Nepe-øl?

Hei,

Jeg har alltid drømt om å lage et øl av neper. (lang historie)

Hvordan skulle jeg gått frem for å gjøre dette? Jeg sier ikke at resultatet må bli godt, men det må være øl-aktig :)

Om jeg mesker neper sammen med pilsnermalt. Får jeg trukket gjærbare sukkerstoffer ut av nepene? Noen som har noen tips eller erfaringer med grønnsaksøl?

- Martin

Jeg ville (hvis jeg da skulle funnet på å gjøre noe slikt!) kokt nepene møre på forhånd, og brukt både rotfrukten og vannet i mesken. Om du finner på å gjøre dette, må du for all del rapportere om resultatet!

Nå måtte jeg sjekke litt i Google bilder, og så fant jeg ut at neper og nyper ikke er en og samme sak. Nyper i øl høres interessant ut. Neper i øl, vel, dem har jeg ikke smakt før...

Jojomen, la for all del hundre blomster blomstre (for ikke å si humleblomsten blomstre), men neper??, og bacon for den del?? :attevar:
Jeg er skeptisk, og mener at nepe øl er neppe øl! Men jeg lar meg gjerne overraske, så sett i gang hvis man føler dragning mot denslags! Og hold oss underrettet!
Hva blir det neste; Kokt Torsk med Gulrotstuing Ale?  :)

Brygget i dag 15 liter Neppe Øl / Brassica Rapa Matera

2 kg premium pilsnermalt
3 kg neper
25 gr styrian goldings @ 60 min
Brewferm Blanche Wit gjær @ 20 grader (jeg burde kanskje brukt en Ale-gjær, men jeg er glad i Wit og har bare sånt liggende).

OG: 1.030

Skrelte nepene, kuttet de i terninger og kokte de møre. Mesket disse sammen med malt i 60 min + 20 min skylling (bruker brew-in-a-bag metode). Tok vare på kokevannet fra nepene og brukte dette som skyllevann.

Det er et hint både av smak og lukt av nepe, dog ganske svakt. Fargen var ganske lys. Er veldig spent på hvordan resultatet blir!

Rapporter gjerne på resultatet. Jeg har fundert på en pastinakk-Wit, så ditt prosjekt må være det nærmeste eksperimentet som finnes. :)

Men hva med å tilsette noe i kokinga også?

Martin E skrev:
Rapporter gjerne på resultatet. Jeg har fundert på en pastinakk-Wit, så ditt prosjekt må være det nærmeste eksperimentet som finnes. :)

Jeg satt akuratt å tenkte på dette i lunchen idag, at det vil være en naturlig oppfølger. Eller evt. en basert på Rettich.

Jeg lurer på om man kunne tilsatt reddik under koking, da disse er litt "sterkere" og kanskje avgir mer smak?

Espeland skrev:
Brygget i dag 15 liter Neppe Øl / Brassica Rapa Matera

2 kg premium pilsnermalt
3 kg neper
25 gr Styrian goldings @ 60 min
Brewferm Blanche Wit gjær @ 20 grader (jeg burde kanskje brukt en Ale-gjær, men jeg er glad i Wit og har bare sånt liggende).

OG: 1.030

Skrelte nepene, kuttet de i terninger og kokte de møre. Mesket disse sammen med malt i 60 min + 20 min skylling (bruker brew-in-a-bag metode). Tok vare på kokevannet fra nepene og brukte dette som skyllevann.

Det er et hint både av smak og lukt av nepe, dog ganske svakt. Fargen var ganske lys. Er veldig spent på hvordan resultatet blir!

Er OG beregnet eller målt? Hva ville OG vært med bare 2 kg pilsnermalt i 15 liter vann?
Dvs: Har du fått dratt ut noe sukker av nepene?

Jeg gikk nå og kikka på frukt.no og fant ut at neper inneholder følgende per 100g:

Vann: 91g 
Karbohydrat:
  Stivelse g 0.1                     
  Mono- og disakkarider g 4.6 
  Totalt 4.7g

Protein 0.9 g
Kostfiber 2 g
Fett 0.1  g

Så du kune altså maksimalt ha fått ut 141 gram sukker av dine 3 kg neper, så ikke den store innflytelsen på OG. Men spennende forsøk!

En liten update på en gammel sak her:

I helga, etter lengre tids lagring, smakte jeg på èn av de 3 flaskene jeg orket flaske av dette kål-luktende ølet.

Aromaen hadde ikke endret seg, det er en slags blanding av fis og kålrabi. Smaken var nøytral, om ikke annet hadde den litt mer fylde pga nepene.

Jeg vil ikke anbefale ølbrygging på neper. Derimot kunne jeg godt tenke meg å prøve å lage et øl på pastinakk og tipper dette blir noe av det samme. Evt noe med søtpotet...

Espeland skrev:
En liten update på en gammel sak her:

I helga, etter lengre tids lagring, smakte jeg på èn av de 3 flaskene jeg orket flaske av dette kål-luktende ølet.

Aromaen hadde ikke endret seg, det er en slags blanding av fis og kålrabi. Smaken var nøytral, om ikke annet hadde den litt mer fylde pga nepene.

Jeg vil ikke anbefale ølbrygging på neper. Derimot kunne jeg godt tenke meg å prøve å lage et øl på pastinakk og tipper dette blir noe av det samme. Evt noe med søtpotet...
Du gjorde dagen min jobb! Ære være deg for at du prøvde, men jeg holder meg nok til den vanlige sorten:-D :-D :-D

hmmm.
Brokkolibayer
potetpils
avocadoale
india purre ale
rødbet brown ale.
kålrabikølsch
oooooh... mulighetene er uendelige.
hva med en kinakål lamic.
:)  
Edit: 100% cred for forsøket.  Beundrer kreativiteten din.

Siden dere er så nyskjerrige så kan jeg godt fortelle :) Historien er ikke SÅ lang:

Jeg studerte illustrasjon i 3 år i england, og mens jeg bodde der første året ble jeg veldig fasinert av en reklame for Hellmanns Majonese som gikk på TV. Det var en fyr fra Newcastle som kjeftet på en mann i en burgersjappe fordi han ikke fikk majones på burger'n sin og skreik "And you don't even give me a dollop of Hellmans majonese? You turnip!"

Jeg synes dette var et flott uttrykk, og jeg baserte mer eller mindre resten av bachelorgraden min på å tegne grønnsaker:

amputee.jpg

prune.jpg

Haha - fantastisk! :)

Men fremdeles ligger deler av plottet i mørke her, da overgangen fra småskumle neper som amputerer hverandre til en drøm om nepe-øl vel ikke er helt selvforklarende for de fleste... ;)

Artig historie. Stilig at sånne små opplevelser kan få sånne ringvirkninger.
Liker tegningene forresten. Minner litt om Don kenn, med grønnsaker. :)

Tilbake
Topp