Noen råd?

. Har en bb30a selv. Men må innrømme at etter 4 brygg nå så sliter jeg fremdeles under mesking. Må altid røre i mesken for å få gjennomstrømning. Noen som har noen tips. Alt er fra olbrygging.no ferdig kitt. Bruker dere den falske bunnen? Etc har fått gode resultater selv om jeg har gang på gang mest sannsynlig ødelagt den såkalte maltsenga. Å noen som har noe godt svar på hva som skjer når maltsenga blir ødelagt?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Ja prøver å kjøre pumpa sakte sånn 10 min inn i merkingen. Mye fordi tempen i vannet på siden av sil karet er rett meske temp mens d kanskje kan være opp. Mot 8 grader mindre i silkaret i toppen skal sies. Prøver å kjøre pumpa så rolig som jeg kan men enten rinner det over eller så stopper jeg den

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Har aldri brukt slik greie selv men det bør vel ikke være noe hokus pokus, ser jeg for meg. Kanskje kverningen er (altfor) fin? Men det skal vel en del til det og.
 
Ja viker sånn av å til at kverninga er i det fineste laget. Men som sagt slutt produktet er bra d altså. Men når d er en automatic så hadde det jo vært kjekt å kunne skru på pumpa å latt det gå av seg selv mens man sitter å koser seg med en av de tidligere bryggene å kjenne malt. Lukta lure se rundt i huset.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig. Meske inn, la stå 10-15 min, så starte pumpa, skjønner ikke behovet for å måtte røre når man har kontinuerlig sirkulering, men der kan jo kanskje BB avvike fra et vanlig oppsett med kjele+falskbunn, hvis man må røre er jo det litt teit. Aner ikke hvor stort trøkk det er i den pumpa, men man må heller ikke resirkulere for hardt. Vet ikke hvis BB har en publisert øvre grense for flow.
 
Joda kule kran på pumpa så går fint an å justere men når det ikke går nok vann igjennom sil bunnen så blir d til at enten "tørr" kokes bunnen eller att d rinner over. Så ja kjedelig å måtte røre når de har laget den slik at man i teorien ikke skal trenge det

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Før jeg startet er det kanskje vann på utsiden av silkaret opp til der mesken er sånn ca. Men så fort man setter i gang pumpa går d ikke. Nok vann igjennom sil karet til at d skal bli en bra gjennomstrømning. Vannet på utsiden tømmes først for å si d slik

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tenkt tanken på å kanskje Borre noen flere hull i siden av silkaret men kanskje ikke så lurt med da tanke på vekt den skal tåle osv ved løfting

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Så vannet finner minste motstands vei og lite renner gjennom mesken mao. Logisk egentlig, virker jo som en mindre effektiv løsning egentlig. Tviler på at det ryker noe hvis du lager noen flere hull i siden på karet, kreftene ved løfting vil virke nedover og dette er jo laget av stål.
 
Ja sant d. Vurderes sterkt. Men hva med den såkalte malt senga som alle snakker om da skjønner jeg har lest litt lite om den skjønner jeg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Maltsengen fungerer som et filter. Altså, etter innmesk og hele suppa får stå i ro en stund så vil maltet legge seg på bunn, da har du et filter/maltseng. Når du rører i denne så ødelegger du filteret og du må egentlig la den stå og legge seg på nytt før du starter en evt pumpe eller tapping, hvis du vil at det skal fungere som et filter igjen. Starter du pumpe uten etablert maltseng så øker sjansen for at det blir tett, og vørteren blir også mindre klar, iom at du ikke har filter.
 
Har også prøvd å kjøre pumpa fra start men uten hell samme problemstilling.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Det må du ikke gjøre. Kanskje du trenger grovere kverning da. Hvis du har ferdig kvernet malt liggende så post et bilde.
 
På jobb ute på havet men eneste jeg har hjemme er ferdig mesket malt som ligger i tupevare boks som kjæringa ska bruke te knekke brød.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Så konklusjonen så langt er at resirkuleringen din trekker vørter fra området rundt maltkurven, og ikke fra selve maltet.

Du kan prøve å bytte til falskbunnen, men da må du jo spa ut maltet og dumpe vørteren til en annen beholder, for å se helle tilbake for koking, hvis jeg har skjønt denne dingsen riktig. Med falskbunn som dekker hele bunnen så må jo vørteren gå gjennom maltsengen, da har den ikke noe valg. Eller du kan først prøve å få det kvernet grovere, men da må du kanskje meske lengre.
 
Hører va du sier å gode råd å tips setter jeg pris på skal prøve meg frem til Neste brygg.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Du bør strupe pumpe sirkuleringen litt til akkurat passe mengde. Jeg kjører pumpa kun til temperaturen er lik i HELE mesken, og mellom mesketrinn.
 
Tilbake
Topp