Nytt bryggerom. Tips og innspel?

Eg har søkt til regjeringa, og fått løyve til å bygge bryggerom i kjellaren, med ein klausul om at det også skal brukast som matbud.

Rommet måler ca 4,3m x 1,8m.

Har begynt å rable litt på Ikea sin planleggar:

Bryggeutstyret blir eit 3 kjelers bryggeri, so det tek litt plass på benken. Har sett folk ofte senkar ned benkeplata der kjelane står. Men er litt usikker på om eg vil dette, då det hadde vore kjekt å ha ein arbeidsbenk som ein kan bruke om ein flyttar vekk kjelane.. Kva synst dykk?

Er også litt i tvil om eg skal ofre eit kjøleskap til fordel for meir benk/skap..

Benkeplate.. nokon som har erfaringar med å skaffe eit rustflitt heildekkane beslag til benkeplate, evt kva det kan koste?

Vaskeområde: Burde eg ha større vask? Finn ikkje noko større på ikea sine sider.. Kanskje andre vaskar som hadde vore bedre? Andre tips til reingjering osv...?

Avtrekk, løysing? Det einaste kriteriet der er jo at det må ut ett av vindauga..

Ingenting er lagt opp av vatn og avløp, så alt kan gjerast om på. Einaste som ikkje kan flyttast på er det røret og den firkanta kassa eg har tegna inn (Varmtvasstank)

Ellers tips og idear til løysingar og ting og tang settast stor pris på :)


 
Ett tips til større vask, Jeg bruker Biltema sin største murerstamp, type svart plast, laget hull i bunn og kjøpt sluk og rør løst på BT, kan få noen riper i den, men koster ett par hundre å bytt stamp. Har hatt min i 2 år nå
 
IMG_20181124_091129945_HDR-picsay.jpg IMG_20181124_091129945_HDR-picsay.jpg Rustfribenk er supert. Jeg fant denne på Finn. Kjøpte rister på IKEA som ligger under benken. Fin å legge kjeler opp ned på når de er vasket.
Flis(billig) på vegger er lett å holde rent.
Gulv er det mer slitasje på så der kan en vel bruke noe av god kvalitet. Flis/belegg eller epoxy.
Avtrekk vet jeg lite om. Bruker billig vifte fra Jula med 100mm spirorør og kjelehatt
Det har fungert fint et par år snart. Kjele hatten hadde vært grei å kunne heist opp og ned som en av de gamle lampene med spiralfjær om du skjønner. Ved oppvarming til kok, nedkjøling og mesking f.eks.
Om det bryggerommet blir brukt som matbod gjenstår å se, he he. Ting bruker å eskalere ganske fort.
Bare noen tips for å hjelpe tankeprosessen din.
 
Du får aldri nok benkeplass. Jeg tegner / tenker også rundt mitt eget oppsett. Tanken nå er å ha fast benk, men en lavere benk som trilles ut under brygging. Denne får plass under den faste benken og er lett å trille til motsatt vegg. Denne kan da også ha en høyde som passer bedre. Jeg kommer til å bygge inn en avtagbar hette som luftutsug enkelt festes på. Har noen skisser som stadig endres på...
 
Jeg hadde i starten 3 kjøleskap på bryggerommet, de er nå flyttet ut i en annen del av kjelleren pga behov for hyller. Er utrolig hvor mye dippedutter og stæsj du må ha på bryggerommet. (permer for oppskrifter, bokser med korker, flaskestativ, gjæringskar,bryggemaskiner... og så blir det bare mer og mer ser det utfor...)
 
Bryggerom må være topp! Gratulerer!

Jeg vet ikke hvor store batcher du lager, men for meg hadde det vært bedre med flere mindre kjøleskap enn to store. F.eks fire total med to i høyden. Eller ett stort og to mindre. Fleksibilitet og kapasitet på kjøling er det jeg savner mest nå.
 
Jeg hadde i starten 3 kjøleskap på bryggerommet, de er nå flyttet ut i en annen del av kjelleren pga behov for hyller. Er utrolig hvor mye dippedutter og stæsj du må ha på bryggerommet. (permer for oppskrifter, bokser med korker, flaskestativ, gjæringskar,bryggemaskiner... og så blir det bare mer og mer ser det utfor...)
Jeg prøver å rydde unna etterhvert. Mye som blir liggende fremme, som aldri blir brukt. Det havner i en kasse et annet sted.....
 
Bryggeutstyret blir eit 3 kjelers bryggeri, so det tek litt plass på benken. Har sett folk ofte senkar ned benkeplata der kjelane står. Men er litt usikker på om eg vil dette, då det hadde vore kjekt å ha ein arbeidsbenk som ein kan bruke om ein flyttar vekk kjelane.. Kva synst dykk?
Har satt hev/senk-understell på bryggebenken, vanlig skrivebordsgreie. Passe bryggehøyde i nedre posisjon. Plass til skap på hjul under i øvre posisjon. Også er det hendig å heve benken for raskere tapping til gjæringskar.
 
Mykje gode tips å få her, takk! Keep 'em coming!

