NM 2024 - den store diskusjonstråden

I dagen sender vi inn 2 flasker/bokser til en innledende runde. Dette fører til stor mengde innsendte bidrag som må håndteres og videresendes. Men hva om vi endret litt på dette?

Tenk om vi innledende runder sender inn kun én flaske/boks av hvert bidrag. Dette vil redusere mengden flasker som må håndteres betydelig og kanskje gjøre prosessen mer overkommelig? I dag sitter arrangøren igjen med veldig mange flasker til overs. Dette vil reduseres betydelig ved å gjøre det på denne måten.

Når vinnerne av de innledende rundene som går til finalen er valgt, blir disse kontaktet for å sende inn to nye flasker/bokser: én til finalen og én til en eventuell kåring av årets hjemmebrygger.
En av fordelene med dette vil være at spenningen opprettholdes helt til alle resultatene offentliggjøres samtidig, da NM-vinnerne vil ikke bli kontaktet for å sende inn bidrag til «superfinalen».
Det var et godt innspill! Kan det være at dagens system med to flasker er i tilfelle en flaske går i bakken under frakt/bedømming? En ulempe jeg ser er at det vil forsinke finaledømmingen en del. Per i dag, kan man kjøre finale dagen etter siste innledende. Skal man sende inn på nytt, må man regne minst to uker for at alle flaskene skal komme fram. Men om nordisk finale i framtiden blir i juni, så har man jo fortsatt god tid.
 
Når vinnerne av de innledende rundene som går til finalen er valgt, blir disse kontaktet for å sende inn to nye flasker/bokser: én til finalen og én til en eventuell kåring av årets hjemmebrygger.
Det er noen fordeler med en slik løsning, men også noen ulemper.

En åpenbar fordel er at det blir færre flasker som skal håndteres i den innledende logistikken, inkludert at det er enklere for deltagerne å sende inn og kostnadene går ned. Mottak av bidragene er en stor jobb, og er avhengig av en ivrig ildsjel som @Finn Berger. Alt som kan gjøre denne delen av NM enklere er bra.

Mer problematisk er det at man må gjenta mye av prosessen en gang til. Det rundt 100 øl som deltaer i finalene (9 klasser, ca 10 øl i hver finale), så dette er heller ikke noen helt minimal operasjon. Ettersom finalene er spredd rundt i landet, må dette enten samles inn sentralt og sendes til dømmestedene, eller en ganske kompleks runde der 50-100 deltagere skal sende øl til 6-7 dømmesteder. Som skal holde orden på mottak og registrering.

Så er det tidsaspektet. Som vi ser kan det ta flere uker fra innledende runder er dømt til resultatlistene er klare. Skulle vi gjort det slik, så ville det enda ikke vært klart for innsending til finalerundene. Så må folk ha tid til å sende inn (minst ei uke), flaskene skal rundt i posten (minst ei uke til) og så skal de kjøles ned og gjøres klare for dømming. Så kan finalejuryene samles for å dømme. Det vil forlenge hele prosessen med en drøy måned, om det går glatt.

Fordelen kunne være at det er mulig å innføre en mellomrunde, uten å måtte håndtere enormt mange flere flasker i den innledende innsamlinga.
 
I dagen sender vi inn 2 flasker/bokser til en innledende runde. Dette fører til stor mengde innsendte bidrag som må håndteres og videresendes. Men hva om vi endret litt på dette?

Tenk om vi innledende runder sender inn kun én flaske/boks av hvert bidrag. Dette vil redusere mengden flasker som må håndteres betydelig og kanskje gjøre prosessen mer overkommelig? I dag sitter arrangøren igjen med veldig mange flasker til overs. Dette vil reduseres betydelig ved å gjøre det på denne måten.

Når vinnerne av de innledende rundene som går til finalen er valgt, blir disse kontaktet for å sende inn to nye flasker/bokser: én til finalen og én til en eventuell kåring av årets hjemmebrygger.
En av fordelene med dette vil være at spenningen opprettholdes helt til alle resultatene offentliggjøres samtidig, da NM-vinnerne vil ikke bli kontaktet for å sende inn bidrag til «superfinalen».
Glad i nye ideer :)
Som Gustav skriver er ingen løsning uten ulemper.

