Novax-pumpe og dertilhørende problemer

Hoppla,
jeg har fått karret til meg en novax-pumpe og sitter nå med en viton-pakning jeg ikke får installert rett og slett fordi jeg ikke klarer å plukke pumpen fra hverandre.

Den ring-klemme-greia på den svarte "propellen" aner jeg ikke hvordan jeg skal løsne på. Ringen er mykt metall, det svarte rundt senterstangen(? - hensynsløs omdøpning av komponentene her) er myk plast, så det er begrenset hva jeg føler jeg tør å gjøre på/mot den...
Noen som har en sånn en som kan si hva jeg kan gjøre, evt noen smarte hoder som ler av meg nå og som kunne tenke seg å utvide min forståelseshorisont?

Andreas
 

Vedlegg

  • DenEneSiden.jpg
    107,6 KB · Sett: 234
  • DenAndreSiden.jpg
    DenAndreSiden.jpg
    112 KB · Sett: 244
Det som er i den enden som visast på bilde 2 kan du berre gløyme ;)

Bilde 1:
Impelleren sit på motorakslingen. Den er laus, berre å pirke den forsiktig av. Når den er av er det ei kule som sit i eit lite hol på akslingen. Dette er medbringaren til impelleren. Pirk denne ut. Plastdekselet bak kan du no trekke rett av. Pakkboksen/tetningen sit i denne. Press/bank den ut ved hjelp av ei pipe for eksempel som har omtrent slik diameter som tetningen. Press i den nye vitontetningen samme veg som den gamle sto.

Pumpa er ganske "tight" og det kan lønne seg med ein innkøyring om du tenker å bruke den på varm veske. Begynn med kaldt vann, for så å auke gradvis temperaturen opp til minst den tempen pumpa skal brukast på. Du vil høyre at ting gnissar litt men det vil gå seg til ettergkvart.
Ellers bråkar pumpa litt, det er normalt.
 
protto skrev:
Det som er i den enden som visast på bilde 2 kan du berre gløyme ;)

Bilde 1:
Impelleren sit på motorakslingen. Den er laus, berre å pirke den forsiktig av. Når den er av er det ei kule som sit i eit lite hol på akslingen. Dette er medbringaren til impelleren. Pirk denne ut. Plastdekselet bak kan du no trekke rett av. Pakkboksen/tetningen sit i denne. Press/bank den ut ved hjelp av ei pipe for eksempel som har omtrent slik diameter som tetningen. Press i den nye vitontetningen samme veg som den gamle sto.

Pumpa er ganske "tight" og det kan lønne seg med ein innkøyring om du tenker å bruke den på varm veske. Begynn med kaldt vann, for så å auke gradvis temperaturen opp til minst den tempen pumpa skal brukast på. Du vil høyre at ting gnissar litt men det vil gå seg til ettergkvart.
Ellers bråkar pumpa litt, det er normalt.

Takk for kjapp respons! Problemet er at den impelleren nekter å rikke seg (annet enn å svinge pent rundt, da..) Den virker ikke løs i det hele tatt  :attevar:
Har nappet og dratt i den (impelleren), forsøkt pent å jekke litt på den... ingenting, zip, zilch, nichts, nada, niente, bubcus....
Ikke virker den villig til å forhandle om overgivelse heller...


Det er sånne ting som gir noen mennesker lyst til å gro skjegg og flytte inn i huler...
 
Du mp berre lirke litt. Hold igjen den svarte vifta i feil ende mens du vrir fram og tilbake samtidig som du trekker i impelleren. Eventuelt kan du dunke litt forsiktig på akslingen (på impellersida) mens du held stødigt rundt impelleren.
Fekk det til på pumpa mi, det er berre det at det er litt fin passning mellom akslingen og ompelleren. Skulle det ikkje løsne pumpar du varmt vatn gjennom til alt er gjennomvarmt og prøver igjen.
 
protto skrev:
Du mp berre lirke litt. Hold igjen den svarte vifta i feil ende mens du vrir fram og tilbake samtidig som du trekker i impelleren. Eventuelt kan du dunke litt forsiktig på akslingen (på impellersida) mens du held stødigt rundt impelleren.
Fekk det til på pumpa mi, det er berre det at det er litt fin passning mellom akslingen og ompelleren. Skulle det ikkje løsne pumpar du varmt vatn gjennom til alt er gjennomvarmt og prøver igjen.

Da er alt fikset! Jeg måtte ikke lirke litt, jeg måtte bare lirke som en gal mann med rørtang  ;D

Sånn på tampen: lar det seg gjøre å koble hele pumpen til en f.eks dimmer for å styre pumpehastigheten, eller er det drepen for den?


Takk for gode råd.
 
AndreasB skrev:
protto skrev:
Du mp berre lirke litt. Hold igjen den svarte vifta i feil ende mens du vrir fram og tilbake samtidig som du trekker i impelleren. Eventuelt kan du dunke litt forsiktig på akslingen (på impellersida) mens du held stødigt rundt impelleren.
Fekk det til på pumpa mi, det er berre det at det er litt fin passning mellom akslingen og ompelleren. Skulle det ikkje løsne pumpar du varmt vatn gjennom til alt er gjennomvarmt og prøver igjen.

Da er alt fikset! Jeg måtte ikke lirke litt, jeg måtte bare lirke som en gal mann med rørtang  ;D

Sånn på tampen: lar det seg gjøre å koble hele pumpen til en f.eks dimmer for å styre pumpehastigheten, eller er det drepen for den?


Takk for gode råd.

Trur ikkje du får redusert turtallet så mykje med det. Men så vidt eg kan minnast var det ein på forumet som kobla til ein frekvensomformar direkte til motorviklingane då denne er ein standard trefasemotor med startkondensator for bruk på ein fase.
Ellers kan den sikkert berre strupast med kuleventil. Eventuelt kan bypassventil mellom inn og ut vere ei løysing då denne pumpa gir eit relativt høgt trykk i høve til vanlege impellerpumper.
 
Tilbake
Topp