NM 2018 - bedømming av øl i Oslo

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
Det er nå sendt ut en mail til Norbryggdommere i Østlandsområdet.

I mailen følger det en link til en Doodle, der dommerne kan registrere seg på de ulike dagene.

Bedømming av NM i hjemmebrygging i Oslo vil foregå på Golia Velhus. Vi har i utgangspunktet satt opp fem kvelder: (kl. 17.00 – kl. 22.00)
  • Mandag 5. mars
  • Onsdag 7. mars
  • Mandag 12. mars
  • Torsdag 15. mars og
  • Fredag 16. mars
Dersom du er dommer, og IKKE har fått denne mailen, ber jeg om å bli kontaktet på emi (at) opak.no
 
Det er nå sendt ut en mail til Norbryggdommere i Østlandsområdet.

I mailen følger det en link til en Doodle, der dommerne kan registrere seg på de ulike dagene.

Bedømming av NM i hjemmebrygging i Oslo vil foregå på Golia Velhus. Vi har i utgangspunktet satt opp fem kvelder: (kl. 17.00 – kl. 22.00)
  • Mandag 5. mars
  • Onsdag 7. mars
  • Mandag 12. mars
  • Torsdag 15. mars og
  • Fredag 16. mars
Dersom du er dommer, og IKKE har fått denne mailen, ber jeg om å bli kontaktet på emi (at) opak.no
Blir det lagt ut resultat av flightene, slik som i fjor?
Edit: Er jo spennende med NM minutt for minutt :)
 
Når dere registrerte ølet fikk dere en svarmail med link til hvor dere skulle sende og taste inn sporingsnummer. Etiketten deres ligger og der.
 
Og et spørsmål til. Så igjennom noen av dommerskjemaene som ligger ute nå, og en del av dem klarer jeg ikke avkode. Kommer de i maskinskrevet form på et senere tidspunkt?
 
Jeg stusser på hvorfor det er gjort så slett arbeid med utfylling av skjemaene som ligger ut. Det er få som får hele setninger i beskrivelsene, og mange har u-utfylte bokser, samtidig som mange flights har bare 2 dommere.
 
Og et spørsmål til. Så igjennom noen av dommerskjemaene som ligger ute nå, og en del av dem klarer jeg ikke avkode. Kommer de i maskinskrevet form på et senere tidspunkt?

Nei.

Vel å merke om det ikke er noen som tar på seg jobben med å renskrive dem, men det tviler jeg veldig på at noen har lyst til.
 
Jeg føler deg. Noen ganger tror jeg dommerne dømmer øl med begge hender og skriver med pennen i kjeften. :p

Å skrive med pennen i kjeften kan jo forklare at det tar såpass med tid. Normal tid for et dommerpanel å bruke på 12 øl er jo et sted rundt to og en halv time.

Av og til får jeg et inntrykk av at folk tror dommerne bare kaster sammen noen kommentarer for å bli raskest mulig ferdig og stort sett dømmer øl kun for å få gratis drikke. Det er veldig langt fra sannheta. Det normale er å bruke opp mot et kvarter på hvert øl, for å gi det ei skikkelig bedømming. Flertallet av dommerne spytter også undervegs, for å ikke blir for slitne. Mange kjører både til og fra dømming.
 
Å skrive med pennen i kjeften kan jo forklare at det tar såpass med tid. Normal tid for et dommerpanel å bruke på 12 øl er jo et sted rundt to og en halv time.

Av og til får jeg et inntrykk av at folk tror dommerne bare kaster sammen noen kommentarer for å bli raskest mulig ferdig og stort sett dømmer øl kun for å få gratis drikke. Det er veldig langt fra sannheta. Det normale er å bruke opp mot et kvarter på hvert øl, for å gi det ei skikkelig bedømming. Flertallet av dommerne spytter også undervegs, for å ikke blir for slitne. Mange kjører både til og fra dømming.
Jeg tror nok det gjøres en kjempejobb med bedømminga og vurderinga, men en del av arbeidet går tapt hvis vurderingene ikke kommer fram til bryggeren.
 
Tilbake
Topp