NM 09 SS1 - Andrimne Barley Wine - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Andrimne Barley Wine
Øltype: 5.A. Barley wine
Antall poeng i konkurransen: 45,33 av 50
OG: 1107
FG: 1033
Farve (beregnet): EBC
Beregnet bitter: 64 IBU, med formel annet.
Vørtermengde: 22,5 l
Sluttvolum: 21 l

Malt & sukker
6500  gram 68,4 %  Castle pale malt        7-9 EBC
500  gram  5  %  Castle caramalt          20 EBC
500  gram  5  %  Muntons crystal malt    150 EBC
250  gram  2,5 %  Castle special B        300 EBC
1750  gram 18,4 %  Muntons light spraymalt


Vann
18 l til innmesking
26 l til skylling

Meskeskjema
90 min. min 64 C °C

Humle
60 gram Target Plugg          12    %-alfa 90 min
30 gram East Kent Goldings Hel 4,23 %-alfa 15 min
30 gram East Kent Goldings Hel 4,23 %-alfa  2 min

Krydder og andre tilsetninger
5  gram Klar Urt        koketid 15 min
½  ts Wyeast gjærnæring koketid 15 min
110 gram Farin til priming

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 1028 London Ale Flytende 4 liter
Kommentar til gjær: Starter laget av to pakker

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring  12 dager ved 19-22 grader
Lagring              350 dager ved 15    grader

Øvrig informasjon
Filtrert: Nei
CO2: Naturlig
Bryggedato: 7.03.2008
Tappedato: 19.03.2008
 
Jeg tenker på å brygge noe forhåpentligvis i nærheten av denne, ettersom min egen "Barely Barley Wine" (drøyt 8%) brygget i oktober 2009 nå er historie (og en meget velsmakende sådan, for å si det selv  :biersmile: ). Men et lite, kanskje håpløst spørsmål før jeg setter i gang: Hva refererer egentlig "vørtermengde 22,5 l" seg til? Jeg oppfatter at det må være volumet etter koking og ikke før - sluttvolum ville i siste tilfelle blitt langt mindre med 90 minutters koking? Dette samsvarer vel også best med at man får et svinn ved gjæring og omstikking på ca 1,5 liter? (sluttvolum 21 liter er det som kan fylles på flaske/fat) Eller er jeg helt på (feil) jorde?

Om min antakelse stemmer, må jeg vel samle opp rundt 25-26 liter vørter ved skyllingen?
 
22,5 liter er volumet av vørter som er igjen i gryta etter koking. Sluttvolum er det man sitter igjen med på fat/flaske. Jeg begynner med 26 liter vørter i gryta og koker inn til 22,5 liter i løpet av en time. Om du brygger ølet, gi en rapport om hvordan det blir!
 
Gahr skrev:
22,5 liter er volumet av vørter som er igjen i gryta etter koking. Sluttvolum er det man sitter igjen med på fat/flaske. Jeg begynner med 26 liter vørter i gryta og koker inn til 22,5 liter i løpet av en time. Om du brygger ølet, gi en rapport om hvordan det blir!

Hjertelig takk for oppklaringen, jeg oppfatter at den bekrefter min antakelse.

Rapport kommer, men det skal vel endel til før mitt brygg når din original til knærne, jeg har bl.a. lest innlegg på Ratebeer - men dessverre aldri smakt det...
 
Hei Garh!

Håper det går greit om eg kjem med nokre spørsmål?

Eg har veldig lyst til å prøve og brygge detta ølet, men lurer på noko angående gjærmengde her. Har sjølv erfart at gjærmengde har ein del å sei for det ferdige produktet. Så eg lurer på korleis du rekna ut gjær mengden? Vis eg skulle laga starter på bare ein pakke gjær og brukt MrMalty, kva vil du da annbefale som ca. (skjønner at det ikkje er vits i å telle nøyaktig gjærceller, men bare for å få ein peikepinn) mengde gjær i billions?

Går det an å bruke samme mengde og type humle i pelletsform og få samme resultat?

Eg kjøper malt fra brygging.no sida eg har familie i næheita og slipper da frakt. Han selger hovudsakelig weyermann malt. Har du noko tips til weyermann erstatning for malten i oppskrifta di?

Og til slutt lure eg på om det forrtsatt går ann å kjøpe Andrimne på polet? og i såfall kor?
 
