Nok en induksjonstråd..

Bare for moro tok jeg tiden på å koke opp 12 liter vann på komfyren i dag. I følge bruksanvisningen skal den ha en effekt på 2300w på den største platen. Tiden for å koke opp kjelen var 77 minutter! Noe jeg anser som uholbart lang tid egentlig. Spørsmålet er; om jeg har forstått det riktig så er induksjonsplater mer effektive enn keramiske plater; hvor mye kortere vil koketiden på en 2000w induksjonsplate være? Noen som har noen forslag eller målinger? Er det verd investeringen?

Jeg så en tabell over effektiviteten i prosent på induksjon/elektrisk/induksjon for litt siden, men jeg klarer dessverre ikke finne den igjen nå.

Husker jeg riktig så hadde gass rundt 40%, elektrisk rundt 60% og induksjon 80-90%..

Bruker selv ei 2kW induksjonsplate fra Biltema når jeg brygger (25 liter), men i tillegg så har jeg et 2,2kW frityelement oppi gryta. Så koketid på kun induksjon har jeg dessverre ikke.

En eller annen plass mister du 1330 W, noe av det er til omgivelsene men hvor blir det av resten, defekt plate ? Jeg regner da 90 grader oppvarming.

Har ikkje noko tall til deg men kjeramisk topp er vel kansje det dårlegaste valget kva effektivitet anngår. Gass o.l. er vel det dårlegaste reint miljømessig. Fordelen er at det nesten ikkje er grenser for kva effekt ein kan pøse på med.
Varmeelement rett i gryta er sikkert det mest effektive med induksjon som ein god nummer to. Induksjon gjer sjølve gryta om til varmeelement og ein slepp problemet med reingjering av slike osv.

Tilbake
Topp