Når dumpe trub/gjær?

Har gått til anskaffelse ac Chronical Brewmaster 64L.
Har mitt første brygg på den nå (45L) Pale Ale- US05 gjær. Skal ikke høste gjær.

Er det noen vits og dumpe trub/gjær?
Når skal det gjøres?
Vil ølet bli bedre av denne prosessen?

Takker for svar
 
Egentlig ikke noe vits om man ikke skal høste av gjæra.
Om man skal høste er det en fordel å dumpe trub/død gjær når stormgjæringa avtar, for så å høste 2-3 dager senere.
 
Har gått til anskaffelse ac Chronical Brewmaster 64L.
Har mitt første brygg på den nå (45L) Pale Ale- US05 gjær. Skal ikke høste gjær.

Er det noen vits og dumpe trub/gjær?
Når skal det gjøres?
Vil ølet bli bedre av denne prosessen?

Takker for svar
Hehe, store blanke koniske gjæringskar lager neppe bedre øl enn plastbøtter for oss på hjemmebryggernivå. Men i store oppsett med mange hektoliters kar, er det sikkert en fordel å dumpe gjær underveis.
 
Hehe, store blanke koniske gjæringskar lager neppe bedre øl enn plastbøtter for oss på hjemmebryggernivå. Men i store oppsett med mange hektoliters kar, er det sikkert en fordel å dumpe gjær underveis.
Nei, er nok mest BLING (innrømmer det glatt) - men de varer uansett lenger enn plastbøtter.
Som Spike Brewing sier "Your liver will fail before our equipment does!" ;)
 
Hvis "hjemmebryggernivå" betyr at man er likegyldig til bakterievekst og oksidering.
Vel. En ripefri starsanet plastgjæringsdunk vil holde til "hjemmebryggernivå". Der er mange ledd i prosessen, både under gjæring og etter som kan oksidere ølet. Både eventuell omstikking, tappeteknikk og oksygen i flaska ved korking tipper jeg gjør større skade på ølet enn diffundering av gasser gjennom plastgjæringskarene.
 
Er det nødvendig og dumpe trub/gjær?
I de store tankene til kommersielle bryggerier er autolyse et reelt problem. Da kan det være en fordel å dumpe gjæren underveis. Dette er ikke noe hjemmebryggere trenger å bry seg om. Bryggeriene gjenbruker også gjæren, selvsagt – og en ventil nederst er derfor en praktisk innretning. Å hevde at ståltanker ikke har noen praktisk nytte for hjemmebryggere utfordrer selvsagt forfengeligheten til enkelte, men min påstand er at man kan lage akkurat like godt øl i en plastbøtte fra Europris som i et glykolkjølt vidunder til 50 ganger prisen.
 
Sist redigert:
Vel. En ripefri starsanet plastgjæringsdunk vil holde til "hjemmebryggernivå". Der er mange ledd i prosessen, både under gjæring og etter som kan oksidere ølet. Både eventuell omstikking, tappeteknikk og oksygen i flaska ved korking tipper jeg gjør større skade på ølet enn diffundering av gasser gjennom plastgjæringskarene.
Ikke glem Cold crash – som antagelig har ødelagt mer øl enn noen annen teknikk :)
 
Hvis "hjemmebryggernivå" betyr at man er likegyldig til bakterievekst og oksidering.
Den der er så arrogant at jeg nesten ikke så noen grunn til å kommentere.

Men altså: Jeg har så langt ikke hatt noen bakterieinfeksjoner i mine plastbøtter. Oksidering har jeg kun detektert i forbindelse med tørrhumling. Jeg er på ingen måte likegyldig til disse tingene, og lever godt med mine plastbøtter. Siden jeg brygger småbatcher på rundt 11-15 liter, så blir ofte de dyrere gjæringskarene for store.

For alle som leser tråden: Man får til godt øl uten uønsket bakterievekst og oksydering selv om man bruker gjærkar i plast.