Torvald skrev:
Eg har veldig lyst til å prøve og brygge detta ølet, men lurer på noko angående gjærmengde her. Har sjølv erfart at gjærmengde har ein del å sei for det ferdige produktet. Så eg lurer på korleis du rekna ut gjær mengden? Vis eg skulle laga starter på bare ein pakke gjær og brukt MrMalty, kva vil du da annbefale som ca. (skjønner at det ikkje er vits i å telle nøyaktig gjærceller, men bare for å få ein peikepinn) mengde gjær i billions?

Jeg legger til:
John Palmer, i How to Brew, skriver at man kan legge vørteren til en Barley Wine rett på en hel gjærkake til et tidligere brygg. Hva tror du om dette?
 
Here we go:

Torvald:
Hvis man følger tommelfingerregelen om at man skal bruke 0,75 mill gjærceller per milliliter vørter per grad Plato i vørteren, får man at man til dette ølet trenger ca. 422 mrd. gjærceller (da forutsetter jeg at Plato = OG/4 (omtrent), og vørtervolumet er 22,5 liter). Om du bare putter inn disse verdiene i kalkulatoren til MrMalty, får du opp hvor stor starter du trenger.

Du kan godt bruke pellets. Jeg hadde byttet like for like, men kanskje flyttet 90 min.-humlen til 60 min.

Bruk Weyermann pale i stedet for basismaltet, Weyermann Carahell, Caramunich 3 og Caraaroma i stedet for krystallmalttypene. Resulatatet vil ikke nødvendigvis bli likt, men du vil få en fin barley wine.

Det er utsolgt for Nøgne Ø Andhrimnir på Polet, men i Bergen tror jeg fortsatt de har noen flasker på Naboen.

Bjarte H:
Jeg er ikke tilhenger av å pitche rett på en gjærkake. Det er flere grunner ti dette. Om du pitcher i en gjæringsdunk som er brukt, kan eventuelle infeksjoner i det første ølet bli forsterket i det neste. I tillegg får man med ekstra "gugg" i form av varm- og kaldtrub fra det første ølet, og man vil også sannsynligvis bruke altfor mye gjær om man bruker hele kaken.
 
Da skal eg få med meg brør mine (også heimebryggere) ned på naboen ein kveld. Slikt øl skal vel helst nytast med fleire.

Hjartleg takk for hjelpa!
 
Guttorm Storaas skrev:
Torvald skrev:
Da skal eg få med meg brør mine (også heimebryggere) ned på naboen ein kveld. Slikt øl skal vel helst nytast med fleire.

Hjartleg takk for hjelpa!

Dette varrt det visst aldri noko av...

Man kan sikkert klare å komme innom Vestbrygg med et par reserver en dag...
 
Hva betyr en liten dose da?
Og hvordan gjør en det for å forsikre seg at det blander seg godt og ender i alle flaskene og slikt?
 
Peter T skrev:
Hva betyr en liten dose da?
Og hvordan gjør en det for å forsikre seg at det blander seg godt og ender i alle flaskene og slikt?

Jeg brukte kanskje 1/4 Wyeast-pakke. Det er muligens litt i overkant. Det enkleste er å bruke tørrgjær og beregne ca. 1 mill. celler per ml.
 
Hei Gahr. Jeg spurte deg om denne på Nøgne Øs bryggedag i går. Når jeg ser over oppskrifta, virker den jo grei for en ekstraktbrygger, med unntak i Special B malten. Hva bør jeg gjøre for å best mulig gjenskape egenskapene denne gir til dette øllet? Jeg vet jeg kan gjøre en partial mash eller noe slikt, men det blir isåfall første gangen for meg, og dette virker ikke som noe brygg å eksperimentere for mye med første gangen.
 
Special B er jo en slags krystallmalt, og kan behandles på samme måte som andre typer krystallmalt. Men med over et kilo spesialmalt på 22 liter øl, bør du uansett meske det sammen med en tilsvarende mengde pale malt. Heldigvis er det ikke vanskelig.
 
AndersBolager skrev:
Hei Gahr. Jeg spurte deg om denne på Nøgne Øs bryggedag i går. Når jeg ser over oppskrifta, virker den jo grei for en ekstraktbrygger, med unntak i Special B malten. Hva bør jeg gjøre for å best mulig gjenskape egenskapene denne gir til dette øllet? Jeg vet jeg kan gjøre en partial mash eller noe slikt, men det blir isåfall første gangen for meg, og dette virker ikke som noe brygg å eksperimentere for mye med første gangen.

Jepp, Special B er et krystallmalt. Kan trekkes som annen spesialmalt.
 
Tilbake
Topp