Når går smaken av fis over?

Hadde litt svovellukt i en batch, denne er fremdeles tilstede. Batchen er ung (24 dager, 3 på flaske) og nå drikker jeg en smaksprøve og det smaker litt fis :p

Eller svovel er vel det riktige ordet. Det ble brukt en weiss gjær til en ale (en tabbe jaaa) og som jeg har forstått er dette noe som går vekk, men hvor lang tid? En måned?;)

Det var lenge ja, men vi får se,takk for svaret ;).har vært redd for infeksjon for det første som kommer ut er et litt ekkelt skum, mens resten er ok :)(skummet)det ligger et lite lag skum i flaska før man åpner hvis du skjønner :)

Skum inne i flaska før åpning = Skeptisk

Det ble jeg og gitt. Eller jeg er også det fremdeles.

Dette skummet har vært der helt siden tappingen, hvis det gir noe mer indikasjon. Denne batchen skummet voldsomt under gjæring, det har vært et lag med med store bobler/skum (kanskje 5-10 cm høyt) under sekundærgjæringen som ikke hadde lagt seg når jeg tappet (men FG var stabil).

Skummet så litt "slimaktig" ut hvis det gir noe mening..

Hvordan kan man uten å være en dreven brygger vite hva dette er? Smaken vil vel utvikle seg i negativ rettning hvis det er infeksjon?

Et mulig tegn på infeksjon er kanskje at ølet i tillegg til dette skummet på toppen ble ferdig karbonert på 3 dager? Greit at det er 24 grader i rommet men så fort skal det vel ikke gå?

Tilbake
Topp