Nøgne ø saison - ølbrygging fra hånd til munn

Panerai

Norbrygg-medlem
jeg ser litt på nøgne ø sin saison fra boka "ølbrygging fra hånd til munn". Jeg lurer på om Saaz humla er pellets eller blomst. Jeg ser at de selger begge deler på brygg selv.
Noen som har brygget den med godt hell? Må gjæringstemperatur være 25 eller vil ca 23 funke?
 
Det er nok pellets. :)

Ang gjæringstemp så blir den bra på 23 grader også. Bare begyn gjæringen på 20 grader og la den gå opp til 23 selv :)
 
Eg brukte eit røyr i ein startar på 1,5 liter på magnetrørar til 20 liter øl. Det funka greit. Kom ikkje ned i same FG som i oppskrifta (1.010 vs. 1.012) , men eg har heller ikkje utstyr for oksygenering. Kjem jo an på kor fersk gjær du får tak i og.

Høgare temperatur på gjæringa vil gje meir smak frå gjæren. Den er ganske diskret på låge temperaturar, då det er ein wit-gjær.
 
Jeg kommer ikke til å lage starter. Bør/må jeg det?
Det er ikkje nødvendig, men det er lurt. Kan fort bli 3-4 røyr med gjær om ein ikkje lagar startar, så ein kan spare ein del på det. Dessuten er vel gjæren ein smule meir livskraftig etter han har formeira seg i ein startar, framfor å bli pitcha rett frå røyr.
 
Sist redigert:
Skjermbilde 2015-03-16 kl. 22.11.16.png Når jeg legger inn alle tall i mrmalty.com så sier den at jeg trenger 9,3 rør med gjær. Jeg synes det høres veldig mye ut. Jeg brukte 2 rør når jeg brygget 25l belgisk wit. Har jeg gjort noe feil eller trenger den så mye?
 
Sist redigert:
Har du tips tips til noen gode instruksjoner for å lage gjørstarter uten utstyr. Jeg er ikke så gira på å kjøpe 9 rør med gjær.
 
Vel, i sin enkleste form er det bare en beholder som du kan tildekke med aluminiumsfolie, og riste litt på så ofte du har mulighet. Skal du ha 3 rør på en slik løsning sier Mr. Malty at du trenger en beholder som kan oppbevare 5,43 liter starter.
 
Ser du har satt growth factor slideren helt til venstre? Hvis du resetter den og bytter til intermittent shaking (forutsetter at du kan riste litt i ny og ne), så blir det kanskje ikke så ille...

Edit: ser glennrlie allerede regnet på det. Hvilken gjær skal du bruke? Har du sjekket om proddatoen du satte stemmer? Det har mye å si for estimert størrelse på starter...
 
No såg eg jo sjølvsagt lenge etterpå at du skulle lage 50 L. . Såå.. Eg anbefaler sterkt å lage startar, då 600 spenn i gjær blir litt vel stor kostnad på ein batch. Sure pengar i lengden, som du heller kunne brukt på erlenmeyerkolbe, magnetrørar, gjærnæring, DME og skumdemper.. Magnetrøraren kan virke noko dyr, men det er ei meget grei investering, og kven sa at brygging var ein billig hobby? ;)
 
Da blir det kanskje magnetrører etterhvert. Jeg ser at mange lager billige selv av gamle pcvifter og litt magneter.
 
Sjølv har eg denne rakkaren her - http://www.digitalhomebrew.com/digital-stirplate-v3
Fekk den tilsendt ved ein feiltagelse, då eg egentlig hadde kjøpt DIY-kitet deiras (innmat til rører, der du kun trenger ein innbyggingsboks utenom). Dei fekk ein meget god anmeldelse på ebay av meg, for å sei det slik.. ;)
Den drar lett ein whirlpool til botnen av ein 5 L-kolbe og kan stillast trinnvis inn fra 100 til 2000 rpm (indikert med eit blinkande lys). Ein treng ein reiseadapter til transformatoren som følger med, men den taklar 230 V.
Som ein bonus, blir den bygd av nokre australske heimabryggande eldsjeler, og det er jo ei god sak å støtte? :)
 
Tilbake
Topp