NM2011

janh skrev:
Men jeg må komme med litt kritikk, men dette har vært et problem tidligere også. Standariseringen av dommerene (NB! STANDARISERING, IKKE standarden). Hovedgrunnen til min deltagelse er tilbakemelding. Det å få ølet bedømt av ølkyndige folk gir meg sjans til å forbedre prosessen min. Men når jeg får en tjekkisk pils videre med poengsum 39 og 40 (som jeg synes er meget bra) og blir sablet ned i finalen med samme øl-28 og 31 poeng blir jeg forvirret. Dette er som hoppdømming hvor en får 18,5-19 og 2 ganger fall.
Totalt verdiløs tilbakemelding. Øl bør bedømmes ut fra kriteriene til Norbrygg, selv om det går videre. Superfinalen for å kåre Norgesmesteren er noe annet. Den tilbakemelding jeg får ut av dette er at to av dommerene overhode ikke har peiling. Men hvilke to som er på jordet vet jeg ikke. Men dette er detaljer i den store sammenheng. Dere har gjort en kjempejobb!!

janh  

Dette er jeg litt enig i. Har lest igjennom nesten alt av dommerkommentarer, og det er en del merkelige utfall, også internt i forbedømmingen med enormt sprikende resultater. Det er tydelig at en del dommere ikke har samme forhold til bruk av skalaene, og som du sier; noen tar feil. Også en del merkelige misforhold mellom kommentaren som blir gitt, og karakter som blir satt.

Så er det selvsagt slik at dersom alle dommerene hadde gitt nøyaktig samme poengsum, så hadde det ikke vært noe poeng i å ha flere dommere. Det er vel en del av poenget at det skal "jevne seg litt ut". Men en plass går grensen, og når kommentarene blir svært sprikende blir tilbakemeldingen verdiløs.

Og så en virkelig bagatell: Hadde vært flott om en del av dommerene hadde gjort seg LITT flid med skjønnskriften sin. Det er en del av kommentarene som jeg faktsik overhodet ikke er i stand til å lese :D

Men ikke la dette ta vekk hovedinntrykket om et flott gjennomført arrangement! 
 
Gratulerer så mye Erlann Eldorsen og til alle dere andre som dro hjem premier. All ære til dommerkomiteen, de kan ikke hatt det lett.
Det skal bli spennende når vinnerølet kommer på polet.  :fyflate: :amen:
 
Jeg vil også gratulere alle vinnere. Det var mye godt øl i år. Tusen takk til alle som stemte på vår IPA som gjorde at den til slutt vant Publikums Favoritt! Speidelen skal brukes som utlånsutstyr i lauget slik at flere kan prøve seg på hjemmebrygging! Takk for et flott arrangement!
 
janh skrev:
Gratulerer også til Norbrygg for et godt arrangement. Sett fra sofakroken var gjennomføringen i år utrolig mye bedre. Gutta i Dommerkomiteen med flere her gjort store og gode forandringer. Jeg synes påmeldingsprosedyrene var enklerer i år. Jeg fikk låne fruens iPad i går kveld og ble oppdatert minutt for minutt, resultater og scoresheet var tilgjengelig med en gang på Twitter. Strålende.

Hyggelig at endringene vi har gjort oppleves som forbedringer. Det var litt stress å få ting ut på twitter og Facebook, men etter et par timer tror jeg alle skjemaene og resultatene var korrekt. Vi som jobbet med det, er ihvertfall rimelig godt fornøyd med den praktiske gjennomføringa av flaskekonkurransen.

Men jeg må komme med litt kritikk, men dette har vært et problem tidligere også. Standariseringen av dommerene (NB! STANDARISERING, IKKE standarden). Hovedgrunnen til min deltagelse er tilbakemelding. Det å få ølet bedømt av ølkyndige folk gir meg sjans til å forbedre prosessen min. Men når jeg får en tjekkisk pils videre med poengsum 39 og 40 (som jeg synes er meget bra) og blir sablet ned i finalen med samme øl-28 og 31 poeng blir jeg forvirret. Dette er som hoppdømming hvor en får 18,5-19 og 2 ganger fall.

Den største utfordringa med NM i år har vært å skaffe nok dommere og kvalifiserte dommere. Bare et fåtall av dommerne har vært sertifiserte hjemmebrygger-dommere, med de utfordringene det medfører.

Først og fremst er det viktig å være klar over at poengskalaen har blitt brukt ganske forskjellig av ulike dommerpar. Jeg tror dette var et mindre problem utover i bedømminga, etterhvert som flere av dommerne fikk dømt flere kvelder og sammen med ulike personer, slik at de etterhvert brukte skalaen med likt. Den som kikker på resultatlista vil finne ihvertfall ei gruppe der poengene er veldig lave, uten at det betyr at alle ølene der var ødelagt.

Det er også ganske mange eksempler på at øl er plassert i annen rekkefølge i finalen enn i forbedømminga. Det skyldes flere ting, men vi har forsøkt å bruke de mest erfarne dommerne i finalerundene.
 
Jeg har jo helt glemt å gratulerer vinneren... Gratulerer! Gleder meg til Nøgne Ø skal brygge god lager.
 
Jeg sitter her og er skikkelig misunnelig. Høres ut som en fabelaktig samling, synd at jeg ikke kom inn.
Så til dømmingen. Som førstereisgutt i denne konkuransen var det viktig for meg å få tilbakemelding på det ølet jeg lager, men resultatet gjør meg mer forvirret enn klarsynt. I den innledende runden fikk min Munchener Helles 40 og 41 poeng med kommentaren "Et godt øl som frister til mer". I kategorifinalen får jeg imidlertid 21 og 22 med kommentaren "For så vidt drikkbar, men ikke så veldig innbydende i store mengder. .." Forstå det den som kan.
 
Det har vært litt rot i resultatlista. Jeg har hatt en liten ryddeaksjon og tror alt er på rett plass nå.
 
Reinhard10 skrev:
Jeg sitter her og er skikkelig misunnelig. Høres ut som en fabelaktig samling, synd at jeg ikke kom inn.
Så til dømmingen. Som førstereisgutt i denne konkuransen var det viktig for meg å få tilbakemelding på det ølet jeg lager, men resultatet gjør meg mer forvirret enn klarsynt. I den innledende runden fikk min münchener Helles 40 og 41 poeng med kommentaren "Et godt øl som frister til mer". I kategorifinalen får jeg imidlertid 21 og 22 med kommentaren "For så vidt drikkbar, men ikke så veldig innbydende i store mengder. .." Forstå det den som kan.

Dette KAN skyldes flaskeforskjeller.

Ellers så hadde vi litt av samme diskusjon i fjor etter NM, og dengang påtok jeg meg rollen som kritikeren.
 
Hadde i utgangspunktet tenkt meg innom ein tur, men da jeg så køen måtte jeg bare flire litt og snu igjen :p Men virker som det var vellykka, vel overstått! Spørs om jeg ikke må være med på publikums favoritt neste år for ikke å risikere å ikke slippe inn neste år ;)
 
Reinhard10 skrev:
Jeg sitter her og er skikkelig misunnelig. Høres ut som en fabelaktig samling, synd at jeg ikke kom inn.
Så til dømmingen. Som førstereisgutt i denne konkuransen var det viktig for meg å få tilbakemelding på det ølet jeg lager, men resultatet gjør meg mer forvirret enn klarsynt. I den innledende runden fikk min münchener Helles 40 og 41 poeng med kommentaren "Et godt øl som frister til mer". I kategorifinalen får jeg imidlertid 21 og 22 med kommentaren "For så vidt drikkbar, men ikke så veldig innbydende i store mengder. .." Forstå det den som kan.

Etter å ha deltatt i en del år (dog ikke i dette mesterskapet) er det spesielt én ting jeg sitter igjen med i forhold til dommerkommentarer: Ta ting for det det er, altså en situasjon der forskjellige personer smaker øl, hvor flere faktorer kan være med på å gjøre sanseinntrykkene til dommerne forskjellige. Man må aldri ta dommernes kommentarer (og langt mindre poenggivningen) for "the gospel truth". I det store og det hele vil kommentarer og poeng gi en relativt kvalifisert pekepinn på om ølet er bra eller ikke, men ikke nødvendigvis så mye mer. Selv synes jeg ganske ofte at de ølene jeg har gjort det bra med ikke nødvendigvis har vært de jeg selv har vært mest fornøyd med, og øl jeg selv har likt godt har ikke nødvendigvis nådd opp. At det samme at et øl får såpass forskjellige uttalselser i to bedømminger er kanskje ikke helt vanlig, men det er heller ikke nødvendigvis noe rart med det (og som Beant sier, det kan godt være ganske store forskjeller mellom to flasker, infeksjoner osv. kan forekomme i enkeltflasker).
 
Dommerskjemaene tilhørende vinnerølet til Erlann Eldorsen fra finalen ser ut til å mangle...
 
Stor takk til ildsjelene i Norbrygg som legger ned så mye frivillig arbeid. Arrangementet var helt Sheriff! Gleder meg til Gustav vinner ildsjelprisen til neste Idrettsgalla, å sortere 289x4 flasker er ekstremsport. 
 
Må bare få takket Norbrygg for et flott NM, og gratulerer til alle vinnere  :skitbra:
Har hatt en flott helg i Oslo, og truffet mange flotte medbryggere.

Eneste skår i gleden er at jeg klarte å "miste" Corneliusfatet som jeg vant i PF  :noway:
 
Det er litt forvirrende å tolke resultatlista slik den er presentert på Norbryggs forside. Det kan se som om dette er det endelige resultatet i NM. Men listen fra forbedømmingen  er vel mer å betrekte som resultatene fra kvartfinalen? Selv vant jeg tre "heat" (Porter 1, Mørk amerikansk ale, og Lys britisk ale), men ingen av disse tre bryggene kom på resultatlista i finalen. Og det er vel finalen som gjelder til slutt, ikke sant? Hvor finner vi resultatlistene for semifinalene og finalen?
 
Tilbake
Topp