Nytt gjæringskar

Det kan løftes i festene til skruene til lokket. En klar fordel å kunne løfte og bære 25-30 kg og at det ikke skal flyttes så langt. Det fungerer ihvertfall bos meg, men jeg flytter ikke karene så langt, maks fra et rom til et annet.
Mener å ha sett På hjemmesidene til polsinelli at de også har en versjon med håndtak. Sikkert mulig å høre med Brewshop om de kan ta inn disse.

Jeg flytter karene mine mye rundt og ned og opp trapper, så flyttbarhet er viktig. Takk for tips om håndtaksmulighet:).
 
Hva mener dere om gjæring i blå næringsmiddel godkjent fat ( 60-120l)? Klemring gir godt trykk, kanskje noe vanskelig med høsting av gjær?
 
Hva mener dere om gjæring i blå næringsmiddel godkjent fat ( 60-120l)? Klemring gir godt trykk, kanskje noe vanskelig med høsting av gjær?

Det burde vel gå greit; men jeg aner ikke hvor praktisk det er. Hvis veggene er noenlunde robuste, kan du sikkert enkelt montere kran.

Jeg ser ikke noe spesielt problem med høsting av gjær, hverken med bunnhøsting eller topphøsting.

Hvis du tenker på å gjære under trykk, er jeg usikker. Det finnes neppe data på hva den tåler.
 
Jeg leiter og leiter etter "plain" koniske fermentere, og ser at det er faktisk bare Stout som fører 100-150 liters tanker uten alt krimskrams som egentlig ikke er nødvendig. Jeg sikler voldsomt nå på 40 gallon versjonen her. Passer i vanlig høyt kjøleskap gjør den også - så jeg slipper investering på glycol kjøler og det der. Ser ikke at gjæring under trykk og karbonering på gjæringstanken vil øke kvaliteten på ølet tilsvarende investeringspunktet..

This 40 Gallon Conical Fermenter FITS IN A FREEZER | Stout Tanks & Kettles Brew Equipment
 
Jeg leiter og leiter etter "plain" koniske fermentere, og ser at det er faktisk bare Stout som fører 100-150 liters tanker uten alt krimskrams som egentlig ikke er nødvendig. Jeg sikler voldsomt nå på 40 gallon versjonen her. Passer i vanlig høyt kjøleskap gjør den også - så jeg slipper investering på glycol kjøler og det der. Ser ikke at gjæring under trykk og karbonering på gjæringstanken vil øke kvaliteten på ølet tilsvarende investeringspunktet..

This 40 Gallon Conical Fermenter FITS IN A FREEZER | Stout Tanks & Kettles Brew Equipment
Speidel 120l? Kanskje bare halvt konisk bunn da. SS Chronical og Speidel konisk er vel begge for brede til vanlig kjøleskap.
 
Tar opp denne tråden. Hvordan lager man hull i denne? Hvilken kran har du brukt?

Jeg bruker vanlig gjæringskarkran - den du får til plastbøttene. Jeg har laga hull med stegbor. (Stegboret mitt er akkurat litt for lite, så jeg må bruke det som fres til å frese ut den siste millimeteren eller så. Det er ikke vanskelig. Merk opp grensene for hullet med markeringspenn ved å bruke mutteren til krana som mal, så går det greit.) Eller du kan bruke et bor av den typen jeg ikke husker hva heter; et sånt med en spiss i midten og et flatt skjær.

Pass på sette krana akkurat litt over "sømmen" mellom bunndelen og den rette delen. Du får problemer med å få det tett, vil jeg tru, om hele anlegget til mutteren ikke er over denne. Bruk pakning på begge sider, og smør ørlite vaselin el.lgn. rundt hullet på utsida hver gang du bruker karet, ellers har det lett for å lekke litt. (PET-plasten er glattere enn den litt "fete" plasten i de vanlige bøttene.)

Hvis dette høres litt omstendelig ut, så er det ikke det i praksis. Jeg har satt høl i 9 sånne kar nå, og har ikke hatt problemer med noen av dem.

