• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

ØK: PID kontroller og corneliusfat

heisann!
får ikke svar fra den lokale maltpusheren om cornelius fat så prøver meg igjenn. alt av interese hva gjelder corneliusfat.
next thing is jeg oppgraderer igjenn og søker om det er noen som har for mye av PID styringer til overs. helst med sensor. pm meg eller bare skriv her.

Cornyfat er det vanskelig å få tak i av hjemmebryggere, men det hender noen tar et felleskjøp, så følg med på forum.
Når det gjelder Pid, så er e-bay stedet å gå. (Stc-1000)
Jeg personlig har forsøkt sensorer via e-bay, men har funnet ut at noen av de ikke holder mål, så kjøper mine på auberins. Litt dyrere, men veldig bra og kommer med hurtigkoblinger. http://www.auberins.com/

Og så er det pid med rele utgang, og med ssr. (Solid state relay). Ssr anbefales pga hastigheten med reguleringen. Et rele vil slites fort hvis det slås av og på hvert sekund.

Heisann, takk for svar, jeg vet dette med corny fat, men jeg prøver meg no! Hva gjelder pid er heg kjempe usikker, tanken har streifa meg ned arduino, siden jeg har det liggendes, men selvsagt ntc sensor, så det også blei lagt på hylla. Btw, er det stc eller pid regulering som har en tendens til å gi seg etter kort bruk? Evnt forskjellene på dei to?

Stc er en termostat som slår seg av når ønsket temp er nådd. Normalt vil restvarme i elementene føre til for høy temp. Og så slår den inn når den kommer under innstilt temp. En PID setter ned tempen før ønket temp er nåd. Med autotuning lærer den oppvarmingskurven og vil derfor holde jevnere temp. En pid med rele vil vare kortere pga flere inn og utskaltinger på releet. Ssr ( elektronisk rele) vil takle dette. Men krever kjøleribbe. Og det er forskjell i kvalitet på ssr. Kjøp en i reserve.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/PID_controller

den er grei, ser ut som om STC passer i kjøleskapet mitt, og PID i brygge kjelen, jeg har en del SSR reler liggendes etter cnc prosjektet mitt. jeg kan lage store og fine ribber i alu for å kjøle ned releet forsåvidt, evnt så leker jeg fortsatt litt med tanken på arduino men jeg vet ikke helt om jeg kommer i mål med det.

Tilbake
Topp