Det viktigste for å unngå bakterier er å:
  1. Rengjøre nøye rett etter bruk (når man gjør det med en gang trenger man ikke skrubbe så hardt, siden urenhetene ikke har fått satt seg). Det som gjerne sitter best er krausenringen, men den er også som regel grei å løse opp med varmt Zalovann.
  2. Tørke godt. Bakterier lever dårlig uten fukt.
  3. Oppbevare slik at smuss ikke slipper til.
  4. Star San eller tilsvarende på bryggedagen, rett før bruk.
Ellers gjelder det samme som for annen brygging: Ikke åpne lokket når det ikke trengs. Forsøk å time tilsetting av tørrhumle slik at gjæringen ikke er helt ferdig (men nesten, siden man ikke vil at humlen ligger i lenger enn 5-6 dager). Unngå cold crash om man vil unngå oksydering (kulde gjør at ølet lettere tar opp oksygenet). Ved flasking unngå for mye headspace i flasken og bruk naturlig karbonering som vil bruke opp noe av oksygenet.

Og ellers: Renslighet i alt man gjør i bryggingen.

RDWHAHB.
 
Sist redigert:
Den der er så arrogant at jeg nesten ikke så noen grunn til å kommentere.
Hvis din modus operandi er å dra beltet oppunder haka og hevde nærkontakt under beltestedet så er det lite jeg kan gjøre med det, men alle som har vært på laboratorium vet at metall (og glass ..) er et mer egnet materiale enn plast når det kommer til sanitære egenskaper over lang tids bruk. Det samme kan sies ved diffusjon. Videre vet vi at begge disse "vektorene" har innvirkning på det endelige produktet. Når noen da hevder at et mottiltak er overflødig i "hjemmebryggingens" navn, så vil jeg sannelig stille spørsmål ved hva denne "hjemmebryggingen" er. Det var dessverre ikke åpenbart for meg at dette var en heterodoks påstand i gjerningsøyeblikket, men det var det sikkert ikke for Semmelweis heller.
 
Hvis din modus operandi er å dra beltet oppunder haka og hevde nærkontakt under beltestedet så er det lite jeg kan gjøre med det, men alle som har vært på laboratorium vet at metall (og glass ..) er et mer egnet materiale enn plast når det kommer til sanitære egenskaper over lang tids bruk. Det samme kan sies ved diffusjon. Videre vet vi at begge disse "vektorene" har innvirkning på det endelige produktet. Når noen da hevder at et mottiltak er overflødig i "hjemmebryggingens" navn, så vil jeg sannelig stille spørsmål ved hva denne "hjemmebryggingen" er. Det var dessverre ikke åpenbart for meg at dette var en heterodoks påstand i gjerningsøyeblikket, men det var det sikkert ikke for Semmelweis heller.
Min modus operandi er fullstendig uvedkommende for de faglige betrakningene rundt hva som er godt nok av utstyr for brygging.

Det er mange puristiske idealister der ute som hevder at kun det ideelle er godt nok. Jeg har opplevd det i alle hobbyer jeg har hatt (kaffebrygging, hifi, svømming, musikkutøvelse etc). Det påberopes at så lenge det finnes noe som er bedre (og gjerne dyrere), så gjør man ikke nok for kvaliteten.

Jeg er ikke purist. Jeg har alltid sett på hva man faktisk trenger av investering for å oppnå målet. Jeg startet med BIAB. Jeg fikk til mye bra, men samtidig følte jeg ikke at kontrollen med prosessen var god nok. Kjøleløsningen var for dårlig. Temperaturkontrollen var for dårlig. Det første jeg oppgraderte med var en kjølespiral. Mye bedre. Raskere brygging og kortere tid fra kok til pitch. Bedre kontroll med kontakttid med humle og mindre sjanse for at bakterier tok grep. Neste oppgradering var større, og overgangen til Grainfather krevde et steg tilbake for å fintune både oppskrifter og prosess. Nå fikk jeg en meskeprosess som var bortimot fullautomatisert, og man kunne i mye større grad oppnå å gjenskape tidligere brygg og fintune et øl. Dessverre gikk pumpefilteret nesten tett, og jeg investerte i humlefilter. Nå har jeg en prosess som klarer det meste av ales, men varme somre er en utfordring selv for ales når man ikke har kjøling på gjæringsskapet. Det kan hende det blir neste oppgradering.

