Nyttige modifikasjoner og ekstrautstyr for Grainfather

Sarge

 
Hei

Jeg kjørte "jomfrubrygget" på Grainfather Connect i helgen. Jeg tok mål av meg til å utnytte alle features jeg kunne for å gi mer kontroll og gjøre bryggedagen mer fleksibel. I denne prosessen oppdaget jeg noen ting jeg kunne tenkt meg å gjøre noe med.

1) Delayed heating - tildekking av maskin og innhold. Jeg brygger i en kjellergarasje, og der er det bl.a. edderkopper. Det er også sikkert noe støv i lufta. Så når maskinen settes klar kvelden før så hadde det vært greit å kunne dekke til fullstendig. Det medfølgende lokket har et hull. Jeg kunne tenkt meg helt lokk i denne fasen. Noen som vet om et lokk som passer på Grainfather (grytelokk eller lignende)? Jeg kunne også tenkt meg en dippedutt, en kopp, plugg eller lignende for røret fra pumpa som står ubeskyttet så lenge det ikke er tilknyttet noe redskap (sirkuleringsarm eller kjøler).

2) Automatisk mesking - Jeg lastet inn oppskrift fra brew.xml fil. Så lenge man ser over denne først, så fungerer det flott. Jeg brygget liten batch (kun 2,5 kg malt) med 10l micro pipe-settet. Her kunne det være nyttig med lenger silikonrør på sirkuleringsarmen. Det går greit, men det er veldig uflaks hvis røret treffer rett ned i overflow-pipen. Noen som vet hvor man kan få tak i en lenger silikonrørstump til sirkuleringsarmen?

3) Kokefasen - Fungerer fint. Varsles om tilsetninger. Men jeg liker å kunne starte sterilisering av kjøler før kokingen er over for å ha korrekte eksponeringstider for humlen. Her er problemet at kjøleren ligger oppå kokeren og dermed hindres både avdamping og tilsetning av sene humletilsetninger for en slik strategi. Jeg vurderer å bygge et stativ for kjøleren slik at denne kan stå trygt ved siden av i denne siste fasen av kokingen. Noen som vet om andre som har gjort noe slikt?

4) Kjøling. Her skal pumpa i aksjon. Etter å ha kjørt tett kuleventilen ganske tidlig her, så ble denne demontert og lag permanent til side. Det er sikkerhet nok i den røde kuleventilen, mener jeg.
Likevel pakket det seg ganske mye humle rundt inntaksfilteret til pumpa, og jeg ser behov for skikkelig whirlpool (som jeg glemte), og/eller humleposer. Jeg er i utgangspunktet ikke fan av humleposer, og vurderer evt. en hop spider her. Men siden jeg lager ganske små batcher må jeg lage en løsning som lar denne henge ganske lavt. Noen som har gode erfaringer med disse? Er de så gode at man ikke trenger å gjøre whirlpool? Kan de evt henge på plass mens man gjør whirlpool?
Til slutt opplevde jeg at den røde utløpsslangen fra kjøleren er relativt kort. Her følger det ikke med noen ting for å forlenge. Er det noen som har forlenget denne røde slangen? Beskriv gjerne hva slags utstyr som er brukt.

5) Generelt app og kontroller - Dette fungerer OK. Jeg har Android-versjonen. Litt tilvenning for brukergrenssnittet var nødvendig. Men er det noen muligheter for å øke rekkevidden av bluetooth på noe vis? Finnes det noen "bluetooth extender" eller lignende? Jeg brygger som sagt i garasjen, og spesielt i meskefasen er det nyttig å kunne gjøre ting andre steder mens dette går herlig automatisk.

Fyll gjerne på med andre innspill til behov for ekstrautstyr og modifikasjoner. Her tror jeg vi kan lære mye av hverandre. :)
 
1: Bryggselv har silikonplugger med og uten hull ment for plastcarboy(?) de er konet så de passer vel. Jeg gjør alt sånt klart på kvelden i forveien også men legger bare håndkle over, maltrøret tar jeg i på morgenen så jeg tar da en sjekk i samme slengen for å se etter da f.eks edderkopper. All said and done så kokes alt til slutt..

2: Tror Bryggselv har denne dimensjonen i sortimentet sitt.

3: Gary James på Youtube driver med slikt.

4: Ingen erfaring

5: Dealextreme, Clas Ohlson, teknikmagasinet søk etter Bluetooth extender

Skulle gjerne supplert over med linker men er på hytta og hater copy/paste på telefonen[emoji5]
 
Akkurat et skikkelig lokk med håndtak hadde også vært kjekt under oppkok. Når maltrøret er fjernet, så skal det kokes opp, og det går raskest med lokk. Når det så koker opp, så er det VARMT, og da hadde helt lokk med håndtak vært å foretrekke.
 
1. Jeg bare legger et lite ark med sølvpapir over og dytter ned rundt hele kanten. Lokk hadde vært fett det.

3. Kjøleren har jeg alltid latt stå på en stol/bord ved siden av. Jeg har aldri klart å tette kuleventilen, så vet ikke om du har vært uheldig med malt som har sneket seg ned i koket ?? eller er det humla som tetter ? Jeg har rusk der jeg også, men ikke nok til blokk, renser denne etter hvert brygg.
Jeg har bestandig tatt en kraftig WP og 5-10min hvile før jeg setter igang pumpa, jeg tror jeg var nær en blokk engang med en humlejuice som ikke ligna grisen :p men det gikk bra det også. Etter WP og hvile før pumping, så har jeg endt opp med et slags "teppe" over pumpa med humle, men vørteren siles godt gjennom for det. Tror dette er det de mener er best hos GF gutta selv også.
 
Jeg innser at jeg kan ha brukt feil begrep på delen som tetter seg. Det sitter to ventiler i serie. Først og nederst den kuleventilen som er en kran. Det er ikke den som går tett. Deretter er det en sikkerhetsventil som består av en fjærbelastet kule som sperrer så lenge det ikke er koblet på sirkuleringsarmen eller kjøler. Det er denne som går tett. Det skal ikke mye humle til for å fylle fjæra og da er det lite eller ingenting som slipper gjennom.
 
1) Edderkopper? Hvem bryr seg? Bare ekstra protein! Fra spøk til alvor: En edderkopp eller to i meskevannet ditt er nok et minimalt problem. Den blir sittende fast i maltrøret, så det er nok ingen som finner en edderkopp i flaska si senere. Om du virkelig er ukomfortabel med edderkopper så anbefaler jeg deg at du aldri tar en nærmere kikk på malten du kjøper. Denne er full av både døde og levende insekter og krypdyr av alle mulige slag allerede.

2) http://www.clasohlson.com/no/PVC-slange/Pr490412010

3) Jeg bruker kjøkkenbenken her. Benken er riktignok høyere enn kjelen, men kjøleren kan fint stå oppå benken og fortsatt være tilkoblet GF. Tilsvarende kan fikses med en krakk eller en stol. Å lage et "stativ" høres ut som å overkomplisere ting.

4) Jeg bruker en slik en: https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/project-brew-hop-spider-humlefilter
Den er ganske lang, men om den fortsatt er for kort så er det jo ikke værre enn å bruke litt ståltråd eller fiskesnøre og henge denne litt lavere. Eventuelt kan du jo bare sette den stående på bunnen av kjelen mens du koker. Jeg henger min på metallbøyla som meskekurven står på; da kan jeg ha på lokket mens den henger på innsiden av kjelen.
Forlengelse av den røde slangen fikset jeg med samme slange som i 2 (7 mm tror jeg?) med en dobbel slangenippel fra ebay.

5) Aldri hørt om at det finnes noen signalforsterkere for bluetooth eller lignende, dessverre. Jeg tror alternativene dine her er å enten flytte kjelen til et mer gunstig sted eller forbedre antennen i Connect-boksen. Jeg har ikke kikket inni denne boksen, men jeg gjetter at antennen er rimelig dårlig og enkelt kan forbedres.
 
Den claso-slangen linka over tåler opp til 60 grader. Tror jeg ville gått for noe som tålte en utmesk.
 
