NM 2023 - den store diskusjonstråden

Gratulerer til alle de andre pallvinnerne. Det var fryktelig hyggelig å bli norgesmester, det må innrømmes - og det var også fryktelig hyggelig å få lov til å være med på å ringe rundt og gi folk det glade budskap før det blei offentliggjort. Jeg føler at jeg helt klart har hatt de morsomste jobbene i NM-komiteen, for jeg kommer i kontakt med mange bryggere. Og bryggere er hyggelige folk.

En pris vi ikke deler ut, er prisen for jevnt høye prestasjoner. Jeg mener ideen har vært lufta, men det er litt vrient å finne gode kriterier. Jeg har uansett lyst til å gratulere et trivelig par fra Østfold som brygger veldig godt øl. Det er Hilde Rostad (@Rostad) og Hans Christian Nilsen. Slå sammen deres bidrag til finalen - de brygger alt ølet sammen - og det blir sju øl. Beste plassering blei 3.plass i lys lager, men jeg har smakt en del av ølene deres, og hadde ikke blitt det minste overraska om de hadde blitt multinorgesmestere. Og så synes jeg det er spesielt trivelig med et par som brygger sammen. Vi har ikke så mange sånne.
Wow. Jeg blir helt rørt her jeg sitter. Tusen takk for hyggelige ord Finn :)
 
Gratulerer med «dobbel lys lager» , Finn! Det var stas synes jeg. Og grattis til resten av den samlede pallen! Også veldig imponert av alt logistikk- og dommerarbeidet som legges ned her. Fantastisk at dere gjør dette!
A
Takk:). Enig i at det var stas. Men det var ganske close race, og det hele er jo litt bingo. Dømming er ingen eksakt vitenskap - for å si det mildt. Så flere andre kunne like gjerne vunnet.

Jeg synes det var viktig å få sagt det der. Og når det er sagt, kan jeg jo si at jeg er blitt mer fornøyd med pilsbrygga mine. En som har vært til mye hjelp der, er @Kloakk. Vi har utveksla erfaringer - eller jeg har fått en del tips - om bruk av gjærnæring og sink, og så har jeg brukt det, og ølet har blitt bedre. Synes jeg, da.

Og det synes jeg sier noe om hvor bra dette forumet kan være. Bare synd at ikke flere har oppdaga det.
 
For ordens skyld: Når jeg sier at det er litt bingo, så er det bare en beskrivelse av hvordan virkeligheta er, og ingen kritikk av dommerne. Når det er veldig jevnt, så er det småting som avgjør. Ennhver som har den minste innsikt i hvordan smak fungerer. veit det.
Gratulerer til deg og de andre vinnerene. Og takk til dommerene som bedømmer.
For å snakke om bingo, så er det en grei beskrivelse ( heller ikke kritikk av dommerne, de gjør en fantastisk jobb). Men når det kommer til stykket blir det endel synsing uansett hvordan man snur og vender på det. Sålenge noe ikke kan måles eksakt i forhold til ettellerannet parameter, vil det alltid bli synsing.
 
Og Finn som ikke liker Norsk pils butikkstyrke en gang :p Du må ha naila den ganske godt
hehe - jeg prøver vel for det meste å brygge noe som de fleste ville kalle tysk pils. Men akkurat denne ligna kanskje på norsk pils, tenkte jeg. Tsjekkeren som kom på andreplass, var vel heller ikke tenkt direkte som tsjekkisk pils, men var mer brygga som sørtysk. Men jeg mener jo det er glidende overganger her - og har jo dessuten lansert den kjetterske ideen om at pils er pils, og at vi kanskje kunne greidd oss med en type:). Jeg tenker i alle fall lite på type når jeg brygger pils, men mer på hvordan jeg vil ha den. Som regel blir de ganske like, men det blir noe variasjon fordi jeg vil ha noen litt mørkere typer, også. Da blir det glidende overgang til wiener. Det Hansa kaller "Høstøl", og som jeg har stor sans for, er vel en slags overgangstype den veien? Jeg har brygga et par brygg som har fått det navnet.

Så hva jeg sender inn ølet som, er litt bingo - det også:). Forøvrig har jeg reint personlig mer sans for den som kom på andreplassen, men det har jo ikke noe med vurdering av typeriktighet å gjøre. Den fikk forresten høyere poengsum i innledende runde, så om jeg kan tillate meg litt peronlighetsspaltning, kan jeg si at Finn, som brygga tsjekker'n, hadde jævla uflaks når Berger passerte ham i finalen :p.
 
hehe - jeg prøver vel for det meste å brygge noe som de fleste ville kalle tysk pils. Men akkurat denne ligna kanskje på norsk pils, tenkte jeg. Tsjekkeren som kom på andreplass, var vel heller ikke tenkt direkte som tsjekkisk pils, men var mer brygga som sørtysk. Men jeg mener jo det er glidende overganger her - og har jo dessuten lansert den kjetterske ideen om at pils er pils, og at vi kanskje kunne greidd oss med en type:). Jeg tenker i alle fall lite på type når jeg brygger pils, men mer på hvordan jeg vil ha den. Som regel blir de ganske like, men det blir noe variasjon fordi jeg vil ha noen litt mørkere typer, også. Da blir det glidende overgang til wiener. Det Hansa kaller "Høstøl", og som jeg har stor sans for, er vel en slags overgangstype den veien? Jeg har brygga et par brygg som har fått det navnet.

Så hva jeg sender inn ølet som, er litt bingo - det også:). Forøvrig har jeg reint personlig mer sans for den som kom på andreplassen, men det har jo ikke noe med vurdering av typeriktighet å gjøre. Den fikk forresten høyere poengsum i innledende runde, så om jeg kan tillate meg litt peronlighetsspaltning, kan jeg si at Finn, som brygga tsjekker'n, hadde jævla uflaks når Berger passerte ham i finalen :p.

Bemerket du eller dommerne noe diacetyl i noen av dem?
 
Bemerket du eller dommerne noe diacetyl i noen av dem?
Jeg kjenner det i alle fall ikke, men jeg husker ikke om det blei bemerka noe sånt på noen av skjemaene. Det skal sies at jeg nok ikke er superfølsom for stoffet, sjøl om erfaringa fra det usmakkurset jeg var på i vinter, fortalte meg at jeg faktisk ikke hører til den gruppa som er ufølsom, heller.

Det blir vel feil å diskutere ølene her nå. Men hvis du tenker på at diacetyl kan være et trekk ved tsjekkisk pils, så er ikke det noe jeg prøver å få til. Og det er heller ikke noe krav i definisjonen. De fleste av oss bruker vel å legge inn en god diacetylrast når vi brygger pils, og med mindre gjæren allerede er halvdød når vi kommer dit, skulle det ikke være noen grunn til å få diacetyl.
 
Til alle nervøse finalister: Ølene deres klarte den krevende transportetappen fra Randsfjordlinna 340 til Drammensveien 43 uten traumatiske opplevelser, godt emballert i kjøleboks med kjøleelementer og foring med bobleplast for å dempe rystelser :p. Nå står de i kjøleskap med utmerket øltemperatur og venter på dommerne. Så lenge den endelige dommen ikke er falt, er det så klart for tidlig å avslutte neglebitinga og kutte ut sovetablettene, men så langt er i alle fall alt vel.
 
Petter Lønning er årets hjemmebrygger!

Det ble litt kluss her, så vinnerne fikk beskjed noen timer før vi la ut meldinga. Men, ja!
 
Tilbake
Topp