Norbrygg med egen øl-kalkulator?

?nsker du en egen norsk kalkulator til hjelp i brygginga?

  • Jess

    Stemmer: 19 86,4%
  • Muligens

    Stemmer: 0 0,0%
  • Nja

    Stemmer: 1 4,5%
  • Ikke nødvendig

    Stemmer: 2 9,1%
  • Har bedre selv

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    22
  • Avstemningen er stengt .
J

Jan Morten

Etter å ha vert "offer" for danske BeerCalc sin inaktive side på selveste bryggedagen....
Har jeg et sterkt ønske om et alternativ på vår egen side.
Kanskje om vi står samlet om kravet, kan noen lage et program som er til felles glede  :ilike:
 
Herre! Tung smerte mann :mad: Som du sikkert vet finnes det programmer å få kjøpt for en billig penge. Bruker selv denne: http://www.beersmith.com/ og for en drøy hundrings har det vært vel verdt pengene! Men en noe bredere deling av oppskrifter bifalles :ilike: Hvordan gikk bryggingen da? Blir øl eller? :skaal2:
 
Mhm....
Tok en sjangs på;
66 grader 90 min, 75 grader 10 min + sparge.....

4000g Pilsmalt
1200g Palemalt
260g Crystal
-----------------------
OG 1054

60g East kent Goldings 90 min kok
40g ditto + klar urt      10 min kok

Danstar Nottingham tilsatt ved 19 grader... Gjæres ved 17-19 grader i tja... 14 dager?

Øl blir det garantert..  :biersmile:

Joda finnes programmer til billig penge, men BeerCalc har fungert bra her! Poenget mitt er vel snarere KAN DET GJØRES??
Og legger da til HVORFOR IKKE  ???
 
Jeg bruker også Beercalc for å regne kjapt gjennom noen ingredienser (spesielt bitterhet) og ser at det er hele nettsiden til www.haandbryg.dk som er nede, noe som etter alt jeg vet er en tilfeldig sjeldenhet.

Hvis dette er noe som kommer til å skje oftere så vil jeg henvende meg til dem en gang til og høre om vi evt kan 'hoste' selve programvaren, med fortsatt bruk av deres database.

Jeg ser foreløpig ingen mulighet til egen programvare, da dette krever store ressurser å programmere.
 
Eduard skrev:
Hvis dette er noe som kommer til å skje oftere så vil jeg henvende meg til dem en gang til og høre om vi evt kan 'hoste' selve programvaren, med fortsatt bruk av deres database.

Dette er jo et glimrende forslag ;) Hvorfor ikke sjekke med våre medbrødre.
Jeg har også testet ut Beersmith utgaven, men kommer til at BeerCalc fungerer like bra ;D

Desuten liker jeg å lese kommentarer og veiledninger til bryggene på et lettforståelig språk.....
I tillegg benytter mange dansker seg av samme utstyr som jeg har (Nimbus 270 RS fra Lund Teknik )
Ergo er mange av oppskriftene så og si tilpasset / utprøvd med samme utstyr, noe som er et digert +  :brygging:
Ikke minst fordi det er et "ork" å få riktig aroma med motstrømskjøler... Men nå skal det jaggu testes dyppkjøler i
varmglødet kobber-rør  :ilike: Ellers stemmer det meste 99% om jeg legger inn en effekt på 75%.
Sliter med aroma da..... Mulig en bør begynne litt forsiktig tørrhumling også..... Jaja høsten er laaaang  :D
 
For å regne ut IBU bruker jeg det snertne lille Tinibuw IBU-kalkulator. Resultatene skal visstnok være ganske riktige, men parametrene er litt grove. Det spørres bl.a. om "Final volume", men om det gjelder endelig volum i bryggekjelen eller i gjærkaret, er jeg litt usikker på. Da jeg brygget årets juleøl for et par-tre uker siden, hadde jeg ca. 90 liter igjen i kjelen, men jeg kunne bare ta ut ca 70 liter før det ble for mye gugge i vørteren. Forskjellen utgjør jo ganske mange IBU (ca 28 eller 22) avhengig av hvilken verdi jeg legger inn i kalkulatoren. Jeg antar BeerCalc er litt mer spesifikk i hva man skal legge inn. Logisk vil jeg vel tro at det er volumet som er igjen i kjelen som er det avgjørende, ikke hvor mye som faktisk er brukbart som vørter til gjæring. Eller hva mener andre om det? Og hva har programmereren av Tinibuw ment?
 