Ser etter tre ting når det gjelder slange:
Tåler temp opp til 100 grader.
Food grade.
Gjennomsiktig.
 
Edderkopper var halvt i spøk. Men også varmetap og det å enkelt kunne løfte et kokvarmt lokk teller med her.

@Arnemann Enig i at det er praktisk med noe man får kjøpt, og det er mulig jeg har noe i kikkerten der, men dersom det trengs er jeg ikke fremmed for å bygge stativ til kjøleren. Jeg synes det er moro å mekke "Petter Smart"-løsninger på ting.
 
Sist redigert:
Lokket er absolutt litt utrivelig å løfte. Nest etter å stikke armen ned i meskevannet fordi du har glemt å sette på humlefilteret (igjen!) er det nok det mest ubehagelige i bryggeprosessen.
 
Lokket er absolutt litt utrivelig å løfte. Nest etter å stikke armen ned i meskevannet fordi du har glemt å sette på humlefilteret (igjen!) er det nok det mest ubehagelige i bryggeprosessen.

Aldri opplevd noe problem med å løfte av lokket lokket, usikker på hva du mener her, men har definitivt dummet meg ut og glemt filteret! Jeg har funnet ut at det faktisk går helt fint uten filteret om du bruker humleposer, hopspider, e.l. Pleier i tillegg å starte kjølingen med å resirkulere gjennom hopspider i noen minutter, da er det egentlig knapt noe bunnfall igjen i kjelen til slutt. Pumpa er overraskende robust med andre ord, da den trekker opp det alle meste av partikler.

Den claso-slangen linka over tåler opp til 60 grader. Tror jeg ville gått for noe som tålte en utmesk.

Det har du rett i, har faktisk ikke tenkt over at den bare skal tåle vann opp til 60°C. Nå har jeg brukt denne slangen med kokende vann uten at den har blitt ødelagt, men den vil sikkert bli skadet over tid. Forøvrig så brukes rør og slanger av PVC til drikkevann , har god kjemikaliebestandighet og skal være uprobematiske med matvarer.
 
Aldri opplevd noe problem med å løfte av lokket lokket, usikker på hva du mener her, men har definitivt dummet meg ut og glemt filteret! Jeg har funnet ut at det faktisk går helt fint uten filteret om du bruker humleposer, hopspider, e.l. Pleier i tillegg å starte kjølingen med å resirkulere gjennom hopspider i noen minutter, da er det egentlig knapt noe bunnfall igjen i kjelen til slutt. Pumpa er overraskende robust med andre ord, da den trekker opp det alle meste av partikler.



Det har du rett i, har faktisk ikke tenkt over at den bare skal tåle vann opp til 60°C. Nå har jeg brukt denne slangen med kokende vann uten at den har blitt ødelagt, men den vil sikkert bli skadet over tid. Forøvrig så brukes rør og slanger av PVC til drikkevann , har god kjemikaliebestandighet og skal være uprobematiske med matvarer.
Nei, du veit. Når vannet er oppunder 80 grader ved utmesk og du må putte fingra ned i hullet i lokket for å løfte det av. Det er kanskje ikke kjempevondt, men litt ubehagelig syns jeg det er.
 
Det har du rett i, har faktisk ikke tenkt over at den bare skal tåle vann opp til 60°C. Nå har jeg brukt denne slangen med kokende vann uten at den har blitt ødelagt, men den vil sikkert bli skadet over tid.
Nå er vel ikke bekymringen om slangen blir ødelagt ved temperaturer over 60°C, men hvilke (uønskede eller helseskadelige) stoffer som frigjøres ved temperaturer "sertifisert" temperatur.
 
Ellers har jeg sett flere beskrivelser av hva som skjer hvis man har for høyt trykk på kjølevannet i motstrømskjøleren. Jeg har ganske lang vei til krana for hageslangen, og bruker også på motstrømskjøleren en slik for å regulere mengden kjølevann. Jeg har hatt denne også for den gamle kjølespiralen, så det er ikke bare for GF.

GA110-0112.png
 
Tilbake
Topp