Nok gjær?

Brygget en Belgisk blond i går og alt gikk som smurt, men etter å ha lest litt mer om gjærmengde og testet Jamil kalkulatoren ble jeg litt bekymret.

Brygget er på 25L, OG: 1.062 og jeg har laget en 24 timers 1L gjærstarter med 1pk 1388 Belgian Strong Ale (prod.dato 13.09.2010)

I følge kalkulatoren på Wyeast sin hjemmeside så har jeg ca 7 mill. celler pr. ml. I følge Jamils kalkulator trenger jeg totalt 284 mrd celler eller 11mill pr .ml.

Har jeg et problem? Bør jeg få tak i og tilsette mere gjær? Jeg vil ikke ha en søt halvgjæret øl!! Gjæren virket veldig fersk, pakken blåste seg opp i løpet av 2 timer og starteren var vellykket. Jeg har også luftet vørteren så godt jeg kunne og den gjærer nå på 22c, det bobler som bare det.

Hva tror dere?
 
ingen stor problem. pas på temperaturen de første 2-3 dager. hold gjerne litt under 18 °C og skru opp etterpå.
 
Det er for ikke å "stresse" gjæren, som det heter på folkelig vis. Den går gjerne litt amok viss den har det altfor godt og varmt sammen med masse lettfordøyelig sukker :namnam:
Vi har også ligget alt for lavt i antall gjærceller i følge kalkulatoren, men det har da blitt bra øl for det. Får se om man blir flinkere til å lage stor starter etterhvert....
 
Hvis du vil vite litt mer om "Pitchingrate" kan du høre på Basic Brewing Radio sin episode fra 12 november 2009. Der kommer de med resultatet fra et forsøk de gjorde med Brew Your Own Magazin om gjærmengde. De delte et brygg i 3. En del fikk "riktig" mengde, en annen lite (halvparten eller i noen tilfelle en kvart) og endelig mye (dobbelt eller firedobbelt mengde).
Det er en stund siden jeg hørte den og husker dårlig, men det ble øl av det meste. Problemet oppsto mest med grov underpitching, da kunne andre gjærsorter overta og infisere ølet.
Du har beregnet 7 mill celler "mot normalt" 11 mill, så du har nesten 2/3 av ønsket antall. Det er ikke optimalt, men det skulle gå greit.
Har temperaturen allerede steget til 22 °C vil jeg nok ikke senke den til 18 °C med så lite gjær. Det vil stresse dem og i værste fall medføre at de går i dvale. Jamil Z anbefaler WLP 500 Trappist Ale (trivselstemp 18-22 °C) eller Wyeast 1214 Belgian Ale (trivselstemperatur 20-24 °C) til en Blond Ale. Så det er vel noe lignende du bruker. Hvis du vil ha et øl med en renere smak bør du begynne gjæringen i den lavere del av trivselstemperaturen eller kanskje under. Vil du ha mere frukt og esterer starter du høyt. Under gjæringen vil temperaturen øke noen grader. Det er helt greit. Behold gjerne den nye temperaturen og når gjæringen avtar kan du godt prøve å øke en grad eller to på slutten.
Har du ristet inn oksygen og tilsatt gjærnæring, tror jeg at du vil få et bra resultat. Du KAN få en annen smak enn ved optimal gjærmengde og du kan også få litt dårligere utgjæring. Hvis du mot formodning skulle få uventet GOD utgjæring, kan det tyde på infeksjon. Er ølet god på smak, drikk det opp før infeksjonen overtar. (En god unnskyldning for å be inn på fest. Gutta-jeg trenger hjelp til å drikke opp noe øl).

janh


 
 
Tilbake
Topp