NM2009: dagen derpå

Hva synes du om NM2009?

  • Det var bare helt topp!

    Stemmer: 23 54,8%
  • Godt arrangement!

    Stemmer: 5 11,9%
  • Noen saker kunne vært bedre

    Stemmer: 0 0,0%
  • Labert

    Stemmer: 14 33,3%
  • Jeg var ikke der

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    42
Jeg regner med at Joakim er den som kan komme med det endelige svaret. Selv har jeg arket foran meg der de er nummerert slik som i oversikten.
 
Eduard skrev:
Det betyr heller at instruksene til PF-deltakerne ikke har vært klare nok  :roedme: . Enda en ting vi skal ta tak i.

Hva er grunnen til denne avkryssinga? Er det kun for å sikre gjevn fordeling av ølet (jeg så overraskende få som gikk tomme), eller er det noen juridisk grunn i forbindelse med skjenkebevilgning?

Når det gjelder publikums favoritt, så ser jeg det er litt delte meninger om hvordan avstemninga bør gjøres. Jeg tror ikke man klarer å unngå at denne kåringa til en viss grad handler om å sjarmere publikum og å ha nok venner som møter opp. De som vant, hadde vel også bare et øl å fordele alle stemmene sine på. Jeg håper at de som stiller med mange øl, ikke slutter med det for å færre øl å samle publikumsstemmer på.
 
Meningen med avkryssingen er at publikumere ikke drikker flere ganger av samme brygg, slik at noen deltakere går tomt for øl fortere. Men i år var det så mange deltakere at det ikke gjorde så mye forskjell i praksis.

Og ja, avstemningen er ikke 'blind', mange som får vennene sine til å stemme på brygget sitt. Det må da sies at publikums favoritt ikke er en fullt så offisiell ølkåring som flaskekonkurransen. Her er formålet mest at hjemmebryggere og ølentusiastiske publikumere har en hyggelig kveld sammen med et konkurranseelement i spillet.  :biersmile:
 
Når det gjelder delte plasseringer, så opererer vi ikke med det. Hvis to brygg får samme poengsum, tar dommerne en beslutning om hvilket øl de mener skal ha hvilken plassering.

Det er mest ryddig slik, ikke minst i forhold til gavekort osv, som jo er en avtale som er forhandlet fram med sponsoren på forhånd - altså før man vet hvordan poengfordelingen blir.

Jeg mener å ha hørt at man tidligere har jenket til poengsummene slik at det ikke blir noen like poengsummer, men det er uansett bare kosmetisk, så jeg syntes ikke det var nødvendig.

Håper dette var oppklarende :)
 
Et kjempebra NM, sitter på jobbe og smiler  :skitbra:

Må si gi massiv kudos til joques som har tatt seg av all dømming, og sortert flasker og hjulpet dommerne gjennom all dømming. Tenk dere å motta over 80 øl som skal dømmes, så må du mase på dommere og finne tid som passer til alle. Nok en gang kudos til joques  :amen:
 
Forrige gang jeg var med i PF, var i 2005. Da ble jeg "skuffet", fordi "alle" var bortom min stand og sa at min pils var best, men jeg kom ganske langt ned på listen etter avstemmingen. Men den vant  flaskekonkurransen samme år, så dommerne mente nå i hvert fall at den var best. Etterpå kritiserte jeg opplegget på samme måte som noen andre har gjort her, og før årets NM vurderte jeg å foreslå (eller gjorde jeg det?) en form for blindtesting. MEN: Etter å ha tenkt meg om, synes jeg dette fungerer helt flott. Ordningen demonstrerer hvor viktig markedsføring er: Budweiser hadde ikke solgt så mye om det ikke var for det (etter min mening).
Jentene med brilleølet (som var ett av de få som jeg smakte, og ølet var veldig bra) greide det med markedføring i tillegg til bryggingen. De var både sjarmerende, dyktige og morsomme. Da har du en vinner! Så for meg er det deltakelsen som er viktig når det gjelder PF. Ellers var det utrolig mye inspirasjon å finne blant alle de morsomme og kreative standene og menneskene. For meg er det lie viktig som å smake det "beste" ølet, selv om det selvsag også der er mye inspirasjon å hente. Tappetårnet til blant annet nr 15 (?) som sto like ved meg var genilat og oppsettet til FØL og SØL var helt konge. Heia Østfold!
1 eller 3 stemmer? Spiller liten rolle. Men, som jeg kommentert i mitt forrige innlegg, det er viktigere at alle avgir stemme, og kanskje det ikke skal være tillatt å stemme på eget produkt, slik som i Melodi Grand Prix?
Er enig i at vi bør ut av katakombene og opp i lyset. Men, som det ble poengtert på generalforsamlingen: Det er ikke lett å finne lokaler for et slikt arrangement.

