Ny oppvaskmaskin - Hva skal en velge for evt. å kunne vaske flasker med den

Min gamle Gorenje oppvaskmaskin som er 10 år gammel har takket for seg etter at minsten har hatt det med å stå oppå døren på den når den er åpen, for å komme opp på kjøkkenbenken etter ølet som står der.

Men så er spørsmålet:

Hvilken type ny oppvaskmaskin skal jeg velge?

Finnes det oppvaskmaskiner hvor det f.eks. går an å få kjøpt en flaskemanifold som tilleggsutstyr?
Eller må jeg bare sørge for å velge en maskin som det lett går an å koble til en egenbygget flaskemanifold.
Har fått relativt frie tøyler av fruen, men selv vil jeg gjerne har Bosch/Siemens.
 
Flaskevask i oppvaskmaskinen er ikke å anbefale. Det skal svært mye til for at de 6 dysene som er på hver arm skal klare å rengjøre flaskene på innsiden.
Bruk et gammeltgjæringskar( europris), der får du plass til en kasse om gangen.
 
Fantasien jobber; det skulle jo være mulig å ta av spylearmene, og med nok slanger å lage manifolder som fordeler slanger fra spylevannsrøret til mange av piggene som adskiller fat og sånt, som flasker kan tres ned på :) Om det er letteste måte å vaske flakser på kan gjerne være usikkert.
 
Det finnes flaskevaskemaskiner for laboratorieutstyr som ser akkurat ut som vanlige oppvaskmaskiner utenpå, men som inni altså har rør som stikker opp med dyser på, som en trer flaskene ned på.
Det er såklart en mulighet å lage en slik, det finnes mange som har prøvd dette før meg på youtube osv. Men det burde da være noen som produserer oppvaskmaskiner som har tenkt denne tanken før meg? Siden behovet tydeligvis er der (det er bare å søke på bottlewasher på youtube) så burde noe slikt være å få tak i. Uansett så er muligheten for å sette inn en slik hjemmelaget manifold i mors oppvaskmaskin en egenskap ved maskinen jeg vil legge vekt på ved kjøp.

Når nå den gamle maskinen har gått fyken, og jeg må handle en ny, så er det jo et helt latterlig stort utvalg av slike maskiner i butikken. For meg er disse helt like helt til jeg kommer til den som skiller seg ut ved at den leveres med en flaskemanifold. Det er da jeg vet at jeg er en ølnerd:)
 
En ting som slår meg er maskiner beregnet på storhusholdning, de står det gjerne 85C på.
Da det er minimum godkjent temperatur i den sammenheng.
 
Eg vasker flasker i oppvaskemaskin, uten modifikasjon. Flaskene er fysisk rein i utgangspunktet ("nye" tomflasker vasker eg med kaustisk soda). Skyller flaskene etter bruk, vasker i oppvaskemaskin, og skyller med starsan før tapping. Ingen problem så langt.
 
Har fått tak i en slik maskin. Vil flaskene bli rene i en slik maskin? Eller må man uansett ha en med spesialmanifold?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    67 KB · Sett: 67
Bruker 2 av disse i oppvaskmaskina, rett i nederste kurv. har satt i flasker med gjær rester, det blir borte. Alle flaskene inspiseres visuelt før lagring, Noen må få en ny runde, men mesteparten ser veldig bra ut.
 
Bryggekompissen min får plass til 3 kasser med bjørnunger i en Miele maskin. Flaskene er stort sett grovskyllt på forhånd. De kommer ut gullene rene, samt at de også blir varmebehandlet. Det er jo veldig enkelt, og selv om ikke alle flaskene får skikkelig spylig tror jeg at dampen inne i maskinen bidrar en del. Er jo bare å prøve da.
Alle hjemmebryggere med respekt for seg selv husker jo stort sett å skylle flasken rett etter helling, eller?
 
Bruker denne jeg.

http://www.simplifieddesignllc.com/bens-bottle-washer.php

På listen står det stort sett whirlpool-maskiner, men jeg fikk det til å funke fint i min asko med noe kobberrørbiter og elektrikkerteip....

Fungerer veldig greit. Legger flaskene i bløtt en halvtimes tid for å få etikettene av, deretter ryker de i maskinen med pbw som vaskemiddel.
Er litt flimsy, så jeg er usikker på om den er glad i store tunge flasker. Jeg bruker bjørnunger, og det er ok.
 
Her har det vært stille en stund... Er det noen her nå som har noen gode løsninger å anbefale for flaskeoppvaskmaskin? Har jobbet på lab, så skulle gjerne fått kloa i en sånn proff flaskevaskekurv som vi brukte der...

(Normalt vasker jeg flasker fortløpende, men plutselig har det vært et større selskap eller at noen som har fått øl av meg noen ganger plutselig kommer med to fulle bæreposer...)
 
Tilbake
Topp