Noen råd?

Det er nok det som er problemet øl hund at det ikke er mulig å få til noe slik sirkulasjon akkurat det som har vært diskusjons temaet. Jan være malten i ferdig bryggene men kan jo som Miguel nevnte feil på silkaret.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Disse kompaktbryggerne er ganske smale og høye, og det medfører at maltsenga bli relativt høy/tykk, som igjen gjør at gjennomstrømningen blir relativt treg. Dette blir verre med mye malt, for fin maling, større mengder med rugmalt og havre/hvete. For bedret utbytte og tempkontroll så rører jeg jevnlig i mesken og kjører ekstra sirkulering ifm utmesk for å klarne mesken. Tilsetter også risskall for å bedre filtreringa i maltsenga når det trengs.
 
Ja litt det inntrykket jeg også har Terje. Litt anger på at jeg ikke gikk for 60 literen for den er jo litt bredere

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Det er nok det som er problemet øl hund at det ikke er mulig å få til noe slik sirkulasjon akkurat det som har vært diskusjons temaet. Jan være malten i ferdig bryggene men kan jo som Miguel nevnte feil på silkaret.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Akkurat ja.. ser den. Kan jo få lettere stuck mash med finere kværna malt. Jeg har ikke dette problemet, men skal sies at jeg rører innimellom,dog ikke ofte. Jeg har også bb30a..
 
Har nesten fått det til på et brygg mener d var et tradisjonelt juleøl. Rørte litt å klarte å strupe pumpa slik at d gikk 50/50 ved inn å ut. Men resten har det vært knotete

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Har egentlig samme problem. Har BB60 aut. Det renner meget tregt igjennom maltrørret. men har bare latt det ta den tiden det trenger egentlig. pumper oppi og venter til det er gått nok igjennom så pumper jeg igjen. Når jeg hever røret og skyller tar det også lang tid å få skyllevannet igjennom. Men der også tar jeg bare tiden det trenger. Får bra utbytte så regner med skyllevannet trenger igjennom hele mesken. Men kan teste med å ha i litt ris skall og se om det hjelper på.
 
Tilbake
Topp