Jeg har brukt http://www.beertools.com en del.
Tror den er bra for oss nybegynnere siden den komponerer typeriktige oppskrifter til deg under gitte parametre. Dvs. du velger ingredienser selv, og systemet regner ut hvor mye du trenger av hver ingrediens for å oppnå øl-typen du prøver å lage.

Sikkert ikke idiot-proof, men ihvertfall en guideline. Personlig synes jeg de under-beregner behovet for humle noen ganger, men eller er de bra.

Erlend
 
Du som har lagt ut så mange brygge-formler her på nettsiden, kan vel regne for hånd? ;)

Jeg synes forøvrig det hadde vært ok med en kalkulator, men for å være helt ærlig, så synes jeg det går fortere å bruke penn og papir. Men jeg er jo lærer, så da skal man jo like litt gammeldagse ting...
 
Jeg er litt lat ;). Altså, jeg har regnet lite på bryggene mine, og bruker beercalc f eks for å se hvor stort brygget skal bli og hvordan jeg skal fordele mine 50 gr humle mellom bittering og aroma for at jeg havner så noenlunde i mål.

Det brygges nødbrygg av ekstrakt og crystalmalt her hjemme, må vites...
verbegen.gif


Uansett, jeg lastet ned QBrew som Kjetil S (takk derfor!) som gjør samme greien, og potter og panner med vørter står og koker på komfyren. Jeg er ihvertfall glad at jeg kan sikre meg et fat med hjemmebrygg til elgjakten (må jo gi noe i bytte for litt indrefilet :p), men gleder meg nokså til den dagen jeg kan brygge maltbrygg med alt av utstyr igjen (og har tid til sånt, ikke minst)!
 
Eduard skrev:
Det brygges nødbrygg av ekstrakt og crystalmalt her hjemme, må vites...
verbegen.gif
Ingenting å skamme seg over :) Det er uansett gjæren som lager øllet.
Skjønner jo du har litt plassproblemer med så mange sofaputer strødd utover leiligheten din ;)
 
Hehe, sofaputene er på plass og dama er ut og reiser, så da kunne jeg endelig gjennomføre litt høyst nødvendig humlekoking! Se (og prat) videre [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1263]her[/iurl].  :biersmile:
 
Hepp

Da stenges avstemningen folkens ;)
Skal en tro på demokratiet er det en stor majoritet som faktisk ønsker enn øll-kalkis
her på nettsidene våre. Så hva sier styre & stell til dette mon tro ??  :ber:
 
Ja. hva sier de? Bra spørsmål det, for alt dette avhenger av undertegnedes kompetanse på programmering og det jobbes det hardt med for tiden ;).  :innlegg:

Mao, jeg tror ikke jeg rekker å lage noe sånt selv, så jeg spør gjerne om det er noen annen her på forumet som har både ferdigheter og tid til disposisjon til å få til en egen ølkalkulator på nettsidene! Man trenger jo ikke være med i styret for å bidra  :biersmile:

Ellers så har jeg ikke sett noe problemer hos beercalc.dk i det siste, som jeg forøvrig fremdeles bruker hver gang jeg lager en oppskrift.  :skaal2:
 
Kan man itegrere Excel ark til forumet? i såfall trenger man jo ikke være IT ekspert for å få det til. Cut og paste fra lignende programmer er jo også en mulighet.
 
Tilbake
Topp