NM 09 SS1 - Andrimne Barley Wine - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

Jeg serverte en flaske av denne på årets siste julebord her om dagen. Gode tilbakemeldinger. Jeg brukte WLP-013 og ellers fulgte jeg oppskriften i boka. Min gjæret noe lengre ut enn hva oppskriften sa (tror jeg hadde 1.026 FG). Den var søt nok for meg. Mer balansert og kompleks i smaken nå etter at den har fått en 6-7 måneder i kjelleren. Regner med det går en flaske eller to eller tre til jul av denne.

Jeg har (heldigvis) omtrent klart å glemme denne så har fortsatt rundt 30 flasker igjen, skal prøve holde denne batchen i flere år for å se hvordan den utvikler seg.
 
Trekkes som annen spesialmalt? Hmm.. Har aldri benyttet spesialmalt. Skal det ikke meskes som annen malt?
Jo, dersom du brygger med malt så går spesialmaltet oppi mesken. Svaret om at det kunne trekkes var svar til en ekstraktbrygger.
Når man brygger med ekstrakt, løser man ekstraktet (tørt eller flytende) tilsvarende basesmaltet opp i vann og så koker man den tiden man trenger for å få humletilsetningene riktig. Spesialmaltet trekker man da i vann for seg selv, som en stor porsjon te, og tilsetter denne vørteren som da står for farge og smaker oppi ekstraktvørteren.
 
Tilbake
Topp