Hvor vil jeg med dette? Jo, det handler om å hele tiden få kontroll på de største svakhetene i systemet og prosessene. Jeg har så langt ikke opplevd bakterier og oksydering som noe problem i mitt system (oksydering har vært et problem knyttet til prosessen ved tørrhumling, og her jobber jeg med å finne en bedre prosess). Jeg har uansett fått gode øl fra plastbøttene mine. Plastbøttene er ikke den største svakheten i systemet mitt.

Over tid vil plast slites raskere enn metall, og må nok skiftes ut etterhvert, men plasten utgjør ikke den største svakheten i mitt bryggeregime. Det perfekte ville kanskje være metall, men bøttene har noen fordeler. De er rimelige og jeg kan ha flere av dem i bruk. Jeg kan enkelt se gjennom siden på bøtta både at krausen er i gang (og dermed gjæring), og jeg kan også inspisere når gjæren har bunnfelt, noe som gjør at jeg ikke trenger å slippe inn luft for inspeksjon. Jeg bruker bøtter uten kran, og har på den måten en forsikring mot lekkasjer som kan oppstå i dyrere og mer sofistikerte gjæringssystemer. Mangelen på kran er også mangelen på en kompleks innretning med krinkelkroker der det absolutt kan lure fukt og bakterier. Er systemer med gjenger og krinkelkroker bedre enn mine sylinderformede bøtter? Kanskje, kanskje ikke.

Du snakker om behovet for mottiltak mot "vektorer" som du hevder har innvirkning på det endelige produktet. Så lenge denne påståtte påvirkningen ikke har detekterbart negative konsekvenser på sluttproduktet, så blir idealistiske betraktninger om laboriatorieforhold og historiske pionerer innen desinfisering for kuriosa å regne. Betydningen av renslighet og beskyttelse mot bakterieinfisering har kommet langt innen bryggingen, også på hjemmebryggernivå. Hva som trengs og hva som ikke trengs er godt forstått og man trenger ikke laboratorieforhold for å lage godt øl.
 
Hvis din modus operandi er å dra beltet oppunder haka og hevde nærkontakt under beltestedet så er det lite jeg kan gjøre med det, men alle som har vært på laboratorium vet at metall (og glass ..) er et mer egnet materiale enn plast når det kommer til sanitære egenskaper over lang tids bruk. Det samme kan sies ved diffusjon. Videre vet vi at begge disse "vektorene" har innvirkning på det endelige produktet. Når noen da hevder at et mottiltak er overflødig i "hjemmebryggingens" navn, så vil jeg sannelig stille spørsmål ved hva denne "hjemmebryggingen" er. Det var dessverre ikke åpenbart for meg at dette var en heterodoks påstand i gjerningsøyeblikket, men det var det sikkert ikke for Semmelweis heller.
Det er neppe noen her som er uenig i at glass og stål har bedre egenskaper enn plast både mht. hygiene og diffusjon.

Dette er utrolig enkelt å teste. Jeg har både stål- og plastkar. Splitte en batch i 2 og gjære med samme kultur i begge karene. Jeg har en venn som jobber hos Norsk Analyse – så å få målt oksygen og bakterieinnhold burde være en smal sak. Men hva skulle poenget med det være? Å få bekreftet at plastgjæret øl inneholder 12 % mer bakterier enn stålgjæret? Eller at det er 34 ppb mer oksygen i den ene flasken enn den andre? Dette er en hobby. Vi er amatører. Det står ikke hundretusenvis av kroner på spill hver gang vi tapper en batch. Vi driver med dette fordi det er gøy.
 
