Noen som kan hjelpe til å finne ut hvilken usmak jeg har i ølet?

Perfekt! Hvor lenge blir du?


Jeg purger fatet med co2 først, så tapper jeg med slange til bunn av fatet og legger lokket løst oppå fatet. Burger fatet god med Co2 etter tapping. Under CC har jeg ikke noe god løsning for å unngå å få oksygen inn.

20210909_204854.jpg
En enkel metode, sett en brødpose på er gjærlås med et strips, tøm posen helt for luft først, fyll så opp med Co2, og sett denne på fatet før du begynner CC.
 
Får prøve med brødpose neste gang. Men jeg har tenkt litt på det, vil ikke diffusjon gjøre at man vil få mye oksygen i posen også? Hvis man tenker en vanlig ballong fylt med helium, den flyr i taket den første dagen, men morgen etter så ligger den på bakken. Da har diffusjonen gjort så gassene er tilnærmet like inne ballongen som utenfor. Vil ikke det samme skje med brødposen? Eller går det såppas kjapt at det blir sugd inn før diffusjonen har gjort sitt?
 
Får prøve med brødpose neste gang. Men jeg har tenkt litt på det, vil ikke diffusjon gjøre at man vil få mye oksygen i posen også?
Hvorfor enten ikke bare...

Kjøpe trykktank, fermzilla/fermenter king er billig. https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/gjaeringskar-og-tanker/g3-fermenter-king-35l-unitank

Droppe CC og få et bedre øl.

Det er ikke noe lovfestet at man må cold crashe et øl. Du kan fint gjøre det etter tapping også, og føre over ølet uten sedimenter til nytt fat. Koster noe småpenger i CO2 og star san, men det er et trygt alternativ med tanke på oksidering.
 
Får prøve med brødpose neste gang. Men jeg har tenkt litt på det, vil ikke diffusjon gjøre at man vil få mye oksygen i posen også? Hvis man tenker en vanlig ballong fylt med helium, den flyr i taket den første dagen, men morgen etter så ligger den på bakken. Da har diffusjonen gjort så gassene er tilnærmet like inne ballongen som utenfor. Vil ikke det samme skje med brødposen? Eller går det såppas kjapt at det blir sugd inn før diffusjonen har gjort sitt?

men det er vel ikke fordi lufta uten for diffunderer inn i ballongen (trykket utover er for stort til det), men fordi helium diffunderer ut og det blir mindre helium enn det som trengs for å holde ballongen oppe
 
Sist redigert:
Får prøve med brødpose neste gang. Men jeg har tenkt litt på det, vil ikke diffusjon gjøre at man vil få mye oksygen i posen også? Hvis man tenker en vanlig ballong fylt med helium, den flyr i taket den første dagen, men morgen etter så ligger den på bakken. Da har diffusjonen gjort så gassene er tilnærmet like inne ballongen som utenfor. Vil ikke det samme skje med brødposen? Eller går det såppas kjapt at det blir sugd inn før diffusjonen har gjort sitt?
Nei, posen er bare et volum uten trykk som inneholder Co2, så det skal ikke være noe problem, som du sier der er også kort tid.

Helium er noe helt annet, den er for det første under trykk I en slik ballong, og helium er en meget "tynn" gass som krabber igjennom det meste av materialer når den er under trykk, derfor mister en slik ballong fort trykk og oppdrift.
 
Får prøve med brødpose neste gang. Men jeg har tenkt litt på det, vil ikke diffusjon gjøre at man vil få mye oksygen i posen også? Hvis man tenker en vanlig ballong fylt med helium, den flyr i taket den første dagen, men morgen etter så ligger den på bakken. Da har diffusjonen gjort så gassene er tilnærmet like inne ballongen som utenfor. Vil ikke det samme skje med brødposen? Eller går det såppas kjapt at det blir sugd inn før diffusjonen har gjort sitt?
Har du en slange med indre diameter på 1 cm, vil 1 meter av den romme 0,785 liter - hvis jeg ikke har bomma på anvendelsen av formelen (piriannengangehøyden :)). Jeg veit ikke hvor mye volumet på en batch på 25 liter krymper når du senker temperaturen fra 20 til 2 grader, men når du veit det, er det bare å kappe riktig lengde av en billig slange fra Biltema (her trenger du ikke noen dyr silikonslange). Fylle den med vann eller starsan, og driv det ut med CO2. Lukk med en poseklemme, og senk den enden i en passende stor dunk med Starsan (for sikkerhets skyld, bare). Koble den andre til gjæringsdunken. Voila!

Jeg har ikke prøvd, for jeg cc'er aldri:) - men har lest at andre gjør dette.
 
Jeg brødposer. 6 literspose fylt med co2 stripsa på blowofslangen passer til ei bøtte med omlag 22 liter innhold. Da blir det flatt i løpet av ett døgn. Deretter er det jo tett.
 
Tilbake
Topp