Hvordan legger jeg til smilefjesene? Brilleølet og Østfold fortjerner det.
 
Kjetil i Nøgne Ø har sagt at han likte konseptet med at årets hjemmebrygg brygges hos Nøgne Ø så godt at de gjerne vil fortsette med dette! Takk til folka på Nøgne Ø som er så imøtekommende og har et så varmt hjerte for hjemmebryggermiljøet!  :skitbra:
 
Så flott at resultatene fra dommerpoengene kom så raskt ut på nettet. Vi er førsteårsbryggere ov var selvsagt spent på vurderingen av vårt Belgiske øl  ;D Så takk for dere var så raske med å få det ut på nettet

Geir
Forøvrig må jeg takke for ett flott arrangement. Det var mye å holde styr på for dere i styret. Godt jobbet!!!
 
Dette var et topp NM, mitt klart beste til nå. Nivået på bryggene er også om mulig høyere enn tidligere. Kult med masse tappekraner, etc etc, men noe av det mest sjarmerende var vel Mojo som serverte øl fra tupperware mugger(Det var vel deg?). Det var et skikkelig motstykke til mye annet der.

Det var flott med så mange som 50 PF, men kanskje dette er for mange?. Jeg for min del ble nokså "svingstang" før jeg hadde smakt alle, det kan vel ikke bare være meg??.  

Kult at NØ ønsker å følge opp med årets hjemmebrygg til neste NM.

Kudos til alle i styret som gjorde dette mulig. Jeg så flere av dere løp som pisket i forkant og underveis. Vi må huske på at dere faktisk gjør dette frivillig, dere er veldig flinke. :angel:

Må også gi en ekstra takk til Joakim som har gjort en massiv jobb med flaskekonkuransen, dommereksamen,skaffe dommere, skjemaer etc etc. Dette er mye jobb som han gjør frivillig..

:ilike:
 
Fei skrev:
Jeg for min del ble nokså "svingstang" før jeg hadde smakt alle, det kan vel ikke bare være meg??.  


:ilike:

Kan det ha noe med wiskey smakingen tidligere på kvelden å gjøre ?




.
 
Det stemmer.
Jeg og Fei tok en tur på Lorrys mens resten stakk for å få seg noe fast føde.
Dette var kanskje ikke helt gjennomtengt :samenvol:

Har nå endelig komet meg etter ett strålende arangemang.
Må gratulere Gahr med seieren, å gleder meg til å få kjøpe denne på polet.
Ellers må jeg få takke alle som stilte opp med PF øl, å dermed sørget for en fantastisk opplevelse sor oss som var der.
 
Steinarja skrev:
Det stemmer.
Jeg og Fei tok en tur på Lorrys mens resten stakk for å få seg noe fast føde.
Dette var kanskje ikke helt gjennomtengt :samenvol:
Åssen er det med Lorry for tiden? Antall øl har jo pleid å være høyt, men antall interessante øl har vært ganske så mye lavere. Sikkert et år siden sist jeg var der, mest fordi jeg ikke gidder uinteresserte (svenske) bartendere... ::)
 
Første gang jeg er der.
Men tipper det er omentrent som før.
Noen spennende øl, men stortsett uinteresange lagerøl o.l. fra hele verden.
Vi smakte på en "satans gold" og en "duvel"
 
Gratulerer Gahr. Velfortjent. Det ser ut som du kan omsette din enorme kunnskap i praktisk arbeid. Gleder meg til å smake.
Fint at resultatene kom ut. Gleder meg til å lese kommentarer så jeg vet hva jeg må gjåre bedre neste år.
Personlig er jeg som førstegangsdeltaker fornøyd med resultatet. Håpet å komme over 30 poeng og det gikk bra med alle tre.

;D
janh
 
Eduard skrev:
Mener å huske at Fei sa noe om Lorry's tidligere den dagen ;-D
Nettop!!

Steinarja skrev:
Det stemmer.
Jeg og Fei tok en tur på Lorrys mens resten stakk for å få seg noe fast føde.
Dette var kanskje ikke helt gjennomtengt :samenvol:

Det var en skikkelig dårlig idé... :klovn:
 
Det var et oppslag i dagens Glomdalen om vinneren av lys ale, som kommer fra Kongsvinger-området. Hadde det vært en ide å jobbe mer med lokalaviser, for å få pressedekning?

Dersom man offentliggjør resultatet fra forbedømmingen, kan man kontakte oslobaserte freelancere for flere lokalaviser og muligens få dem til å dekke "lokale" deltagere. Eventuelt kan man kanskje gjøre noe slikt med sperrefrist, for å beholde spenningen for deltagerne?
 
Tilbake
Topp