Nøgne Ø Cassis Triple.. Med brett?

Smakte Nøgne Ø Cassis Triple i går. Skulle til å dra til med en femmer på Untappd, men så begynte jeg å kontemplere hvordan denne øllen hadde smakt med en anelse brett. Innså at det var rom for forbedring, og endra karakteren til 4.5.

Så begynte jeg å tenke.

Kan jeg ta ei sånn flaske, ha på en kvart teskje brett-slurry og kapsle på nytt? Hvor lenge bør jeg isåfall la flaska stå før jeg smaker på nytt?
 
Har ingen anelse. Prøvde du ut dette? I så fall, ble det bra?
Har ikke forsøkt det enda. Sendte en forespørsel til Michael Tonsmeire

Mittspørsmål skrev:
Have you ever experimented with opening commercial bottles of beer, inocculating them with brett, re-cap with a fresh bottlecap and re-conditioned?
I had a blackcurrant triple yesterday (Nøgne Ø Cassis Triple), and while I thought it was amazing I figured it would have been even more amazing with a tiny little hint of brett in there. So I remembered your post on priming with brett (August 13 and Novemer 15, 2012), and wondered if it would be possible to do something similar, but to an already finished product.
Since the beer is already carbonated, I would not add any extra priming-sugar. Would the brett still have enough to work with do you think? Would the time for flavour developments have to be a lot longer than the ~3 months you conditioned yours for?
Obviously, I would take as many precautions as possible with regards to sanitising the outside of the bottles etc.
At what point could this become dangerous? I was planning to condition the bottles inside of a hard plastic container, just in case, and probably open the first bottle out of doors.
Madfermentationist skrev:
There shouldn't be any major difference between what you are thinking, and what I did. Brett really doesn't need much to do its thing. As you noted, the addition carbonation trapped the bottle is my chief concern. It takes a very small amount of fermentation to cause big problems. The drier the beers you select, the better. Your precautions seem reasonable though.
Best of luck, let me know how it turns out. The closest I've done is take part of a keg of ESB from a local brewer and add Brett in a carboy. Delicious after a year!

Jeg har planlagt å starte dette eksperimentet nå til helga, da jeg kommer til å få tilgang på noe brett-slurry fra et annet prosjekt som skal over på ny dunk. I går natt kom jeg på at en tryggere måte å gjøre dette på ville være å få tak i korker med hull som passer til ølflasker, og bruke gjærlås.

Framgangsmåten min blir da:
-Åpne ølen kald og sette på gjærlås. La dem varme opp og dekarbonere.
-Tilsette små mengder brett i hver flaske.
-La dem stå i noen måneder.
-Tilsette nytt karboneringssukker og kapsle.

Jeg regner med at en 23/29 konisk silikonplugg vil passe i en ølflaske? Hvis ikke tenkte jeg (også i natt), at jeg kanskje kunne borre et høl i en flaskekapsel og sette på en gummipakning for gjærlås.

Ølen jeg tenkte å teste er fire øl fra Nøgne Ø: Cassis Triple, Tiger Triple, Saison og Blonde. Har tre flasker av hver, tilsetter brett i 2 flasker av hver. Kjører en sammenligningssmaking mellom brett/ikke brett etter noen måneder. Hvis det ikke er så stor forskjell så lar jeg de siste flaskene få stå i noen måneder til.
 
Forhørte meg med Tonsmeire igjen om denne nye ideen. Han hadde følgende kommentar:
Certainly a safer idea. I find that Brett produces character more rapidly under pressure than it does with an airlock, but the character isn't better.

Så satser på å kjøre på denne i helga.
 
Oppdatering:
Fiksa dette nå i helga. Endte opp med å gå for å borre hull i flaskskapsler, da jeg ikke fikk fatt i nok 23/29-propper på kort varsel. Gikk for øltypene nevnt ovenfor.

-Stakk om et 100%-brett prosjekt og samla opp noe gjærslurry i et par rør.
-Åpna øla når de var kalde og lot dem stå en liten stund med korken "på snei".
-Tilsatte noen dråper brett med et sugerør, og kapslet med kapsel m/hull og gjærlåspakning.
-Satte på gjærlås.