Dette er en hobby. Vi er amatører. Det står ikke hundretusenvis av kroner på spill hver gang vi tapper en batch. Vi driver med dette fordi det er gøy.
Jeg er enig, men synes faktisk det er for enkelt å si at vi gjør det for gøy. Vi konkurrerer også med dette, og det er jo klart at vi i tillegg til å ha det gøy ønsker å prestere. Vi ønsker godt øl, så godt som vi klarer. Det er bryggere som gjærer i eikefat for å få eikepreget. Vi gjør valg for de kvalitetene vi ønsker. Når man omtaler "hjemmebrygging" med hermetegn og trekker slutninger om at rimelig utstyr i plast betyr at man ignorerer viktige kvalitetsparametre, så går det etter min mening fullstendig på tvers av det vi driver med.
 
Jeg er enig, men synes faktisk det er for enkelt å si at vi gjør det for gøy. Vi konkurrerer også med dette, og det er jo klart at vi i tillegg til å ha det gøy ønsker å prestere. Vi ønsker godt øl, så godt som vi klarer. Det er bryggere som gjærer i eikefat for å få eikepreget. Vi gjør valg for de kvalitetene vi ønsker. Når man omtaler "hjemmebrygging" med hermetegn og trekker slutninger om at rimelig utstyr i plast betyr at man ignorerer viktige kvalitetsparametre, så går det etter min mening fullstendig på tvers av det vi driver med.
Hehe, sant det. Men det er gøy å konkurrere også, da. ;)
 
Sist redigert:
Bare for å svare på spørsmålet ditt. Det kan være nødvendig å tappe av litt i bunn. På øl uten tørrhumling er det sjeldent noe problem, men med mye tørrhumle kan Trub/humle/gjær tette diptuben din.

Jeg kjøpte gjæringskar i stål å glycolkjøler for å enklere kunne høste gjær.. har gjort det en eller to ganger:cool:
 
For å avslutte polemikken, så har dette aldri handlet om labforhold i hjemmebrygging. Min første innsigelse var at trådstarter formelig ble ledd av (tredje post) fordi han våget å stille spørsmål ved om nyinnkjøpet kunne gi bedre øl. Når dette blankt avfeies så ser jeg det som min plikt å påpeke at bildet her - som ved de fleste andre tilfeller - er mer nyansert enn hva denne Kurt Haugen hevder å vite.

- Er dette teoretisk? Ja.
- Er det neglisjerbart? Jeg vil i hvert fall hevde at diffusjonsfaktoren er det.
- Vil en dra fordel av rustfritt stål over tid? Høyst plausibelt.

Nå er jeg forøvrig også tilhenger av disse plastbøttene uten kran som nevnes, men jeg vil heller ha noe jeg kan bruke ut livet enn å stadig måtte forbruke plast.
 
Presisering

Bildet her - som ved de fleste tilfeller - er mer nyansert enn først antatt. Det var en glipp at setningen kan leses som at dette er et gjennomgående element ved K.H.
 
For å avslutte polemikken, så har dette aldri handlet om labforhold i hjemmebrygging. Min første innsigelse var at trådstarter formelig ble ledd av (tredje post) fordi han våget å stille spørsmål ved om nyinnkjøpet kunne gi bedre øl. Når dette blankt avfeies så ser jeg det som min plikt å påpeke at bildet her - som ved de fleste andre tilfeller - er mer nyansert enn hva denne Kurt Haugen hevder å vite.

- Er dette teoretisk? Ja.
- Er det neglisjerbart? Jeg vil i hvert fall hevde at diffusjonsfaktoren er det.
- Vil en dra fordel av rustfritt stål over tid? Høyst plausibelt.

Nå er jeg forøvrig også tilhenger av disse plastbøttene uten kran som nevnes, men jeg vil heller ha noe jeg kan bruke ut livet enn å stadig måtte forbruke plast.
Denne Kurt Haugen (som også eier stålkar) beklager om han tråkket på trådstarter. Det var virkelig ikke meningen – og jeg tipper Svend Morten (som jeg har kommunisert med tidligere) ville sagt fra om det var tilfelle.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp