Nybegynnerspørsmål om ekstraktsett og alkoholprosent

Hei hei!
Jeg og en kompis har akkurat brygget vårt første ekstraktsett, men vi merker at alkoholprosenten er veldig lav. Da vi kjøpte settet sto det opplyst at prosenten ville ligge på rundt 4.5%, men etter 3,5 uke ligger den nå på 3.2% og har nokså stabil S.G.

Jeg lurte på om det er mulig å tilføre mer sukker (farin/sukrose) for å få prosenten høyere. Er det mulig eller vil det ødelegge ølet vi har brukt litt tid på? Evt er det noe vi kan gjøre for å øke prosenten?
 
Hvordan har dere kommet fram til en alkoholprosent på 3,2? Det går an å tilsette sukker, men det vil nok ikke gjøre ølet noe bedre. Jeg ville nok heller sett på prosessen og gjort det bedre neste gang.
 
Hvordan har dere kommet fram til en alkoholprosent på 3,2? Det går an å tilsette sukker, men det vil nok ikke gjøre ølet noe bedre. Jeg ville nok heller sett på prosessen og gjort det bedre neste gang.
Takk for svar! Vi kom fram til 3.2% med en O.G/S.G kalkulator.
Så å tilsette sukker vil sannsynlig ikke endre alkoholprosenten?
 
Med et ekstraktsett er det vel 2 årsaker som kan være grunnen for at det bli lavere alkoholprosent enn planlagt.
Enten har man tilsatt for mye vann eller så har ikke ølet gjæret ut så mye som angitt i oppskriften.
For å lære og blir bedre etter hvert er det nyttig å finne ut hva som har skjedd.
Vet dere det?

Smaker ølet godt nå? Dersom det gjør det hadde jeg ikke tilsatt sukker.
Ta heller to glass øl som smaker godt, enn ett som ikke smaker så godt bare for å få i dere (mye) alkohol.

Har dere tilsatt for mye vann vil jeg tippe at ølet kanskje smaker litt lite allerede. Tilsetter dere mer sukker til dette vil det kanskje gjære ut og blir sterkere, men sjansen er også stor for at det bare vil smake enda mindre øl med mer alkoholpreg. Å tilsette sukker til et øl, "tørker" ut ølet og gjør det "tynnere" i smaken. Noe man gjerne gjør på en trippel IPA, belgiske øl, osv for at de ikke skal ha for mye sødme og "tjukkhet" i munnfølelsen.

Dersom gjæren som fulgte med settet ikke har klart å gjære ut alle sukkerartene fra ekstrakten, vil den nok ikke klare å gjære ut ekstra sukker som tilsettes nå 3,5 uker etter at dere satt ølet. I værste fall må dere styre med enda mer gjær for å forsøke å få i gang gjæringen. Noe som kan være vanskelig når det allerede er alkohol og lav pH i ølet.
Dermed risikerer dere at ølet både blir svakere enn dere planla OG at det smaker klissent av sukkeret.

Så lenge dere er fornøyd med smaken på ølet nå, er det mitt klare råd å ikke gjøre noe med det.
Forsøk å finn ut hva som har skjedd og kos dere heller med en øl som dere kan drikke LITT mer av.
 
Målte dere med hydrometer eller refraktometer? Refraktometer viser for høyt i gjæret vørter. Kan regnes om til korrekt SG/FG med en kalkulator, feks Brewers friend eller brewfather.
 
Takk for svar! Vi kom fram til 3.2% med en O.G/S.G kalkulator.
Så å tilsette sukker vil sannsynlig ikke endre alkoholprosenten?
Bra svar fra ulven under, men jeg kan jo svare på det jeg blei spurt om.

Dere målte OG og FG med et hydrometer og kom fram til en alkoholprosent på 3,2? Hva var målingene, og hva skulle de etter planen vært?

Å tilsette sukker vil (gitt at du får det til å gjære) øke alkoholinnholdet, men ikke gi det bedre smak. Du kan helle vodka i ølglasset ditt også, men det blir neppe noen mer smakfull halvliter. Sukker er nyttig til sitt bruk, men neppe her.
 
Noen av ekstraktsettene spesifiserer at du må tilsette ekstra maltekstrakt for å oppnå den oppgitte alkoholprosenten.


"Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 1kg spraymalt for å oppnå ønsket alkoholprosent."
 
Noen av ekstraktsettene spesifiserer at du må tilsette ekstra maltekstrakt for å oppnå den oppgitte alkoholprosenten.


"Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 1kg spraymalt for å oppnå ønsket alkoholprosent."
Og DER har du grunn nummer 3 for at ekstraktsett får lavere alkoholprosent enn planlagt :)
 
Hvilket type ekstraktsett gikk dere for?
Brukte dere dextrosesukker eller spraymalt i tillegg? Hvor mye evt?
 
Tilbake
Topp