Nottingham tørrgjær

Er det nokon som har erfaring med kor bra Nottingham ale tørrgjær gjærar ut, t.d. samanalikna med dei vanlege London ale typane? Har brukt Muntons og Brewferm tørrgjær tidlegare, synest dei ga ganske høg restsødme.

Espen Lothe

Jeg har brukt Wyest Irish Ale og Nottingham på to runder Havrestout, og mitt inntrykk er at det er mindre restsødme igjen etter runden med Nottingham enn det var etter at Irish Ale-gjæren hadde gjort sitt.

Det er mitt subjektive inntrykk, basert på smaking.

Nå må jeg legge til at Irish Ale begynte på OG 1056 mens Nottingham begynte på 1050, så det kan hende at jeg er blitt litt lurt av sterkere OG.

Suplerer tråden med et spørsmål om Nottingham-gjæren:

"Moderne hjemmebrygging" viser flere oppskrifter der det brygges 25 liter øl med 1 pk Nottingham. På mine gjærpakker står det 1g/liter og pk er 11 g. Da må man ifølge mine beregninger har 3 pakker for å være sikker på å gjære ut ei bøtte med 25 liter. Er det noe som har gått meg hus forbi her?

Det er helt vanlig å bruke ei pakke tørrgjær på en batch, selv om det kan føre til litt underpitching.

Tommelfingerregelen er 1 million celler per milliliter per plato. For et øl på 12 plato og 25 liter, blir det 300 milliarder celler. Dataarket til Lallemand oppgir minst 5 milliarder celler per gram (noe jeg synes er overraskende lite, men det er et garantert minstetall). Ut i fra det regnestykket trenger du hele 60 gram gjær.

Andre tørrgjærprodusenter oppgir et halvt gram til et gram per liter som tommelfingerregel. Som regel vil ei pakke holde fint, men to burde være nok i massevis.

Takker for svar. Da kjører jeg inntil videre 2 pk når jeg bruker nottingham. Når jeg etterhvert har klart å fikse et anstendig brygg på alle andre områder, så tar jeg heller sjansjen på å teste med én pk. Med Safale 05 har jeg imidlertid fått fin utgjæring med en pk, men der sier også instruksen 1 pk = 20-30 liter så derfor har ikke spørsmålet meldt seg før jeg kikket på Nottinghampakken.

Har en Stout som gjæret fra 1.054 til 1.012 med 1 pk. Nottingham rett i bøtta (om jeg ikke husker feil) med ca. 19 liter.
Denne hadde heller ikke perfekte gjæringsforhold, men tålig bra.
Ingen synlig stormgjæring.

brukte nottingham i et coopers kit.
tok helt av, måtte vaske veggen etter en aktiv gjæringsprosess. (19 grader)
tok bort mye sødme også, kansje litt for  mye etter min smak.

Borgar skrev:
Takker for svar. Da kjører jeg inntil videre 2 pk når jeg bruker Nottingham. Når jeg etterhvert har klart å fikse et anstendig brygg på alle andre områder, så tar jeg heller sjansjen på å teste med én pk. Med Safale 05 har jeg imidlertid fått fin utgjæring med en pk, men der sier også instruksen 1 pk = 20-30 liter så derfor har ikke spørsmålet meldt seg før jeg kikket på Nottinghampakken.
Anntallet levende gjærceller i us-05 og nottingham er nok rimelig likt.
Begge er 11,5 gram tørrgjær, og celleantallet avhenger nok mer av dato og oppbevaring enn navnet.
Om produsenten skriver noe på pakka er det ikke sikkert det er sant...
Mange ølkit skriver også no boiling required :)

Mener panelet her at jeg får god juleale om jeg bruker en pk nottingham på 25 liter brygg med OG 1.060? Eller, bør jeg senke OG? Eller bør jeg fyre oppi litt mer gjær og så kose meg med et godt og sterkt juleøl?

Jeg skal bruke Nottingham til helgen og har et spørsmål. Min kjeller holder 13 grader mens gjesterommet holder 22. Har ingen andre steder å lagre ølet. Hvor ville der ha lagret vørteren for gjæring?

Jeg har opplevd at den funker bra på 15-16 grader, men 13 er vel litt lavt.  Jeg sleit med at gjæringa ikke kom igang da jeg prøvde så kaldt.
Kanskje la gjæringa komme i gang i romtemperatur, og så sette den i kjelleren?  Gjæren utvikler jo varme.

hadde et øl i 2 uker på 13 grader og 1 uke i romtemp.
funket fint det.
men hadde i gjæren på 20 grader, og det gjæret bra.
blåste alt vannet ut av vannlåsen, men dat var safale s-04 mener jeg.
nottingham skal vel takle slike tempraturer den

Skal jo funke ned til 12 grader ifølge produsenten, jeg husket nok feil og jeg hadde nok kaldere enn det da jeg plundret.

The recommended fermentation temperature range of this strain is 14° to 21°C (57° to 70°F) with good tolerance to low fermentation temperatures (12°C/54°F) that allow this strain to be used in lager-style beer.

Ok da tar jeg sjangsen på 13 grader i kjelleren og får heller bare ta den med opp hvis alt stopper opp. Det jeg er redd for er å evt. stresse gjæren slik at den produserer bismak, men dette er sikkert vanskelig med slik robust gjær? Hatt utrolig dårlig erfaring med safale-04

tror det går bra.

Anders. skal du oppi torpa igjen snart, så har jeg en ny øl  jeg vil du skal prøve.
trenger litt meninger, evt kritikk.

Ja kommer opp en hel måned fra rundt slutten av juli til slutten av august, kommer an på når guttungen vil ut av mors mage  ;) Sender deg melding når tiden nærmer seg.

Har ett brygg med Nottingham nå. Startet på 13 grader, men ble nervøs etter to døgn og null reaksjon. Skrudde opp til 18 og da kom den igang. Prøver å holde tempen på 16 grader. Spent på hvor lang tid det tar. Produsenten sier fire dager på17 grader - litt optimistisk det... Skal visst gjære ned til 1.008, vi får se.

Tilbake
Topp