander lut og syre, skjer det litt andre ting enn når man skyller imellom.  Ikke at det burde ha noe å si for en infeksjon, men allikevel.
 
Takk for alle svar! Glemte å nevne at den eneste flaska jeg hadde med hjem til jul gikk i lufta natt til julaften, på soveromsgulvet mitt. Det var en trist julegave.

Jens K skrev:
Hva tapper dere ifra? Hvis det er et "gammelt" gjæringskar som har en del riper, er disse vanskelige å få helt rene.
Merkelig at det er du som får mesteparten av de infiserte.
Det kan det være noe i... Vi tappa om til et kar som sto på bryggekjellern etter å ha vaska det grundig og gitt det en omgang starsan. Neste gang skal vi ta med et eget. Men det forklarer ikke hvorfor akkurat jeg har vært så plaga med infeksjon, så vidt jeg kan huske brukte vi det samme karet begge gangene vi tappa om (~43 liter øl på to gjæringsdunker).

js skrev:
Under flasking har jeg alltid en kjel med kokende vann, en bolle med starsanløsning, og en sprayflaske med teknisk sprit stående klar.
Jeg bruker gummihansker under all håndtering av desifiserte flasker/kapsler/flaskefyller.
Kapsler og fylleslanger dypper jeg i kokende vann, hanskene sprayer jeg med sprit før jeg begynner, og plastdeler til fyller (som ikke tåler varme) rengjør jeg med starsan.
Tappestussen får en omgang med sprit. Må jeg ta på noe annet enn desinfisert utstyr underveis, så er det ny runde med spriten.
Takk for innspill. Det skal tas med videre, spesielt hanskebruk. Hvilken sprit bruker du? De fleste typene inneholder denatoniumbenzoat (bitrex) som smaker veldig bittert helt ned i konsentrasjoner på 1 ppm hvis jeg ikke husker feil. Kan kanskje bruke dårlig heimbrent til dette formålet...  ;D

js skrev:
Alt jeg eller øle skatl være i berøring med er behandlet med kokende vann, starsan eller sprit.
Jeg er kanskje paranoid mhp renslighet under flasking, men har til gjengjeld aldri opplevd infeksjon.
Alt som var i kontakt med ølet vårt fikk en grundig rens med starsan, bortsett fra sukkerlaken som var kokt.

js skrev:
Er sukkerlaken kokt og steril ved tilsetting?
Jeg mener å huske at vi kokte opp vann og tilsatte bryggsukker rett etterpå. Kan være at det rakk å kjøle seg ned i mellomtida, før det ble tilsatt.

StoreMy skrev:
Sterkt øl gir selvsagt bedre forhold. Det samme gjør høy lagringstemperatur.
Svakt øl, mener du vel? Ang. lagringstemperatur tror jeg dette kan være noe. Ølet mitt har stått på soverommet som har svingt mellom 15-22 grader eller noe i den dur. En annen tredel av bryggeriet sa at han satte flaskene ute (5-10 grader, kanskje) etter at karboneringa var ferdig, for å stoppe/bremse den. Den siste tredelen tror jeg ikke gjorde det, og han var heller ikke plaget med infeksjon.

nordtvedt skrev:
desinfiserte dere korkene?
Ja, de fikk seg en sprut med starsan.

arvidg skrev:
Uten skylling mellom?  Nå er ikke jeg kjemiker, men det høres isåfall ut som en mangel i den ellers så grundige prosedyren.
Så flaks at jeg er kjemistudent, da. ;) Det eneste som skjer er at de restene av luten som måtte være i/på flaska vil nøytralisere litt av syra i det neste karet. Mao. en ubetydelig reduksjon i syrekonsentrasjonen i kar nr. 3.

gustavf skrev:
Hvor lenge lot dere flaskene stå fra varmebehandling til flasking? Kan det ha kommet støv i flaskene i den perioden, selv om dere dekket til åpningen?
Hmmm... Par-tre dager? Håper ikke dette har veldig mye å si, da jeg har en kasse med (antatt) desinfiserte flasker stående inne på rommet mitt, fra samme renserunden... Aluminiumsfolien var og er veldig tettsittende.


Vi var to stk. under flaskinga, så det kan tenkes at jeg var uheldig og fikk flaskene fra en av oss som hadde dårligere rutiner enn den andre. Vi får være ekstra påpasselige neste gang. :)
 
Tilbake
Topp