Noen som vet om patentbånd kan brukes i malt og/eller kok?

I et lite DIY prosjekt har jeg fra tid til annen behov for å heve maltkurven ca 5 cm. I mangel på food grade stål-ben vurderer jeg å lage noen enkle ben av patentbånd.

Er det noen som vet om disse kan brukes under malting og/eller koking?

Antar at Biltema-patentbånd nok ikke er food grade uansett :)
 
Hmm, ja virker kanskje ikke så smart med patent bånd :). Skal se meg om etter alternativer, slik som noen kraftige skruer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dilldtanten - hvorfor ville du ikke brukt stål, ref første innlegget ditt? Skulle jo tro det var *mengder* av stål i kontakt med vørter også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Patentbånd er vel "gorrjærn" belagt med zink eller plast stort sett. Om du får tak i patentbånd i 304 eller bedre er det vel ingen problem.
 
Nei, har kun sett det beskrevet som et problem når man lager gløgg. Noen med bedre kjemi-kunnskaper enn meg kan sikkert svare på om det er et problem ved koking av vørter.
 
Er patentbåndet laget av rustfritt stål så er det greit. Vanlig blikkbånd er som regel galvanisert, det løses opp av vørteren og tilfører sink. Etter hvert vil det begynne å ruste, noe som kan gi problem med metallsmak i ølet.

Kobber og sink er næringsstoffer som gjæren vil spise opp så det skal veldig mye til å få skadelige nivåer i det ferdige ølet. Men, dersom kobberen har fått et grønt belegg (verdigris) kan det bli giftige kobberforbindelser som skader gjæren og blir med i det ferdige ølet. Kobber(og sink)forgiftning er sjelden alvorlig, men kan gi oppkast, magesmerter og diaré.

Kobber er trygt så lenge en passer på at det ikke er blitt grønt. Da må en vaske det med en syre og skylle godt før bruk. Eddikløsning eller Starsan (Fosforsyre) er fint å bruke til dette.

Rustfrie patentbånd får du hos de som selger båtutstyr, men desverre ikke hos Biltema.
 
Sist redigert:
Katla - enig, sannsynlig at skruer vil være sterkere. Med patentbånd kunne det blitt litt mer "snap on", men det hjelper jo ikke om opplegget faller sammen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kunne kanskje hengt maltkaret i toppen av kjelen vha patentbånd? Burde kunne bli ganske snapon det og:)
 
Tilbake
Topp