… men hva er årsaken til at vi tar opp tema?
Antall innsendinger (pris) ?
Antall flasker ?

Ved å kun sende 1 flaske inn til 1. runde, må flere sende inn i to runder…
Er det ønskelig?

Til neste år må vi sende inn følgende dersom vi ikke bryter nye grenser
1 innledende
1 finale
1 superfinale
2 Nordisk (1 i år pga Danskene)

Alternativ innsending blir da:
500 øl i innledende
Innsending 1: 500 flasker
Innsending 2: 100 øl / 60 deltagere må sende: 4*100 = 400 øl (nå 9 må sende 2-3 = 20-30øl)

Det betyr at 50 deltagere flere må sende inn øl til 2. runde

Jeg sier ikke at det er feil. Jeg sier bare at flere må sende to ganger, og vi må arrangere andre innsending profesjonelt:)
 
Det er noen fordeler med en slik løsning, men også noen ulemper.

En åpenbar fordel er at det blir færre flasker som skal håndteres i den innledende logistikken, inkludert at det er enklere for deltagerne å sende inn og kostnadene går ned. Mottak av bidragene er en stor jobb, og er avhengig av en ivrig ildsjel som @Finn Berger. Alt som kan gjøre denne delen av NM enklere er bra.

Mer problematisk er det at man må gjenta mye av prosessen en gang til. Det rundt 100 øl som deltaer i finalene (9 klasser, ca 10 øl i hver finale), så dette er heller ikke noen helt minimal operasjon. Ettersom finalene er spredd rundt i landet, må dette enten samles inn sentralt og sendes til dømmestedene, eller en ganske kompleks runde der 50-100 deltagere skal sende øl til 6-7 dømmesteder. Som skal holde orden på mottak og registrering.

Så er det tidsaspektet. Som vi ser kan det ta flere uker fra innledende runder er dømt til resultatlistene er klare. Skulle vi gjort det slik, så ville det enda ikke vært klart for innsending til finalerundene. Så må folk ha tid til å sende inn (minst ei uke), flaskene skal rundt i posten (minst ei uke til) og så skal de kjøles ned og gjøres klare for dømming. Så kan finalejuryene samles for å dømme. Det vil forlenge hele prosessen med en drøy måned, om det går glatt.

Fordelen kunne være at det er mulig å innføre en mellomrunde, uten å måtte håndtere enormt mange flere flasker i den innledende innsamlinga.
Jeg skal ikke mene så mye om dette. Men jeg trur det er andre som har vel så stor jobb som meg i forbindelse med NM. Det jobben først og fremst krever, er de praktiske mulighetene. Jeg har en stor nok kjeller med passe temperatur - ca. 14 grader, og det er et greit kompromiss mellom hva ølet og jeg foretrekker:) - og det er enkelt både å hente ølet og å få det inn i kjeller'n. Dette sagt bare så folk ikke skal sitte med den forestillinga at dette krever så enormt mye. På et eller annet tidspunkt - forhåpentligvis er det ei stund til:) - må jo noen annen overta jobben.

Jeg veit ikke om det er så mye å spare i postkostnader for alle - men antakelig for noen.
 
Sist redigert:
Interessant lesning. Fikk beskjed at ølet (imperial Stout ) var altfor mye humlet ifht stilen og fikk mye trekk der.. Jeg hadde IBU på 52, som egentlig er i nedre skala.. Jaja.. kommer til å sende inn senere, kanskje det blir en annen bedømming da?!
 
Interessant lesning. Fikk beskjed at ølet (imperial Stout ) var altfor mye humlet ifht stilen og fikk mye trekk der.. Jeg hadde IBU på 52, som egentlig er i nedre skala.. Jaja.. kommer til å sende inn senere, kanskje det blir en annen bedømming da?!
Sein humletilsetning kanskje, smak er jo mye mer enn IBU.
 
