Noen spørsmål rundt brygging av pils

Hei. Jeg har mekket sammen en oppskrift (30l til kok) med en pils. Da jeg stort sett KUN brygger stout og NEIPA har jeg noen spørsmål som jeg håper å få svar på :)

1.
Humleskjema er inntil videre følgende: (IBU er hentet fra Brewfather)
60min - 21g Magnum til 26,4 IBU
15min - 25g Tettnang til 3,8 IBU
1min - 25g Tettnag til 0,3 IBU

Jeg lurer litt på 15min og 1min tilsetningene mine. Er det greit å posisjonere de ut på denne måten, eller finnes det en "bedre vei"? :)

2.
Jeg tenker å bruke hop spider. Noe jeg aldri har blitt helt klok på er hvordan jeg skal behandle denne når jeg starter nedkjøling. Jeg bruker grainfather, så vørter vil jo ligge en god stund med HØY temperatur i bryggekjelen under nedkjøling. Skal jeg da fjerne hop spider (og la den renne av over bryggekjelen) med en gang jeg starter nedkjøling, eller skal jeg la den være i mens vørter blir overført til gjæringskar? Ved siste alternativ blir jo ikke lenger 15min og 1min humla disse minuttene da de ligger i en god stund lenger.....

3.
Jeg gjærer under 1bar trykk med 34/70. Brewfather oppgir en FG på 1.003(!) med OG på 1.042. Jeg mesker på 65grader. Jeg er livredd for å få for sterk pils (den er per nå på 5,1 i Brewfather), men kan det virkelig stemme at 34/70 går så langt ned?

93,4% Fuglsang pilsner
3% Syremalt
3,7% Risskall
 
Sist redigert:
1. det kommer an på hva du ønsker å oppnå. Det er ofte slik at en prosess ikke er dårligere enn en annen, den gir bare et litt annerledes resultat.
Det vil gi noe humlesmak
Sammenlign med andre oppskrifter i Brewfather. Se også MeanBrew på YouTube.

2. det kommer an på hva du ønsker å oppnå :)
Det er mange måter å tilsette humle på. Fra rett i kjelen, eller via flere forskjellige løsninger. De (+andre forskjeller) gjør at det er umulig å sammenligne bitterhet / smak kun ut fra mengde. Test hvordan du syntes det ble og tilpass

Lag gode notater
 
Hei. Jeg har mekket sammen en oppskrift (30l til kok) med en pils. Da jeg stort sett KUN brygger stout og NEIPA har jeg noen spørsmål som jeg håper å få svar på :)

1.
Humleskjema er inntil videre følgende: (IBU er hentet fra Brewfather)
60min - 21g Magnum til 26,4 IBU
15min - 25g Tettnang til 3,8 IBU
1min - 25g Tettnag til 0,3 IBU

Jeg lurer litt på 15min og 1min tilsetningene mine. Er det greit å posisjonere de ut på denne måten, eller finnes det en "bedre vei"? :)

2.
Jeg tenker å bruke hop spider. Noe jeg aldri har blitt helt klok på er hvordan jeg skal behandle denne når jeg starter nedkjøling. Jeg bruker grainfather, så vørter vil jo ligge en god stund med HØY temperatur i bryggekjelen under nedkjøling. Skal jeg da fjerne hop spider (og la den renne av over bryggekjelen) med en gang jeg starter nedkjøling, eller skal jeg la den være i mens vørter blir overført til gjæringskar? Ved siste alternativ blir jo ikke lenger 15min og 1min humla disse minuttene da de ligger i en god stund lenger.....

3.
Jeg gjærer under 1bar trykk med 34/70. Brewfather oppgir en FG på 1.003(!) med OG på 1.042. Jeg mesker på 65grader. Jeg er livredd for å få for sterk pils (den er per nå på 5,1 i Brewfather), men kan det virkelig stemme at 34/70 går så langt ned?

93,4% Fuglsang pilsner
3% Syremalt
3,7% Risskall
Humleskjemaet virker greit nok. Trur ikke små justeringer der vil gjøre særlig forskjell. Men jeg ville ikke brukt Magnum, som er veldig nøytral, som bitterhumle. Opal, Smaragd, Perle er gode alternativer. De vil gi deg fine kryddertoner.

Trykkgjæring gir deg et mer nøytralt øl. Men det er opp til deg hva du vil ha:).

Risskall burde ikke være nødvendig, men har du erfaring for at du trenger det, så trenger du det jo.

1.003 gir 93% utgjæring. Det får du garantert ikke. 1.007 og 83% virker ikke urimelig. Da får du 4,6% ABV, og det er jo greit.

Hop Spider har rjeg ikke erfaring med.
 
