Ny bryggemaskin

Stylo

Norbrygg-medlem
Hei. Skal gå til innkjøp av ny bryggemaskin, valget står mellom:
Brewtools B80pro
Grainfather G70
BrewZilla 65L Gen 4

Hvilken bør man gå får og hvorfor??
 
Hei. Skal gå til innkjøp av ny bryggemaskin, valget står mellom:
Brewtools B80pro
Grainfather G70
BrewZilla 65L Gen 4

Hvilken bør man gå får og hvorfor??
Tror ikke det er så mange som har prøvd alle.

Mitt inntrykk er at samtlige er gode og vil hjelpe deg å lage god vørter.

Svarene bør bygge på dine behov.
Hvor erfaren er du?
Har du brukt bryggemaskin tidligere?
Hva savnet du der?
Dersom ikke hvordan har du brygget tidligere?
Budsjett?
 
Brewtools skal jeg kjøpe når/hvis jeg må gå fra mitt DIY bryggeri, eller Camurri men det hadde du ikke som alternativ.
 
Hvis jeg skal kaste inn en personlig mening om dette så tror jeg mange legger unødvendig mye penger i utstyret som lager vørter, det kan gjøres med svært enkelt utstyr. Litt automatikk kan være kjekt, men er ikke nødvendig hvis man er glad i prosessen med å lage øl.

Har man begrenset med penger ville jeg heller bruke noe på å kunne kontrollere temperaturen under gjæring, oksygenfri overføring osv, det mener jeg gir atskillig mer kvalitet pr. krone.

Har man ikke begrenset med penger derimot er det mye fint blinkende stål å få kjøpt...
 
Hvilken bør man gå får og hvorfor??
Jeg har 130 batcher på B80 pro launch edition. Har aldri brygga på Grainfather eller Brewzilla, men kom som du fra en BB60A. De største fordeler for min del ved oppgradering var dobbel effekt, varme på sidene så man ikke brant bunn i kjelen, tømming fra treveisventil i bunn, og de andre mulighetene som treveis ventil gjør. Men så får du jo tre Brewzilla og en gjæringstank for prisen til en B80 pro med ventilpakke og dampkondensator, så helt sammenlignbart er det vel ikke.
 
Har hatt to av de mindre modellene, nemlig B40 og G40. Der har begge bunnventil som gjør rengjøring lettere. Ellers har Brewtools en fordel med at den er bygd som et system og alle komponentene er lette å bytte om noe skulle bli ødelagt, feks varmeelementene. BT er jo også kjent for å ha suveren service og man støtter norsk bedrift.

Jeg byttet fra B40 til G40 pga jeg trengte litt større kapasitet og jeg var lei av å montere/demontere alt mellom hvert brygg da jeg ikke har et fast bryggerom. Når det er sagt så savner jeg veldig dampkondensatoren på min B40, bare den er i grunn nok til å velge BT om du ikke har god utluftning. Husk at med BT såt baller det fort på seg med kroner når man legger til alt utstyret.
 
Jeg har erfaring fra grainfather og braumeister som dog ikke har på listen. Viktigste forskjell der synes jeg rengjøringen er. My lettere rengjøring på grainfather.
 
Hvis jeg skal kaste inn en personlig mening om dette så tror jeg mange legger unødvendig mye penger i utstyret som lager vørter, det kan gjøres med svært enkelt utstyr. Litt automatikk kan være kjekt, men er ikke nødvendig hvis man er glad i prosessen med å lage øl.

Har man begrenset med penger ville jeg heller bruke noe på å kunne kontrollere temperaturen under gjæring, oksygenfri overføring osv, det mener jeg gir atskillig mer kvalitet pr. krone.

Har man ikke begrenset med penger derimot er det mye fint blinkende stål å få kjøpt...
Amen!
 
Tilbake
Topp