Nøgne Ø blonde hadde nok i overkant karbonering for dette eksperimentet, da jeg tilsatte noen dråper med brett-slurry begynte det å skumme voldsomt. Dette gjaldt begge de to flaskene, så det var neppe noe spesielt feil med kun den ene flaska. Jeg tok av gjærlåsene, la noe alu-folie over toppen så skummet fikk tyte ut uten at flaskene var altfor eksponert for omgivelsene. Når det hadde roa seg tilsatte jeg en ny dose brett og satte på gjærlåsen.

Planlegger å la dem stå et par-tre måneder før jeg tilsetter noe karboneringssukker og kapsler.
 
Heisann. Jeg har blitt pappa siden sist, så oppdateringene her har det vært litt så som så med. (Feira begivenheten med en Nøgne Ø Dark Horizon 2nd edition)

Men jeg har fått flaska og smakt på alle disse. Jeg brukte 2 sukkerbiter i hver halvliter for karbonering, samt noen dråper champagnegjærslurry. For Nøgne Ø blonde brukte jeg bare 1 sukkerbit, siden såpass mye av ølet hadde brusa ut under omkapsling/innokkulering.

Jeg kjørte parallelsmaking der jeg i hvert tilfelle smakte ølen opp mot et ubesudla eksemplar. Disse var kjøpt inn samtidig som flaskene med brett, og hadde stått i samme kjeller. Jeg skulle egentlig ha gjort detta sammen med en gjeng for å få mer input, men ølsmakeprogrammet den helga var allerede så fult at det ikke blei tid til dette prosjektet. Jeg har derfor kun min egen gane å gå etter, og jeg så meg også nødt til å dele opp smakingen til flere forskjellige dager, da jeg syntes 8 halvlitere på rappen aleine foran supernintendoen kanskje blei litt i overkant.

Ølene blei kapsla om den 18 oktober, dvs. etter 10 uker med brett. De fikk så to uker i en varm vaskekjeller før sval lagring etter det.

Så, til resultatene.

Nøgne Ø Saison: Testa 15. november. Her kunne jeg ikke smake stor forskjell mellom min utgave og originalen. Muulig det var en liten forskjell der, men siden jeg bare hadde slumpa med sukkerbiter så kunne det like gjerne være fordi det var forskjell i karboneringen, og at dette gav små forskjeller i pH og/eller munnfølelese, og at det var dette som slo inn. Jeg fikk min bedre halvdel til å smake på ølen, hu har mye bedre gane enn meg, og hu var enig i min dom. Jeg lurer på om det kan være at NØ bruker noe brett i sin saison, selv om jeg ikke klarte å finne noe om det på nett. Eventuelt kan det være at denne ølen var såpass tørr at bretten ikke hadde noe særlig å jobbe med.

Nøgne Ø Cassis Trippel: Testa 15. november. Her var det forskjell, men heller ikke her så voldsom. I retning av det jeg sikta på: Den deilige Cassis Trippel men med et svakt brett-preg i bakgrunnen. Tommel opp, tid og penger har vært verdt det, selv om brett-preget kunne ha vært enda litt tydeligere for perfekt resultat.

Nøgne Ø Blonde: Testa 5. Desember. Dette var den av dem som viste størst forbedring. Synes det passa skikkelig bra med brett i denne, og smaken kom også bra fram. Usikker på om det er fordi den har fått et par uker til på seg, eller om det har med bestanddelene i ølen man starta med (kanskje relativt høyere hvete i denne?), eller om det kan ha med at den fikk størst volum av luft på flaska siden så mye bruste ut ved omkapsling.

Nøgne Ø Tiger Triple: Testa 26. Desember. Den kjipeste av dem. Synes ikke bretten tilførte noe spesielt i denne. Det blei en annen øl en NØ TT, men ikke nødvendigvis en forbedring.

Jeg har fortsatt ei flaske til av hver som jeg har tenkt å la ligge enda litt til. Da finner jeg kanskje ut om det var tidsaspektet som var det aller viktigste her; kanskje Blonde var den beste fordi jeg testa den på akkurat rett tidspunkt, mens Tiger Tripel hadde "gått ut på dato". Har ikke helt trua på den forklaringa, men det blir spennende å sjekke. Ulempen er at jeg kun kjøpte 3 flasker av hver til dette eksperimentet, så jeg har ikke lenger mulighet til å gjøre direkte sammenligning med originalølene fra samme batch. Særlig for Saisonen hadde det vært interessant å fått til, siden det var så liten forskjell der.
 
