Nytt øl med litt "viking-stil"

Jeg har fått et oppdrag om å prøve å komponere et nytt øl, som gis navnet til en av våre vikinger, altså som levde for 900-1200 år siden. Og det første må være å finne poenger til stil. Samtidig må ølet være "moderne" nok til at det er godt drikkbart for nytelse, også i dag.

Med unntak av alkoholprosenten ( vi tenker på ca 5%) og at vi skal bruke humle, har dere noen ideer eller forslag til publiserte resepter som jeg kan ta utgangspunkt i?
 
Vikingene hadde ikke humle, men, jaja. Malt ble stort sett tørket på svaberg osv her i vest i alle fall, så pils- og palemalt er ganske innafor. Einerloge selvsagt (de hadde ikke star-san). Kveik. Råøl. Høy mesketemperatur.

Kjapt fra hoften:
50/50 pils/pale til ønsket OG.
Koke einerloge i stedet for vann å meske og skylle med.
Mesk på 72°C i ca 90 min.
Renn av i tempo at vørteren er tynn som en ulltråd.
Om dere skal bruke humle så heng humlen i en hulmlepose på kranen av meskekaret og la avrenningen gå gjennom denne (en neve saaz blomst for eksempel).
Rist inn salig mye luft og pitch ønsket gjær eller kveik og gjær på anbefalt temperatur til nådd FG.
Karboner til ønsket nivå og inviter til fest
 
Takker. Skal prøves. Men altså ingen koking? Men jeg har problemer med einerlog. Skal dette bli et øl som brygges rimelig jevnt (det er planen, ja) så må jeg ha en god og stabil veiledning på å koke einerlog. Jeg er urban eksiltrønder, og ikke oppvokst på en gård med århundreders bryggetradisjoner. Jeg har gjentatte ganger prøvd å dra ut av svogeren min en tentativ "oppskrift" på einerlog, men har ikke fått noe klart ut av ham. Og det er ikke dialekten som er problemet :)
Og: hvilke (aromatiske) urter, foruten einer, kjenner du til som kan ha vært brukt?
 
Takker. Skal prøves. Men altså ingen koking? Men jeg har problemer med einerlog. Skal dette bli et øl som brygges rimelig jevnt (det er planen, ja) så må jeg ha en god og stabil veiledning på å koke einerlog. Jeg er urban eksiltrønder, og ikke oppvokst på en gård med århundreders bryggetradisjoner. Jeg har gjentatte ganger prøvd å dra ut av svogeren min en tentativ "oppskrift" på einerlog, men har ikke fått noe klart ut av ham. Og det er ikke dialekten som er problemet :)
Og: hvilke (aromatiske) urter, foruten einer, kjenner du til som kan ha vært brukt?

Hehe. Einerloge har like mange oppskrifter som det er bryggere.
1. Bruk bare de 20 ytterste cm av greinen.
2. Ingen bær.
3. Kok opp og la det koke i ca fem min.
4. Ta vekk eventuelle uønskete proteinkilder som flyter på toppen.
4. La det stå og trekke til dagen etter.

Hvor mange gram per liter blir en smakssak. Men jeg liker å holde meg under fem. Så tuner du etter hver gang til du treffer det du liker.

Angående urter så bruker du det utenfor døren. Ryllik og pors er jo populært. Men jeg personlig liker råøl best uten. Og ja, ingen koking.
 
@KellerMeister Du kunne jo løse oppgaven ved å stille deg spørsmålet "Hva ville en gjennomsnittlig viking gått for om han kunne velge mellom dagens øltyper?".

For min del er jeg nokså sikker på at han ville ha valgt Elefantøl. Sterkt, men nokså lett å bøtte nedpå.
 
Better the beer you know than the one you don't - men vi har jo godt øl, så hvorfor lage noe mer tvilsomt:p? Vikingene var tvilsomme typer, og drakk tvilsomt øl, mens vi fremdeles er tvilsomme typer, men drikker godt øl.

Har nå smakt mye tvilsomt øl i 2018 og. Både fra store og små bryggmestere.
 
Takker. Skal prøves. Men altså ingen koking? Men jeg har problemer med einerlog. Skal dette bli et øl som brygges rimelig jevnt (det er planen, ja) så må jeg ha en god og stabil veiledning på å koke einerlog. Jeg er urban eksiltrønder, og ikke oppvokst på en gård med århundreders bryggetradisjoner. Jeg har gjentatte ganger prøvd å dra ut av svogeren min en tentativ "oppskrift" på einerlog, men har ikke fått noe klart ut av ham. Og det er ikke dialekten som er problemet :)
Og: hvilke (aromatiske) urter, foruten einer, kjenner du til som kan ha vært brukt?

Siden det skal brygges jevnt, og på 5 %, så skal det kanskje selges/serveres på et serveringssted?
 
Vikingene drakk vel mye mjød. Hva med å gå fatt i honning og bytte ut deler av malten med det?

Mjød var nok en luksusdrikk, så en vanlig bonde hadde begrenset tilgang på det. Forestillingene våre om vikingene er mye preget av at det er overklassens kultur vi møter i sagaene og andre skriftlige kilder.

Vi veit egentlig ikke så mye om det ølet de drakk - annet enn at det sikkert var mange slags brygg, og at det må ha vært store variasjoner regionalt. Øl ble dessuten antakelig stort sett brygget til de store høytidene, så det var nok ikke sånn at folk drakk øl til daglig - i hvert fall ikke sterkt øl.

Og for å være saklig: De brygget sikkert noe som kunne være ganske godt - uten at jeg er så sikker på at vi ville ha likt det noe særlig.

Det ligger forøvrig mye møl om vikinger på nettet. Og ikke begriper jeg at vikingene og deres liv og levnet er noe å romantisere.
 
I stedet for å gjenskape et øl ingen vet hvordan smakte, lag heller et konsept med naturlige ingredienser, bra etikett, tappetårn av et trau ++
Blir det dårlig, kan du alltid sette ‘autentisk’ foran ølnavnet. Ingen kan ta deg for det...
 
I stedet for å gjenskape et øl ingen vet hvordan smakte, lag heller et konsept med naturlige ingredienser, bra etikett, tappetårn av et trau ++
Blir det dårlig, kan du alltid sette ‘autentisk’ foran ølnavnet. Ingen kan ta deg for det...

- og trekk en sirkel med radius 500 meter rundt boligen din. Det er ikke lov å hente råvarer fra utenfor denne sirkelen. Det skal være kortreist! Du finner helt sikkert både noe gjærbart og noe som kan brukes som krydder. Og gjær er det jo overalt der ute.
 
Tror nok denne ‘urbane eksiltrønderen’ trenger en større sirkel.
Jeg ville heller anbefalt en liten tur i skogen (litt utafor veien) og laget einerlåg som beskrevet av flere over.
‘Håndplukka brake’ gjør seg bra i historien om ølet.
Flere bryggerier som drar til skogs for inspirasjon og ingredienser.
Lurer derimot på det samme som Einar spurte om. Hvorfor store batcher som skal brygges jevnlig på ‘oppfordring’?
Det er noe som er utelatt fra historien så langt...
 
- og trekk en sirkel med radius 500 meter rundt boligen din. Det er ikke lov å hente råvarer fra utenfor denne sirkelen. Det skal være kortreist! Du finner helt sikkert både noe gjærbart og noe som kan brukes som krydder. Og gjær er det jo overalt der ute.
Ha! Jeg har masse bra butikker innafor 500 meter. :p
 
Tilbake
Topp