Noen som har tips til en nybegynner ?

KK skrev:
Hvor stort element trenger jeg for å koke 50 liter , hvor mange watt ?? Og noen som kan anbefale ett element ? Og hvor får man kjøpt det ?

Eg brukar 6Kw på 40L. Startar med 50+L i gryta. Du klarar deg med mindre. Til samanlikning har Speidel 50 3,2Kw om eg ikkje huskar feil. Mange handlar slikt via ebay. eks: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR1.TRC0.A0.H0.Xstainless+heating+element&_nkw=stainless+heating+element&_sacat=0&_from=R40
 
KK skrev:
Hvor stort element trenger jeg for å koke 50 liter , hvor mange watt ?? Og noen som kan anbefale ett element ? Og hvor får man kjøpt det ?
Hadde vel kanskje vært en ide å fortelle litt om hva slags element du er på utkikk etter....
Er det et element til å dyppes ned i mesk/vann, eller er det et element som skal inn i en kjele (av typen varmtvann bereder element)
Eller tenker du på ei kokeplate ???
 
Jeg skal montere element i varmtvannstank , der jeg både skal meske og koke ... Så må det nok ikke så at det svir vørteren ... Og en type termostat så en kan styre / holde temperaturen stabil under meskeprosessen ..
 
Usikker på om du har sett her?: www.theelectricbrewwery.com der er hvertfall veldig mye detaljert informasjon. Vil også anbefale å lese gjennom en del tråder under utstyr. Der skal være en del garasjebryggeri som har lagt ut tegninger og handlelister. Der har de også detaljert hvor ventilene osv ligger. Når du etterhvert kommer deg i gang må du lage en byggetråd så vi får følge med! Gjerne så detaljert som mulig slik at vi andre som drodler med tanken på å bygge større bryggeri kan bruke din tråd som ressurs! :):)
 
Jeg beundrer pågangsmotet ditt, men som flere andre her har påpekt, så er det å anbefale å starte litt roligere. Les How to Brew av John Palmer, kan ikke tenke meg noen bedre innføring i ølbrygging og den er gratis. Lag deg også et minioppsett. Dette får du uansett bruk for senere. Selv om du har et ferdig oppsett for å brygge 100 liter, vil du ha nytte av enklere utstyr som lar deg brygge mindre testbatcher som du siden kan skalere opp til monstergarasjeoppsettet ditt.

Jeg har en 18-liters kjele fra Europris som kosta meg 500 kroner og kom med en veldig praktisk "bøtterist" inni. Denne bruker jeg til BIAB med en meskeduk til 60 kroner fra Bryggselv. Jeg kan løfte ut rista med posen og malten opp, sette dette på en ovnsrist over kjelen og skylle mens jeg begynner kokingen. I tillegg trenger du to gjæringsspann, f.eks. 30 liter til 119 kroner og hydrometer og målerør til 100 kroner, også fra Europris. En autohevert fra Bryggselv til 249 kroner anbefales også. Utover det trenger du strengt tatt bare en korkpåsetter. Denne koster også en hundrelapp på Europris. 1250 kroner totalt og alt dette for du uansett bruk for selv om du skalerer opp. Kjøle kan du gjøre i kjøkkenvasken eller i badekaret.

Det er ikke alltid du gidder å stå i garasjen og lage 14 bøtter øl.
 
Monstergarageoppsettet tar form :) ... Tak for gode nyttige tips alle sammen .. Er og takknemlig for kritikk :)
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    885,5 KB · Sett: 238
Tilbake
Topp