Anbefaler å starte gjæringen under atmosfærisk trykk med riktig temperatur for gjæra.
For lagerøl bruker jeg å kjøre noe sånt:

Primærgjæring - 12C - atmosfærisk trykk - 3 dager (72 timer)
Trykksetting - 18C - 10 PSI - 11 dager (her lar jeg temperatur og trykk øke naturlig)
Cold crash - Sett på trykk til ønsket karboneringstrykk og senk temperaturen med 3C pr dag til du har nådd 3C. La den stå på 3C i 5 dager.
Overfør til ønsket emballasje (fat, flaske, boks).

Er nettopp ferdig med en mexican cerveza med Fermolager W med dette gjæringsskjemaet. Når 3C i morgen, og den er allerede uten usmaker. Skal få stå 5 dager til før den overføres til boks og fat.
 
Klarner du gjennom filter eller tilsetninger?
Jeg har aldri brydd meg særlig om at ølet skal være krystallklart, men siden du spør...
Jeg kjører ølet over til fat eller boks via et grovt filter (brewtools filter kit m/ 300 mikron filter). Dette er mest for å ta eventuelle humlepartikler eller trub. Cold crashen i seg selv gjør ølet mer enn klart nok for min del. Eneste tilsetningen jeg bruker for klaring av ølet er 1 tablett whirlfloc i kok, pr 60L batch.

Bildet er av min forrige batch Mexican Cerveza hvor jeg brukte denne metoden.

IMG_4253.jpg
 
Bildet er av min forrige batch Mexican Cerveza hvor jeg brukte denne metoden.

IMG_4253.jpg
Æsj! Det så jo ikke delikat ut :p .

Tror du må sende noen bokser til alle som spør slik at vi blir overbevist om at dette er en metode som fungerer :beercheers:.
 
Det er sånn det funker her, og. Det er pils som er kvantumdrikken
Så om du nå kun fikk brygge pils etter én oppskrift - hvordan ville den vært satt opp? :) (ja, jeg fisker)

Moderatorkommentar: Innlegget er flytta fra en annen tråd.
 
Sist redigert av en moderator:
Så om du nå kun fikk brygge pils etter én oppskrift - hvordan ville den vært satt opp? :) (ja, jeg fisker)
Du fikk napp, gitt;). Godt agn!

Denne oppskrifta er sånn ca. hva jeg brygger mest av. Den blir sjelden helt lik - rett og slett fordi det er så kjedelig å bare kopiere over oppskrift fra et tidligere brygg. Men skulle jeg måtte brygge den samme hver gang, ville den sett omtrent sånn ut. Klarer ikke å sette tall på humlefordelinga, og det er nokså tilfeldig at det blei akkurat Tettnanger. Men det er ei veldig god humle. (Jeg har et nokså rikt utvalg av tyske humler, og bruker alle.) De to seine tilsetningene har jeg ikke landa helt på; de kan variere.

OG 1.046, FG 1.008 (82% utgjæring), 5% ABV. 40+ IBU. Dobbelt så mye sulfat som klorid, og TDS på 200-250 ppm. Meske på 64 + 72. Sørge for nok sink, magnesium og nitrogen. Gjære på 10 grader => 16 grader (diacetylrast). Karbonere til 2,6 vol.

Når jeg kan gjære lavt, gjør jeg det. Men jeg har ingen kvaler med å brygge pils med denne gjæren sjøl om jeg må opp i 14-15 grader.

90% pilsnermalt
10% lyst münchnermalt

x gr Perle @ 60 (Det meste av bitterheta herfra)
x gr Tettnanger @ 30
x gr Tettnanger @ 10
x gr Tettnanger @ 0 + 10 min på 80 grader.

w-34/70, rikelig (16-17 milliarder celler pr. liter)
 
Du fikk napp, gitt;). Godt agn!

Denne oppskrifta er sånn ca. hva jeg brygger mest av. Den blir sjelden helt lik - rett og slett fordi det er så kjedelig å bare kopiere over oppskrift fra et tidligere brygg. Men skulle jeg måtte brygge den samme hver gang, ville den sett omtrent sånn ut. Klarer ikke å sette tall på humlefordelinga, og det er nokså tilfeldig at det blei akkurat Tettnanger. Men det er ei veldig god humle. (Jeg har et nokså rikt utvalg av tyske humler, og bruker alle.) De to seine tilsetningene har jeg ikke landa helt på; de kan variere.

OG 1.046, FG 1.008 (82% utgjæring), 5% ABV. 40+ IBU. Dobbelt så mye sulfat som klorid, og TDS på 200-250 ppm. Meske på 64 + 72. Sørge for nok sink, magnesium og nitrogen. Gjære på 10 grader => 16 grader (diacetylrast). Karbonere til 2,6 vol.