Heisann. Jeg har blitt pappa siden sist, så oppdateringene her har det vært litt så som så med. (Feira begivenheten med en Nøgne Ø Dark Horizon 2nd edition)

Men jeg har fått flaska og smakt på alle disse. Jeg brukte 2 sukkerbiter i hver halvliter for karbonering, samt noen dråper champagnegjærslurry. For Nøgne Ø blonde brukte jeg bare 1 sukkerbit, siden såpass mye av ølet hadde brusa ut under omkapsling/innokkulering.

Jeg kjørte parallelsmaking der jeg i hvert tilfelle smakte ølen opp mot et ubesudla eksemplar. Disse var kjøpt inn samtidig som flaskene med brett, og hadde stått i samme kjeller. Jeg skulle egentlig ha gjort detta sammen med en gjeng for å få mer input, men ølsmakeprogrammet den helga var allerede så fult at det ikke blei tid til dette prosjektet. Jeg har derfor kun min egen gane å gå etter, og jeg så meg også nødt til å dele opp smakingen til flere forskjellige dager, da jeg syntes 8 halvlitere på rappen aleine foran supernintendoen kanskje blei litt i overkant.

Ølene blei kapsla om den 18 oktober, dvs. etter 10 uker med brett. De fikk så to uker i en varm vaskekjeller før sval lagring etter det.

Så, til resultatene.

Nøgne Ø Saison: Testa 15. november. Her kunne jeg ikke smake stor forskjell mellom min utgave og originalen. Muulig det var en liten forskjell der, men siden jeg bare hadde slumpa med sukkerbiter så kunne det like gjerne være fordi det var forskjell i karboneringen, og at dette gav små forskjeller i pH og/eller munnfølelese, og at det var dette som slo inn. Jeg fikk min bedre halvdel til å smake på ølen, hu har mye bedre gane enn meg, og hu var enig i min dom. Jeg lurer på om det kan være at NØ bruker noe brett i sin saison, selv om jeg ikke klarte å finne noe om det på nett. Eventuelt kan det være at denne ølen var såpass tørr at bretten ikke hadde noe særlig å jobbe med.

Nøgne Ø Cassis Trippel: Testa 15. november. Her var det forskjell, men heller ikke her så voldsom. I retning av det jeg sikta på: Den deilige Cassis Trippel men med et svakt brett-preg i bakgrunnen. Tommel opp, tid og penger har vært verdt det, selv om brett-preget kunne ha vært enda litt tydeligere for perfekt resultat.

Nøgne Ø Blonde: Testa 5. Desember. Dette var den av dem som viste størst forbedring. Synes det passa skikkelig bra med brett i denne, og smaken kom også bra fram. Usikker på om det er fordi den har fått et par uker til på seg, eller om det har med bestanddelene i ølen man starta med (kanskje relativt høyere hvete i denne?), eller om det kan ha med at den fikk størst volum av luft på flaska siden så mye bruste ut ved omkapsling.

Nøgne Ø Tiger Triple: Testa 26. Desember. Den kjipeste av dem. Synes ikke bretten tilførte noe spesielt i denne. Det blei en annen øl en NØ TT, men ikke nødvendigvis en forbedring.

Jeg har fortsatt ei flaske til av hver som jeg har tenkt å la ligge enda litt til. Da finner jeg kanskje ut om det var tidsaspektet som var det aller viktigste her; kanskje Blonde var den beste fordi jeg testa den på akkurat rett tidspunkt, mens Tiger Tripel hadde "gått ut på dato". Har ikke helt trua på den forklaringa, men det blir spennende å sjekke. Ulempen er at jeg kun kjøpte 3 flasker av hver til dette eksperimentet, så jeg har ikke lenger mulighet til å gjøre direkte sammenligning med originalølene fra samme batch. Særlig for Saisonen hadde det vært interessant å fått til, siden det var så liten forskjell der.

Morsomt eksperiment!
Nøgne Ø Vic Secret IPA behøver du ikke å prøve dette på. Det gjør vi selv, og resultatet blir klart utpå vårparten.
 
Nøgne Cassis var en skuffelse for meg, mye sediment, mye tannins ikke utviklet, ettersmak av gammel frukt. Kanskje fikk en eg dårlig flaske...

Bretteksperimentet derimot høres veldig bra ut. Jeg hadde tenkt selv å ha litt brett i den gammalostølen min etter noen måneder med villgjæring, men tenkte det var kanskje or sent.
 
Tilbake
Topp