Det er lett å få ut så å si alt når du tapper. Du bare tipper karet framover. (Lurt å legge noe sklisikkert under i forkant.)

Et problem med disse karene er at de ikke har håndtak. Det du får kjøpt som tilbehør er ikke godt. Jeg har laget en "bæreklave" av en planke, og den fungerer utmerket. Skli den inn rundt halsen på karet, og sikre med snora som du strammer godt rundt skruen som er skrudd ned i planken. (Eller mekk din egen pettersmartløsning:).)

Vær obs på at den literskalaen som følger med, og som du skal klistre på, blir feil om du følger instruksen som står på den. Den sier at du skal matche 7,25 liter på skalaen med den "sømmen" jeg snakka om ovenfor. Men sjekker du, vil du finne ut at du har 6 liter i dunken når du fyller den opp til sømmen. Så altså: Match sømmen med markeringa for 6 liter, så blir det riktig.

Bæreklave til Fermzilla.jpg
 
Sist redigert:
Jeg bruker vanlig gjæringskarkran - den du får til plastbøttene. Jeg har laga hull med stegbor. (Stegboret mitt er akkurat litt for lite, så jeg må gruke det til å frese ut den siste diameteren. Det er ikke vanskelig. Merk opp grensene for hullet med markeringspenn ved å bruke mutteren til krana som mal, så går det greit.) Eller du kan bruke et bor av den typen jeg ikke husker hva heter; et sånt med en spiss i midten og et flatt skjær.

Pass på sette krana akkurat litt over "sømmen" mellom bunndelen og den rette delen. Du får problemer med å få det tett, vil jeg tru, om hele anlegget til mutteren ikke er over denne. Bruk pakning på begge sider, og smør ørlite vaselin el.lgn. rundt hullet på utsida hver gang du bruker karet, ellers har det lett for å lekke litt. (PET-plasten er glattere enn den litt "fete" plasten i de vanlige bøttene.)

Hvis dette høres litt omstendelig ut, så er det ikke det i praksis. Jeg har satt høl i 9 sånne kar nå, og har ikke hatt problemer med noen av dem.

Det er lett å få ut så å si alt når du tapper. Du bare tipper karet framover. (Lurt å legge noe sklisikkert under i forkant.)

Et problem med disse karene er at de ikke har håndtak. Det du får kjøpt som tilbehør er ikke godt. Jeg har laget en "bæreklave" av en planke, og den fungerer utmerket. Skli den inn rundt halsen på karet, og sikre med snora som du strammer godt rundt skruen som er skrudd ned i planken. (Eller mekk din egen pettersmartløsning:).)

Vis vedlegget 56759

Takk for at du tok deg tid til å svare detaljert på dette :)
 
Takk for at du tok deg tid til å svare detaljert på dette :)
Jeg føyde på noe som er litt viktig. Trur du posta før jeg fikk skrevet det:).

Diameteren på hullet er forresten 25 mm. Og underkant av hullet er 10 mm over sømmen.

Kan jo legge til at jeg er veldig fornøyd med disse karene etter å ha brukt dem en god stund. Men gjærlåsen som følger med, pælmer jeg. Jeg bruker en vanlig gjærlås - når jeg overhodet bruker gjærlås - som jeg setter ei lita muffe av en 9mm silikonslangebit på. Da får jeg den fint ned i hullet på lokket. Der får jeg også ned slange til blowoff når det trengs.
 
Hva som er galt med dem? Jeg bruker de originale på alle mine og de fungerer da aldeles utmerket her hos meg.
Skranglete og irriterende, kanskje særlig når karene skal vaskes. Nei, jeg blei aldri venner med det ene jeg skaffa. Dessuten er de uforskamma dyre - og jeg hadde trengt 9 stykker:).

Om du ikke skal frakte dem så langt, går det faktisk greit å løfte med fingrene, også, sjøl om de er fulle. Jeg bruker den klaven bare når jeg skal dra dem opp og ned trapper.
 
Tilbake
Topp