Er einig i at ein treng benk og skapplass. Så kjem til å disponere eit anna rom til gjæring, og har benk heile veien + eit lite kjøl/frys som passar under benken, til humle og gjær/gjærstartar.

Har fått pris på eit rustfri stålplate, knekt så den passar benkeplata, 7cm oppbrett inntil veggen, og hål til vask, skrufeste osv.. Ca 3900 for 4,3 meter. Synst det var ein god pris, så går nok for det. Lite å finne i området av rustfrie benkar og lignande på finn.no..


Har satt hev/senk-understell på bryggebenken, vanlig skrivebordsgreie. Passe bryggehøyde i nedre posisjon. Plass til skap på hjul under i øvre posisjon. Også er det hendig å heve benken for raskere tapping til gjæringskar.

Eg trur eg endar opp med dette. At delen der kjelane skal stå kan senkast og hevast :)
 
...Har fått pris på eit rustfri stålplate, knekt så den passar benkeplata, 7cm oppbrett inntil veggen, og hål til vask, skrufeste osv.. Ca 3900 for 4,3 meter.
Hvor (i landet) har du fått pris for benkeplate?
Har vurdert en enkel stålkledd plate fra Jula, men ønsker egentlig å få laget noe på mål.
Kunne tenkt meg en 3m + 0,6m stålplate med en grunn vask (20cm). Størrelsen på selve vasken bør være 1m * 0,5m

Benkeplate | I MDF | HARD HEAD | Jula
 
Hvor (i landet) har du fått pris for benkeplate?
Har vurdert en enkel stålkledd plate fra Jula, men ønsker egentlig å få laget noe på mål.
Kunne tenkt meg en 3m + 0,6m stålplate med en grunn vask (20cm). Størrelsen på selve vasken bør være 1m * 0,5m

Benkeplate | I MDF | HARD HEAD | Jula

Det er kun ei 1.5mm plate som eg vil ha utanpå ei Ikea-benkeplate. så den kjem i tillegg.
Eg hørte med eit lokalt firma her i Ørsta som lagar prosseseringsanlegg til fiskeribransjen og lignande. PE Bjørdal
Det er litt bekjentskap inne i bildet, veit ikkje korvidt dei forhandlar med private ellers.
 
Hvor (i landet) har du fått pris for benkeplate?
Har vurdert en enkel stålkledd plate fra Jula, men ønsker egentlig å få laget noe på mål.
Kunne tenkt meg en 3m + 0,6m stålplate med en grunn vask (20cm). Størrelsen på selve vasken bør være 1m * 0,5m

Benkeplate | I MDF | HARD HEAD | Jula
Billigkroken på mitt lokale IKEA, har ofte benkeplater liggende til en svært billig penge. Regner med det er slik på andre IKEA også.
 
Ett tips til større vask, Jeg bruker Biltema sin største murerstamp, type svart plast, laget hull i bunn og kjøpt sluk og rør løst på BT, kan få noen riper i den, men koster ett par hundre å bytt stamp. Har hatt min i 2 år nå

774ab2f303b2a1245150bcf956db2e9d.jpg


Saltingskar ca. 7-900 liter



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da snakker vi vask... kan ta helge badet i den der... ;);)

Hehe nesten. Driver med nytt bryggeri rom som har stoppet litt opp i sommer (salg/kjøp av hytte ++)Men er snart igang igjen. Regner ikke med å bruke begge så det ene blir nok solgt etter hvert tenger jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jaudå, det er eit longt lerret å bleike. Men har iallefall fått skifta ut teglstein-soilrøret i kjellaren til plast, og fått på eit gren til avløp frå vasken.

797cabae255b234c4b645d714eec44e2.jpg


Men kva har vi gløymt.....?
Sluk?!!

78cfaac9037985459752d4ec82c91217.jpg


Jaja, heldigvis ikkje støypt igjen endå [emoji16]
 
Stå på, det dukker nok opp flere ting som kan kalles uforutsette.... men når det blir klart så foreslår jeg at du omtaler det som Hygge rom, ikke brygge rom eller furte bu. mitt ble iallefall veldig fort omdøpt. Nå har jeg bygget meg ett lagerrom, usikker på hva jeg skal kalle dette..... er sjukt hyggelig å "krype" inn der, (er ikke mer enn 169 tak høyde) og kose seg med en av 6-700 flasker med øl... men kos er det
 
Stå på, det dukker nok opp flere ting som kan kalles uforutsette.... men når det blir klart så foreslår jeg at du omtaler det som Hygge rom, ikke brygge rom eller furte bu. mitt ble iallefall veldig fort omdøpt. Nå har jeg bygget meg ett lagerrom, usikker på hva jeg skal kalle dette..... er sjukt hyggelig å "krype" inn der, (er ikke mer enn 169 tak høyde) og kose seg med en av 6-700 flasker med øl... men kos er det
Om man ikkje kryper inn, so høyrast det ut som det er stor sjangs for at ein kryper ut derifrå om ein er der inne for lenge ;)
 
Tilbake
Topp