Det er sant :) Men det interessante er at jeg sendte inn identisk øl i fjor, samme oppskrift. Som fikk 4.plass i Porter/stout derfor er jeg litt betenkt over dømmingen og hvor mye jeg bør ta hensyn til dette for å forbedre oppskriften.. Jeg ønsker jo konstruktive tilbakemeldinger som peker på hvordan jeg kan forbedre ølet. Eneste forskjellen fra i fjor til i år, var gjæringen
 
Det er sant :) Men det interessante er at jeg sendte inn identisk øl i fjor, samme oppskrift. Som fikk 4.plass i Porter/stout derfor er jeg litt betenkt over dømmingen og hvor mye jeg bør ta hensyn til dette for å forbedre oppskriften.. Jeg ønsker jo konstruktive tilbakemeldinger som peker på hvordan jeg kan forbedre ølet. Eneste forskjellen fra i fjor til i år, var gjæringen
I fjor kom jeg på 3.plass i flight 3 (212340) noe få små poeng bak Tor Håkon Åsgård som vant finalen.

Siden ølet mitt var forholdsvis ferskt i fjor. Håper jeg ett års modning, skulle være nok til å komme til finale.

Det ble 4.plass i flight 6 (247453).
For å vinne må vi brygge et godt øl, det er det mange som gjør. Dommerne er mennesker med forskjellige preferanser og forutsetninger til å identifisere årsaker til trekk, derfor må vi akseptere at det vil alltid være en viss grad av flaks i ølkonkurranser. Det kan like gjerne være i fjor vi var heldige som det er grunn til å være betenkt over årets bedømmelse. Jeg leser dommerskjema, og er ikke alltid enig. Men ofte får jeg gode tilbakemeldinger som jeg tar med meg. Uansett er mitt utgangspunkt at jeg brygger for meg selv ikke en tilfeldig dommer. Dersom dette medfører gode tilbakemeldinger i NM eller andre konkurranser er det en bonus.

Jeg har stor respekt for dommerne så lenge de gir saklig og velbegrunnet tilbakemelding. Her vil jeg for min del spesielt trekke fram Hordaland, tross laber karakter blir får jeg får lyst til å sende inn øl til konkurranse en annen gang også.

Da er det lettere å leve med at jeg ble trukket kraftig for å bruke amerikanske humler i Golden Ale og derfor endte med at ølet ikke var typeriktig.
Middels til kraftig humlearoma, med karakter av engelske eller amerikanske typer.
Jeg brygger ikke perfekt øl, da må jeg akseptere at heller ikke dommere dømmer perfekt. De gjør så godt de kan. Vi får gi saklig tilbakemelding når de bommer. @Kjell Magne Hjelle du var juryleder. Regner med du tar tilbakemelding med deg tilbake både de gode og det dere har bommet på.

Det ironiske er at jeg mener at definisjonen det i Golden Ale bare burde vært lov med floralt, jordaktige, lett sitrus og smaker som typisk engelske humler bidrar med. Definisjonen er uansett overmoden for revisjon. Nå skiller for lite til APA.
 
Ingen av oss brygger perfekt øl hver gang :)
Og det er på ingen måte ment som noen «hets» mot dommerne i NM. Syntes bare at det var litt merkelig at bedømmingen skulle variere såpass mye fra ett år til et annet, når oppskriften er bortimot identisk.

Om det er gode eller dårlige tilbakemeldinger har ikke så mye og si. Men blir en ekstra joker å tenke på når tilbakemeldingene varierer såpass mye. Da vet man på en måte ikke hva man skal forbedre..

Alt i alt er jeg fornøyd altså, ingen sure miner her..
Får spekulere ut noen gode øl til neste år :)
 
Og det er på ingen måte ment som noen «hets» mot dommerne i NM. Syntes bare at det var litt merkelig at bedømmingen skulle variere såpass mye fra ett år til et annet, når oppskriften er bortimot identisk.
Akkurat. Når man belønnes med at oppskriften brygges her/der på en fabrikk så ..
 
Når jeg går til linken blir jeg sendt tilbake tll Norbrygg sine sider og deretter i samme loop. Hvor kan jeg se resultatene?

Edit: Det ordnet seg :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp