Noen grunn til at det trengs 2 skyllinger ved partiskylling av mesk?

Hei.

Er det noen grunn til at man bør skylle i 2 omganger eller flere, hvis man har plass til alt skyllevannet i meskekaret og derved klarer seg med 1 skylling etter første uttapping?

Har ved mine 2 all grain kjørt partiskylling etter prinsippet: tøm vørter, tilsett nær kokende vann for å oppnå 76-78 °C i mesken,rør godt, vent 20 min og tapp ut. Tilsett nytt vann med temp 78 °C, rør godt, vent 20 min og tapp ut.

Med 34 liters kjøleboks har jeg vel mulighet til å tilsette alt skyllevannet i en omgang, og tenkte det var litt arbeidsbesparende hvis det ikke har noe å si for effektiviteten.

Noen som vet?
 
Du kan sikkert klare deg med ein omgang, mogeleg med litt tap i utbytte.
Eg brukar to omgangar, og her ikkje plass til noko anna så eg har aldri testa med berre ein omgang. Alternativt kan du jo bruke kontinuerlig skylling.
 
Ok, men hvorfor taper man utbytte når vannmengden bli den samme, samt at kontaktiden kan økes?

Skjønner ikke helt det her...
 
Hvis du tilsetter alt vannet med en gang, vil det gå ut mye sukker i vannet som legger seg over faststoffet. Dette vannet vil, når det siger ned, etterlate mer sukker i mesken enn hva nytt og ferskt vann ville gjort. Det kan prøves ved neste sokkevask. Hvis du skal bruke bare en viss mengde vann, blir resultatet best hvis du skyller flere ganger.
 
Georg J. skrev:
Ok, men hvorfor taper man utbytte når vannmengden bli den samme, samt at kontaktiden kan økes?

Skjønner ikke helt det her...

La oss si du ikke skyller og bare tilsetter det vannet du skal ha... Da har vannet en gitt sukkerkonsentrasjon og vannet som blir igjen i masken har samme konsentrasjon. Dersom du først tømmer og skyller èn eller to ganger vil det vannet som du skyller sist med ha en lavere sukkerkonsentrasjon enn det i første eksempel. Samme mengde vann vil bli igjen i masken, men siden dette vannet har lavere sukkerkonsentrasjon vil utbyttet øke. I tillegg vil vann med lavere sukkerkonsentrasjon kunne ekstrahere mer sukker ut av masken enn vann med høyere sukkerkonsentrasjon, og dermed vil du kunne dra ytterligere sukker ut av masken ved flere skyllinger (likevektsprinsipp ved ekstraksjon, for de med litt kjemikunnskap).

Ved en gitt vannmengde vil flere små skyllinger ekstrahere mer sukker enn èn stor skylling.
 
Tilbake
Topp