Noen som har prøvd pale ale med kun pilsner malt?

Hei,

Er det noen som har prøvd typisk noe sånt:

100% pilsner malt
IBU 30-40
OG 1,045-1,055

og humle-skjema som en pale ale?

Gjæring på rundt 17-19 grader.

US 05
 
Lucky Jack er vel det, bare at de har noe cara i tillegg. Med oppskriften din ville jeg meska høyt, eventuelt dekorsjon, for å unngå at den blir for tørr.
 
Skum blir det vel nok av så lenge jeg har endel humle og ikke legger meg for lavt på OG'en?

Hvordan for tørr? Ift IBU? Da kan jeg eventuelt justere ned IBU. Ønsker en frisk øl med sitrus og grapefrukt toner som vil gjøre seg godt i varmen :)

Carapils og høy FG vil jo motvirke dette?

Brewdog har vel pilsner oppskrifter humlet som en IPA? Dette blir litt likt bortsett fra at jeg unngår lagergjæring, legger meg på nøytral ale temp (16-18 med us05)
 
Tenker tørr i forhold til sukkerinnhold, altså FG. Us05 kan spise alt og få FG så langt ned at det smaker tørt og ubalansert.
 
Tjah... Jeg synes du skal prøve. Jeg bruker stadig mer pilsnermalt på grunn av den rene smaken, og dessuten liker jeg den litt tørr. Jeg har en Cream Ale laget på nesten bare pilsnermaltekstrakt og som i tillegg får hvitt sukker for å bli tørr. Ikke helt Pale Ale-spesifikt humleskjema, men jeg ville ikke vært redd for at det blir for tørt hvis du liker det. Det er vel like greit som bittert (IPA) eller surt (surøl). For meg er de mest ekstreme artene der for bitre eller for sure, men noen elsker dem, så en veldig tørr øl burde være lov om du liker det også.
 
Lucky Jack har noe krystallmalt, og uten tror jeg ikke jeg hadde likt den. Men det må du bare finne ut av. For min del opplever jeg sånne øl som veldig kjedelig endimensjonalt konsentrerte rundt humla. Spillet mellom humle og malt blir helt annerledes enn i en tysk pils. Jeg ville i alle fall mesket litt høyt, og brukt en britisk gjær. (Tappet opp en Lucky Jack i dag med WLP004. FG 1.008, så du får det tørt nok med den gjæren.)

Nåja. Mange liker sikkert den helt lyse, reine og humlestyrte apa'en:).
 
Tror det var noen på forumet her som hevdet at om du skulle ha en pils uten smak, så var pale malt veien å gå.. pilsnermalt hadde mer smak
 
Lagde punk IPA med halvparten pils og pale. Den ble veldig lys og crisp, og jeg likte godt den kombinasjonen. Prøvde også mangrove jacks sin new zealand pils og den ble også god med crisphet og fruktig.

Jeg tror ikke malten i seg selv gjør det for tørt, det avhenger helt av hvor mye jeg drar til på IBU. Spørsmålet er vel om smaken i bare pils malt passer med de fruktige tonene til citra og centennial?

Som finn sier skal det være ett samspill og det kan fort bli endimensjonalt i favør humlen her. Ellers kan det bli deilig fruktig og leskende som det er i mitt hode akkurat nå
 
liten oppdatering her: Denne ble ikke for tørr i smaken, men den oppleves tynn og vannete :O

OG ble 1,046 og FG 1,008.

Veldig god kombinasjon og fint utgangspunkt for ett lettdrikkelig sommerøl men jeg skulle gjerne hatt FG opp ett par hakk. Neste gang blir det med carapils og kanskje litt cara-munich
 
Opplevde forresten noe av samme vannete følelse med en pilsner jeg lagde nettopp. Samme OG kun pilsner spraymalt.

Denne landet på FG 1,011 så jeg er litt usikker på hva som bidrar til den følelsen.

Kan det tenkes jeg bør ha noe cara munich, cara pils og/eller melanoiden malt når jeg bruker denne? Er vanlig butikkpils vannete?(husker ikke).

For hvert svar dukker det opp flere spørsmål... ;)
 
Opplevde forresten noe av samme vannete følelse med en pilsner jeg lagde nettopp. Samme OG kun pilsner spraymalt.

Denne landet på FG 1,011 så jeg er litt usikker på hva som bidrar til den følelsen.

Kan det tenkes jeg bør ha noe cara munich, cara pils og/eller melanoiden malt når jeg bruker denne? Er vanlig butikkpils vannete?(husker ikke).

For hvert svar dukker det opp flere spørsmål... ;)

Jeg tror @RETBergen har gitt deg et godt råd i post #2 over her:).
Litt melanoidin er vel ellers ikke så dumt - men ikke for mye. 3%?(Har en Cream Ale gående nå som har en ganske intens smak av det maltet. Er redd 6%, som jeg har brukt, er litt for mye.)
Vanlig butikkpils er ikke vannete. Vanlig butikkpils er faktisk godt:). (Sjøl om det er noen unntak.)
 
100% pils og 100% pale malt funker veldig bra på pale ale det :). Funker bra på IPA og DIPA også. Nå er ikke jeg noen stor fan av karamell malt i de ølene dog.
 
liten oppdatering her: Denne ble ikke for tørr i smaken, men den oppleves tynn og vannete :O

OG ble 1,046 og FG 1,008.

Veldig god kombinasjon og fint utgangspunkt for ett lettdrikkelig sommerøl men jeg skulle gjerne hatt FG opp ett par hakk. Neste gang blir det med carapils og kanskje litt cara-munich

Det er vel nettopp det som kjennetegner et tørt øl? Lite kropp og forholdsvis mye alkohol.
 
Jeg har tørt øl som ikke er vannete. Problemet med tørt øl er at det ikke er noe som balanserer bitterhet, så hvis man har over normal pils-bitterhet, så kan bitterheten bli påtrengende.
 
Tilbake
Topp