Nybegynnerspørsmål :p

Hei
For å stille ett nybegynnerspørsmål må man kanskje ha begynt, men men.
Vurderer å begynne med hjemmebrygging og har ett par spørsmål, har kikka rundt på artiklene her og er mye fin info å bruke når man er i gang.

1. Hvor mye lukter det fra gjæringsprosessen (går det greit å ha dunken stående i ett skap i leilighet f.eks.)?

2. Etter det jeg har sett så tenker jeg å starte med ett ølsett, hva trenger man av utstyr i tillegg til settet?

MVH
Nico

Hei!

1) Det går helt fint å gjære i en normal leilighet, men jeg hadde ikke puttet dunken i klesskapet :)

2) Du trenger en kjele, en dunk med gjærlås og hevert. I tillegg må du ha litt vaskemidler og normalt kjøkkenutstyr :)

Lykke til :)

1. jeg hadde 3 gjæringskar stående på et bad nå, syns det ikke lukta noe særlig egentlig (hjelper _kanskje_ å ha sprit i gjærlåsen?). mer irriterende er nok bråket (plopping i gjærlås). nb. skapet må ha jevn temperatur ca. 18-20 grader

2. for ølsett trenger du bare et gjæringskar med gjærlås. det trenger ikke å kokes da ølsett er "sterilt". du kan evt. koke vannet du skal ha i, men det er sjeldent nødvendig i norge.
bare husk å desinfisere alt som skal i kontakt med ølet (feks kloring eller bedre; starsan), og bruk gjerne engangshansker.

tips: ikke bruk sukker som det står på ølsettet, kjøp heller 2 stk og bruk ca. 17L vann.
la det stå å gjære i 14 dager før tilsetting av sukker og flasking/overføring til fat . Nb! kok sukkeret (lag sukkerlake)

Jeg hadde de samme spørsmålene da jeg begynte veldig nylig.

1. Nei, det lukter lite! Jeg fikk anbefalt å ikke ha gjæringsdunken i et skap, da det er bra at luften rundt får sirkulere litt + at det kommer vel en del CO2 ut i løpet av gjæringsprosessen og det vel greit å ikke stenge inne denne gassen i et skap (?)

2. Foruten det som er nevnt kan det vært lurt å ha hydrometer (les deg opp på hvordan/hva det brukes til), termometer, "flaskestav" og flaskebøtte (bøtte med kran nederst, gjør flaskingen mye lettere). Hvis du skal tappe på flaske må du ha (duh) flasker, korker og en "dings" som klemmer korkene fast på flasken.

Anbefaler for øvrig å lese masse her på norbrygg, homebrewtalk, se videoer og hør podcaster hos f.eks. www.basicbrewing.com, og generelt skaff deg kunnskap om prosessen. Det hjelper, selv om ølsett er temmelig enkelt!

2 ølsett + 17 liter vann funker sikkert bra, en annen måte er å bytte ut sukkeret med spraymalt (også kalt Dry Malt Extract). Det finnes mange bra artikler om emnet både her og ellers på nettet.

tomv skrev:
tips: ikke bruk sukker som det står på ølsettet, kjøp heller 2 stk og bruk ca. 17L vann.

Jeg er meg bevisst at jeg kanskje har hjulpet denne tanken inn i verden selv, men dette vil jeg altså ikke anbefale. Ølsett er laget slik at de har mye ugjærbar sukker i forhold til vanlig maltekstrakt, nettopp for å kompensere for at det tilsettes fullstendig utgjærbar sukker. I tillegg vil jo sluttresultatet bli dobbelt så bittert. I stedet for å bruke sukker, eller et ølsett til, anbefaler jeg heller å bruke 'brew enhancer' (dyrt men ikke dumt å bruke), eller koke opp maltekstrakt av halvparten av tilsvarende mengde, komplettert med en halv kilo sukker.

Jeg startet også med ølsett før jeg gikk over til ekstraktbrygging, og leste meg fram til at å bruke spraymalt i tillegg til settene var bedre enn å bruke sukker. Dette gjorde jeg på tre forskjellige brygg (Muntons Wheat Beer + 1 kg hvete spraymalt, Muntons Gold IPA med ekstra spraymalt (husker ikke mengde, men mener det ble 2 kg), og Muntons Gold Highland Heavy Ale med ekstra spraymalt), alle med flytende gjær, med rimelig godt resultat. Slet litt med utgjæringen på de to siste, men det kunne godt vært på grunn av at gjæren ikke var helt fersk, og jeg ikke hadde lagd gjærstarter, men bare helte wyeast-pakken rett i brygget.

