janh skrev:Men jeg må komme med litt kritikk, men dette har vært et problem tidligere også. Standariseringen av dommerene (NB! STANDARISERING, IKKE standarden). Hovedgrunnen til min deltagelse er tilbakemelding. Det å få ølet bedømt av ølkyndige folk gir meg sjans til å forbedre prosessen min. Men når jeg får en tjekkisk pils videre med poengsum 39 og 40 (som jeg synes er meget bra) og blir sablet ned i finalen med samme øl-28 og 31 poeng blir jeg forvirret. Dette er som hoppdømming hvor en får 18,5-19 og 2 ganger fall.
Totalt verdiløs tilbakemelding. Øl bør bedømmes ut fra kriteriene til Norbrygg, selv om det går videre. Superfinalen for å kåre Norgesmesteren er noe annet. Den tilbakemelding jeg får ut av dette er at to av dommerene overhode ikke har peiling. Men hvilke to som er på jordet vet jeg ikke. Men dette er detaljer i den store sammenheng. Dere har gjort en kjempejobb!!
janh
Dette er jeg litt enig i. Har lest igjennom nesten alt av dommerkommentarer, og det er en del merkelige utfall, også internt i forbedømmingen med enormt sprikende resultater. Det er tydelig at en del dommere ikke har samme forhold til bruk av skalaene, og som du sier; noen tar feil. Også en del merkelige misforhold mellom kommentaren som blir gitt, og karakter som blir satt.
Så er det selvsagt slik at dersom alle dommerene hadde gitt nøyaktig samme poengsum, så hadde det ikke vært noe poeng i å ha flere dommere. Det er vel en del av poenget at det skal "jevne seg litt ut". Men en plass går grensen, og når kommentarene blir svært sprikende blir tilbakemeldingen verdiløs.
Og så en virkelig bagatell: Hadde vært flott om en del av dommerene hadde gjort seg LITT flid med skjønnskriften sin. Det er en del av kommentarene som jeg faktsik overhodet ikke er i stand til å lese
Men ikke la dette ta vekk hovedinntrykket om et flott gjennomført arrangement!