Når jeg kan gjære lavt, gjør jeg det. Men jeg har ingen kvaler med å brygge pils med denne gjæren sjøl om jeg må opp i 14-15 grader.

90% pilsnermalt
10% lyst münchnermalt

x gr Perle @ 60 (Det meste av bitterheta herfra)
x gr Tettnanger @ 30
x gr Tettnanger @ 10
x gr Tettnanger @ 0 + 10 min på 80 grader.

w-34/70, rikelig (16-17 milliarder celler pr. liter)
Alltid kjekt når noen biter på ;)

Svar avler dog flere spørsmål :)
TDS på 200-250 antar jeg er totalsummen av for eksempel Ca2+: 61 / Mg2+: 7 / Na+: 8 / Cl: 36 / SO42:102 / HCO3: 35 gir totalt 249 ppm

Nitrogen ... gjærnæring?
Har Fermaid O, men ingen kontroll over hvor og når det er best. I disse spørsmålene gir også gpt litt varierende svar ut fra hvordan jeg stiller dem, så blir ikke alltid så klok

Det er vel når det gjelder vanntilsettinger jeg fortsatt er mest på gyngende grunn. Sulfat og klorid, pepper og salt, piker, vin og sang ... det går litt i surr, så jeg må google og kave litt hver gang
Men nå er i det minste bibelen bestilt, så kanskje det får bli oppslagsverk nummer 1
 
Alltid kjekt når noen biter på ;)

Svar avler dog flere spørsmål :)
TDS på 200-250 antar jeg er totalsummen av for eksempel Ca2+: 61 / Mg2+: 7 / Na+: 8 / Cl: 36 / SO42:102 / HCO3: 35 gir totalt 249 ppm

Nitrogen ... gjærnæring?
Har Fermaid O, men ingen kontroll over hvor og når det er best. I disse spørsmålene gir også gpt litt varierende svar ut fra hvordan jeg stiller dem, så blir ikke alltid så klok

Det er vel når det gjelder vanntilsettinger jeg fortsatt er mest på gyngende grunn. Sulfat og klorid, pepper og salt, piker, vin og sang ... det går litt i surr, så jeg må google og kave litt hver gang
Men nå er i det minste bibelen bestilt, så kanskje det får bli oppslagsverk nummer 1
Godt tenkt. TDS er Total Dissolved Solids, altså mengden av mer håndfast stoff som er oppløst i vannet. Summen av mineraler mao.. Det har en effekt i seg sjøl. Mer gir et "hardere" øl, mindre et "bløtere". Og som med alt annet, for lite og for mye er gæli. Du skal normalt ligge mellom 100 og 800. (s. 362 i Bibelen, forøvrig:).)

Gjærnæring gir bla. nitrogen, ja. Hovedmengden av hva gjærnæring tilfører, er faktisk nitrogen, i form av aminosyrer. Nitrogenet trengs for å syntetisere de aminosyrene gjæren trenger for å lage de proteinene som skal bygge opp nye celler. Aminosyrer er altså en kilde til nitrogen. Det finnes flere typer av dem, men mengden av dem måles med et felles begrep: FAN (Free Amino Nitrogen). Er det for lite FAN tilgjengelig, vil det begrense gjærens mulighet til å formere seg, og vi får trøbbel med utgjæring og modning av ølet, samt en del annet, bla. får vi for mye H2S. For mye kan gi dårligere holdbarhet i ølet, men det er bedre å ha for mye enn for lite. Behovet varierer en del mellom gjærtypene. Her finner du diagram over kravene for de ulike gjærtypene til Whitelabs: https://blog.whitelabs.com/nitrogen-requirements-for-yeast (Escarpment labs oppgir noe mer; de legger inn en sikkerhetsmargin, og kommer til at du generelt bør ha litt over 200 ppm.)

Jeg bruker, som deg, Fermaid O. Til 25 liter pils tilsetter jeg 3 gr sammen med gjæren, og 3 gram etter 2-3 dager, dvs. sånn omtrent når gjæren passerer toppen av gjæringsaktivitetskurven.

Nerdeartikkel om gjærnæring her på forumet: https://forum.norbrygg.no/threads/gjaernaering.46744/

Enkelt om vannjustering: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-pa-enkelt-vis-for-folk-med-blott-vann.44640/ Veldig enkelt: Hiv oppi 2 ts kalsiumsulfat og 1 ts kalsiumklorid i meskevannet til et brygg på 25 liter. (Hvis du gjenbruker gjær, bør du på en eller annen måte sørge for å få tilført magnesium. Du kan f.eks. erstatte kalsiumsulfatet der med magnesiumsulfat.)
 
Tilbake
Topp