NM 09 SS1 - Andrimne Barley Wine - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

Smakte 09 versjonen av denne på NØ i går. Det må da være noe av det beste jeg har smakt i denne kategorien øl. "Synd" at det skal ta 3 år før et slikt øl er på høyden, men utrolig inspirerende å smake. Blir nok et kloneforsøk på denne etterhvert!
 
Jeg tok flaske nr tre av fire på lillejulaften (09-versjonen).Knall, bare synd det er 11 måneder til jeg kan ta den siste...
 
Bård skrev:
Smakte 09 versjonen av denne på NØ i går. Det må da være noe av det beste jeg har smakt i denne kategorien øl. "Synd" at det skal ta 3 år før et slikt øl er på høyden, men utrolig inspirerende å smake. Blir nok et kloneforsøk på denne etterhvert!

Digg :) Jeg får håpe de har en flaske igjen til vi kommer tilbake i mars. Jeg har en i kjelleren, men den skal få stå lenge.

Gahr: Takk.
 
Om noen har planer om å forsøke å klone Nøgne Ø-versjonen av ølet, er det en deljusteringer som bør gjøres i forhold til oppskriften som ligger på forumet, selv om du vil få øl som likner med å følge originaloppskriften også. I NØ-versjonen ble det brukt Thomas Fawcett-malt som base, TF caramalt på 30 EBC, TF crystal på 150 EBC, og Brewferm Special B på 300 EBC. Bitterhumlen var Brewers' Gold. For å treffe OG måtte vi også koke det inn i hele 4 timer...

Personlig er jeg veldig fornøyd med hvorden NØ-ølet har utviklet seg, selv om jeg nok likevel holder en knapp på hjemmebrygget. ;)

AndersBolager skrev:

Bare hyggelig!
 
Var også så heldig at jeg fikk prøve dette brygget igjen på lørdag. Har blitt skikkelig snop, men holder enda en knapp på hjemmebryggerversjonen. Må nok få laget meg en klone selv og se om det blir noe :)
 
Jeg skal forøvrig lage en ny versjon om ikke så lenge selv. Blir ikke egentlig samme ølet, men barleywine er moro, uansett.
 
Da lager jeg et forsøk på denne i morgen, smaksnoter kan deles om et år eller så. Jeg tenker forresten å sprette den siste NØ-versjonen som oppvarming :)
 
Hei Gahr, dersom du (eller noen andre med peiling på denne oppskriften) skulle lese dette:

Hva tenker du/dere om å brygge Nøgne Ø oppskriften (siden jeg har 50L meskekapasitet), men kutter ned litt på Pale malt, og tilsetter noe melasse sukker og chocolate malt? Prøver egentlig å kombinere denne litt med oppskriften til Gahr fra NM 2007 (spesial-juleøl), dette for å få litt mer julepreg på barley-winen.

På forhånd takk :)
 
Hei, tenkte å sette denne til helga. Det jeg lurer på er om det er bedre å tilsette spraymalten underveis i primærgjæringen fremfor i kok? Eks 1000 g spraymalt, 1l vann kokt i 15 min, kjølt ned og tilsatt etter ca 2 dager i gjæringa. Og 750g etter 4-5 dager? Vil man ikke da unngå sukkersjokk for gjæren, samtidig trenger ikke starteren ikke være så stor?
 
Hei! Smakte for flere år siden NøgneØ versjonen av dette brygget og er nå klar for hjemmebryggerversjonen. Har STORE forventninger. Jeg bruker min Speidel i bryggeprosessen, så det blir dobbel mesk. Skal sette min første gjærstarter med magnetrører og lurer på hvilket malt man bruker i denne. Bruker man en del av spraymalten? - og i tilfellet hvor mye? Hvor lenge før settes starteren i dette tilfellet? Takker for all hjelp!
 
Har klargjort for å brygge Gahrs Andrimne Barley Wine basert på det som står i Hånd Til Mund så tar spørsmål til oppskriften her siden det er mye samme ølet så vidt jeg skjønner. I boka er det brukt Cascade-humle men får ikke IBU og humlemengde til å henge i hop. Cascade'n min har 7% alfa og er angitt i oppskrift som følger:

95g - 60 min
36g - 15 min
36g - 2 min .

Da ender jeg på IBU 45 i Beercalc, og ikke IBU 65 . Dersom jeg kjører 135 g til bitter i stedet for 95 g ender jeg på riktig IBU. Er dette å foretrekke? Eller vil det bli for mye "gress" eller noe annet uønsket av dette?
 
Jeg har nå laget to batcher av denne på lys tørr maltekstrakt, Special B og noe mellom mørk karamellmalt (vet dessverre ikke EBC) og gjær og humle som i oppskrifta. Ble en god del mørkere enn Nøgne Ø sin, men knallgod. Den ene flaska jeg klarte å la stå i halv annet år var verd ventetida, så av batch 2 gikk to flasker til langtidslagring. Så det går altså fint å få denne til med maltekstrakt uten noe form for mesking.
 
Har klargjort for å brygge Gahrs Andrimne Barley Wine basert på det som står i Hånd Til Mund så tar spørsmål til oppskriften her siden det er mye samme ølet så vidt jeg skjønner. I boka er det brukt Cascade-humle men får ikke IBU og humlemengde til å henge i hop. Cascade'n min har 7% alfa og er angitt i oppskrift som følger:

95g - 60 min
36g - 15 min
36g - 2 min .

Da ender jeg på IBU 45 i Beercalc, og ikke IBU 65 . Dersom jeg kjører 135 g til bitter i stedet for 95 g ender jeg på riktig IBU. Er dette å foretrekke? Eller vil det bli for mye "gress" eller noe annet uønsket av dette?

Hmm. Jeg har ikke lest boka, så vet vel ikke helt hva jeg svarer på, men jeg får ikke Cascade helt til å stemme. Det er en av mine favoritt humler, men dette er da ment å være en engelsk barley wine?
 
Burde vel hatt noe med høyere alfasyre enn de 7% hvertfall, men skjønner ikke hvordan oppskriften ender på 67 IBU. Ser for øvrig nå at det står både 80 g og 95 g på samme bitterhumle. Om man summerer de to kan det jo kanskje stemme :D

Ellers kan jeg vel bare hoste opp en bitterhumle med noe mer alfasyre ja.. Har både noe Columbus (16%) og Galena (12%) liggende i frysen. Mulig det funker bedre enn å øke mengden cascade betraktelig.
 

Vedlegg

  • 2015-02-18 23.37.28.jpg
    2015-02-18 23.37.28.jpg
    91,5 KB · Sett: 51
Gahr bruker vel Magnum på 60 min og EKG på 15 og 5 min?. Jeg hadde litt lite Magnum og supplerte derfor med 40 gr. Columbus på 60 min for å treffe IBU. (50 l.) Jeg satset på en IBU på 52 og en ABV på 12 %.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp