Øke OG etter avkjøling av vørter

Dette har helt sikkert vært oppe før, men får så veldig mange treff på søk på OG.  :duh:

Har satt mitt andre brygg nå, men fikk også denne gangen lavere OG enn estimert i BeerCalc. Brygget på ekstrakt og litt speisalmalt. Skulle hatt 1062, men fikk 1054. (første brygg fikk 1044 istedenfor 1052)

Hva er grunnen, mindre sukker i ekstrakten enn det som blir foreslått i BeerCalc? Ha skal jeg endre på regnestykket slik at det blir bedre neste gang.

I ettertid har jeg tenkt at jeg kanskje kunne tilsatt spraymalt i gjæringskaret etter at vørteren var nedlkjølt. Blande DME i et par-tre desiliter kokt vann til en sterk blanding og ha i gjæringskaret. Kunne det vært en løsning for å øke OG?

Har noen link til en anen tråd om dette så gjerne det  ;D
 
Et vanlig "problem" med måling av OG i ekstraktbrygg er at ekstrakten ikke blir blandet ut skikkelig og derfor legger seg på bunnen. Du får altså en lettere vørter på toppen. Det skal ikke ha noe å si på sluttproduktet ditt. Kan dette være feilkilden din?

Hvor mye vann bruker du?
 
Hei
Ja, er et bra tips. Men brygger bare 10 liter og koker da 9 av disse literne med ekstrakt i 60 min, så tror jeg får blandet ekstrakten forholdsvis bra.

Det er kanskje ikke så farlig, men siden jeg hadde tenkt meg et julete øl så ønsket jeg det ganske søtt, og var da litt kjedelig at OG ble lavere enn antatt.
 
Om du skal øke OG er det som du sier mulig å tilsette en sterk ekstrakt i gjæringskaret.
Kok opp litt vann, rør inn ekstrakt og la koke i ti min, kjøl ned og tilsett i karet.
simsalabim!
 
Tilbake
Topp