øke OG

Hei

Har akkurat mesket til en havrestout. Fikk stuck mash så det sang, og etter mye om og men fikk jeg ut 21 liter preboil. Måler OG til 1060 før kok. Jeg skulle egentlig treffe OG 1073. Tenker og koke i 90 min.. hvor mye vil OG øke på denne tid?
Hva bør jeg tilsette for æ øke best mulig i en stout? har lys maltekstrakt, sukker og black treackle....
 
trodde ikke det var så mye.. men det er jo i tilfellet reint gull  :skitbra:
finnes det en oversikt over dette, og OG måling ved høyere temp en hva alkomåleren er kalibrert til?
 
Vel, det kommer jo an på hvor stor oechsle du har i utgangspunktet. Om du koker inn en vørter med SG på 40 med 10 %, vil  du øke OG til litt over 44, om du gjør det samme med en vørter med SG på 80, ender du på nesten 89, altså vi du øke SG med litt over 1,1 % for hver % du koker inn.

Jfr. eksemplet ditt over vil du kunne ende på omtrent 73 i OG om du koker inn til rett over 17 liter.
 
Å hoppsann!

Det var ikkje så enkelt nei...

Har du ein god formel for det der? Med variabler...

G
 
21 liter med OG 1060 = 21x60= 1260
1260/17 liter =74,12= OG 1074

Du får litt avik fra disse tallene fordi volumet går ned med temperaturen, 21 liter 100 deg blir til 20,12 liter 20 deg.
 
OK. Så Oddvar forfekter at det ikkje er ein variabel i formelen, medan Gahr meiner at volumet er ein variabel...
Skal eg velge side, eller skal eg tolke det heile dit hen at om det er ein variabel her, så er den så liten at den ikkje speler noko rolle?

G
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg og Gahr sier vel det samme, på hver vår måte, så det er bare å hoolde seg på vår side :)

Hør, hør! :D

Til syvende og sist er det ikke så farlig, men det er ok uansett å ha en fordampning på minst 8 % per time. Det sikrer at man får dampet ut dimetylsulfid fra vøreteren.
 
siden jeg kokte inn for mye.. (til 15,5 liter) skulle egentlig hatt 19 liter etter kok. og OG 1073, ikke 1079. Er det en dårlig eller god ide å tilsette kokt og avkjølt vann for å oppnå mine oppgitte mål? i tilfellet hvor mye vann? Og dette i gjæringsprosessen som allerede er igang...  :attevar:
 
Jeg hadde latt det være, men om du gjør det, bør du koke vannet og kjøle det ned først, for å unngå infeksjoner og for å få kokt ut mest mulig O2.
 
Tilbake
Topp