Uansett - alle tre ble absolutt drikkbare :)

Takk for svar

Må inrømme at prosessen virker mindre fryktingytende en ved første øyekast.
Tenker jeg venter til vin og bar åpner på løkka med å handle inn noe, satser på at folka i butikken der også kan peke meg i retning av utstyr og produkter som passer bra til førstegangsbrygging.

Har bygd bar i stua fra før med tappetårn, så blir nok corneliusfat for min del, når kan ølet helles på fatet? er det først når hele gjæringsprosessen er fullført?
Er det forresten noen som vet hvor i oslo man får kjøpt CO2 tank?

Slår meg til Mortens anbefaling, aktivbrannvern fungerer meget bra. Jeg bestillte et hos dem, de lagde feil apparat og gav meg et større i stede, som plaster på såret.

Ernst Nilsen AS ved Alnasenteret er heller ikke uefne - er forresten ikke sikker på om de selger flasker eller bare fyller gass. Men i hvert fall ligger de innenfor bomringen, som er en fordel i forhold til mitt utgangspunkt i vest. Mine to flasker har jeg likevel kjøpt hos Aktiv Brannvern. Den siste gangen var jeg på kurs i Oslo som begynte litt ut på formiddagen, det ga meg tid til å ta toget til Grorud, spasere bort til Aktiv Brannvern, hente flaska og rusle tilbake igjen, og rakk kurset med god margin  :laugh: Kudos til NSB - toget var i rute!

Du trenger også en regulator til CO2-flaska. Jeg kjøpte tre stk. fra en ebay-selger i England, ( www.ebay.co.uk ) pent brukt men funker som bare det. Mine gikk greit under 200-kroners grensa (importert hver for seg) uten triksing med verdien. Ikke alle tilbydere ser ut til å sende utenlands, riktignok, og det kan virke som om prisnivået ligger noe høyere enn da jeg kjøpte mine sommeren og høsten 2009. Ellers finnes de selvsagt nye hos Vin og Bar, Petit m.fl., men til en betydelig høyere pris. Det du ikke må gjøre er å kjøpe regulator fra USA - gjengene passer ikke.

Vin og Bar åpner i Sannergata 38 om en uke (fredag 12.11. kl. 11.00) ifølge pålitelige kilder.

Heisan.

Et alternativ som jeg tror vil gi større tilfredsstillelse er å prøve deg på et ekstraktbrygg istedet for et sett.

Dette vil ikke kreve noe mere utstyr enn det du ser for deg for et ølsett. Da har du det mer morsomt med å lage resepten selv. valg av ekstrakt, humle og gjør. OK da kanskje en BH-pose til humla men ellers ikke mer.

Du har større grunn til å være stolt når familie og venner skal smake.

r

Henning1 skrev:
Det du ikke må gjøre er å kjøpe regulator fra USA - gjengene passer ikke.

Faen. Dette har jeg nettopp gjort. Er det noen som veit om det finnes noen overgang eller lignende?

Jeg gjorde det samme selv, det finnes ikke overganger å få tak i, men dette fikser du ved å skifte mutteren på regulatoren.
Jeg fikk tak i en gammel kassert CO2 regulator fra en sveiseutstyrsbutikk, helt gratis. Tok meg under 5 minutter å skifte mutter.
12.gif

Du skrur ut stemmen (12) på bildet, ut med gammel-inn med ny mutter.
Husk at stemmen er links.

For andre som måtte lure, kan jeg bekrefte at TESS var særdeles lite nytte. Det hjalp kanskje ikke at jeg kom fem minutter før stengetid, men de hadde hvertfall ikke noe særlig å bidra med. Noen som har en ødelagt regulator liggende og slenge og er keen på å selge meg en slik mutter?

Martin E skrev:
For andre som måtte lure, kan jeg bekrefte at TESS var særdeles lite nytte. Det hjalp kanskje ikke at jeg kom fem minutter før stengetid, men de hadde hvertfall ikke noe særlig å bidra med. Noen som har en ødelagt regulator liggende og slenge og er keen på å selge meg en slik mutter?
ta kontakt med crecon as http://crecon.no/default.htm
de selger for micromatic i norge, de har gassregulatorer og reservedeler. og har sikkert mutteren eller en overgang
se her:
http://www.micromaticservice.no/category-cid-7507.html

Er det ikke samme mutteren som sitter på brannslukningsapparat type CO2? Det burde være lett å finne en slik "trompet" og bruke mutteren fra den.

Tilbake
Topp