Nyttige modifikasjoner og ekstrautstyr for Grainfather

Er det ikke bare kjøpe en røreskje i plast til noe sånt som 59 spenn? De finnes med passform til chuck.
 
Enig med "Miguel", røreskje er nok mer enn bra nok.....

Virker som ølbrygging kan bli en utstyrs-reise som sikkert er lønnsomt for produsenter og forhandlere, men som ikke er særlig relevant for hverken sluttresultat eller lommebok.
 
Sist redigert:
Kjøp heller andre blanke greier for det du sparer på å kjøpe noe langt biligere som gjør samme jobben.

Jeg ser greia, men akkurat på denne virker det som bortkastede penger.
 
Nå skal jeg være forsiktig med å disse slike "bling" greier som den Grainfather rørepinnen, har jo kjøpt min andel tull og tøys opp gjennom årene. Men jeg undrer litt om ikke dette med lufting og whirlpool overdrives noe. Altså når en rører så kraftig at det bobler og skummer, så er dette kavitasjon. Vi ser det også bak propell på båter, dette er et lokalt lavt trykk som gir damp-bobler ved lav temperatur, det er ikke innblanding av luft, hilsen gammel fluidmekaniker :)
 
Sist redigert:
Nå skal jeg være forsiktig med å disse slike "bling" greier som den Grainfather rørepinnen, har jo kjøpt min andel tull og tøys opp gjennom årene. Men jeg undrer litt om ikke dette med lufting og whirlpool overdrives noe. Altså når en rører så kraftig at det bobler og skummer, så er dette kavitasjon. Vi ser bak propell på båter, dette er et lokalt lavt trykk som gir damp-boble ved lav temperatur, det er ikke innblanding av luft, hilsen gammel fluidmekaniker :)
Jeg snakket med en annen hjemmebrygger som også har utdanning på universitetsnivå innen dette gass/væske fluiddynamikk, og han er på sin side avvisende til at dette med å riste gjæringskar har noen særlig effekt, mens mange hjemmebryggere sverger til dette og det er vel også målt en begrenset positiv effekt.

Når det gjelder propell bak på båter er jo denne helt under vann. I en effektiv whirlpool vil det jo dannes en konisk trakt i midten, der luft kan komme til. Der stopper min kompetanse, men jeg ser det jo ikke som usannsynlig at denne trakten kan tilføre luft. Ellers er visping innen matlaging absolutt noe som kan tilføre luft til flytende medier, så jeg ser ikke at dette med en motorisert "visp" skulle være så håpløst.

Uansett så har whirlpool en annen viktig effekt, og det er jo å samle grums i midten av karet, altså vekk fra inntaket til pumpen. Jeg glemte whirlpool første gangen jeg brygget med Grainfather, og pumpen jobbet ganske hardt på slutten fordi inntaksfilteret var nesten helt dekket av humlerester og annet grums.
 
Brygga en APA med mye humle i helga, må si jeg er imponert over Grainfatheren, det gikk supersmooth. Lagde en rask whirlpool for å samle det verste grumset, resirkulerte vørter til 90 grader for så å overføre 23 liter til 20 grader til gjæringskar på null komma nix. Må si at den motstrømskjøleren er suveren etter at jeg tok bort den tilbakeslagsventilen (ball og fjær) som ødela ytelsen for meg i de første bryggene. Tror jeg kan anbefale denne modifikasjonen, selv om det går litt på bekostning av sikkerhet.
 
Sist redigert:
Jepp. Ball og fjær skaper mest ball. Man har allerede kuleventilen som sikkerhet i tillegg til pumpebryteren, så jeg betrakter den fjærbelastede ballen som en sånn "belte og bukseseler"-løsning.
 
Testet nyinnkjøpt barkrakk fra Ikea som kjølerstativ i dag. Fungerte helt strålende. Høyden er helt perfekt og gir adgang til kjelen men man kjøler.
(Bildet er tatt under sterilisering med vørter på slutten av koketiden).

20170916_105504-chillerchair.jpg
 
Sist redigert:
Nedsiden er at man må huske å lukke den røde krana når man er ferdig med å bruke pumpen. Man kan enkelt fjerne kule og fjær ved å skru av den sekskantede delen som sitter over den røde krana.
 
Du får endel bedre flow om du har kjølern lavere. Så kan du jo bygge kegerator til barkrakken isteden:)
 
Mulig, men siden GF er designet for å ha kjøleren stående på lokket, så skal høyden på den være perfekt.

Hvorfor skulle man fått bedre "flow" om man har kjøleren lavere? Høyden på enden av slangen hvor vørteren kommer ut er på samme høyde uavhengig av hvor kjøleren står.

Jeg har også fjernet ballen og fjæra i ventilen, rett og slett fordi jeg opplevde at det hang seg fast mye rart i den under sirkulasjon. Bruker egentlig ikke den røde bryteren heller, går helt fint så lenge man ikke skrur på pumpa uten noe tilkoblet røret.
 
Fordi pumpa løfter lavere og mer hjelp av henertprinsippet? Vet ikke men det er klar forskjell hos meg. At kjøleren er laget for å stå oppå lokket kan vel ikke kalles mer enn en designfeil spør du meg.
 
Fordi pumpa løfter lavere og mer hjelp av henertprinsippet? Vet ikke men det er klar forskjell hos meg. At kjøleren er laget for å stå oppå lokket kan vel ikke kalles mer enn en designfeil spør du meg.
Løfter ikke pumpa vørteren til rett over overflaten i kjelen uavhengig av hvor spiralen står hen?
 
Tilbake
Topp