Oksidert øl før flasking?

Er det mulig?

Meg og en kompis har brygget en ESB for første gang.

Den stod i kjelleren hans i 2 uker, og vi flasket i går.

Første uke måtte den stå uten gjærlås, men med alufolie over hullet hvor gjærlåsen var. Uke nr 2 byttet vi ut lokket og la over nytt lok+ gjærlås.

I utgangspunktet trodde jeg dett var null problem, men ved flasking smakte ølet veldig lite og udefinerbart, og fargen var 2-3 hakk mørkere enn hva jeg er vandt med.

Derfor så lurer jeg på om nevnte metode er en pådriver for oksidering? Kan det virkelig skje så fort?
 
Ved redusert temperatur blir det undertrykk, luft suges inn, og oksydering starter umiddelbart. Men nesten alt hjemmebrygg er oksydert, det er gradsforskjeller det er snakk om. Noen har prøvd ballonger på gjærlåsen, så man får co2 tilbake, men har ikke testet det selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dessuten kommer jo oksydering ved flasking, det sies at kräusening hjelper. Har gjort det noen ganger, men ingen sammenligning side om side.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ved redusert temperatur blir det undertrykk, luft suges inn, og oksydering starter umiddelbart. Men nesten alt hjemmebrygg er oksydert, det er gradsforskjeller det er snakk om. Noen har prøvd ballonger på gjærlåsen, så man får co2 tilbake, men har ikke testet det selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi gjæret med rom-temperatur 17 grader første uke og hadde en ovn i det rommet i uke nr 2 for å få det opp mot 20 grader så det skal ikke ha vært noe undertrykk meg bekjent..
 
Men flasket du på 20? Uansett ble temperaturen i bøtten garantert varmere under stormgjæringen, men den gikk nok ned til nærmere omgivelsene etter et par dager, så det er god sjanse for at det kom inn noe luft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er mao lettere å få oksidering når man gjærer i romptemperatur fordi man lettere får temperatur-forskjeller som trekker inn luft? Det var fremdeles starsan i gjærlåsen så hvor kommer luften fra da? Da tenker jeg det må ha skjedd etter storm-gjæring, før lokket kom på?
 
Hvis det viser seg å være oksidert, er det bare å helle ut eller kan man med fordel vente noen måneder og se om det blir bra? Det kan lagres i kjeller
 
Litt på siden: Hvis man har gjærbøtta i et ganske tett skap og åpner sjelden, vil ikke da også luften rundt bøtta også få en ganske høy CO2-konsentrasjon?
 
Ved redusert temperatur blir det undertrykk, luft suges inn, og oksydering starter umiddelbart. Men nesten alt hjemmebrygg er oksydert, det er gradsforskjeller det er snakk om. Noen har prøvd ballonger på gjærlåsen, så man får co2 tilbake, men har ikke testet det selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Høres jo forlokkende ut, det der, men fant ut at noen mente de hadde fått gummismak i brygget av det. :oops:?

Det høres ellers merkelig ut at en skulle få store okyderingsproblemer av å gjære med åpent (men tildekket) åndehull. Hva med øl som gjæres i åpne kar, f.eks. hos Kinn? Jeg liker ølet deres, jeg:).

Etter en uke produseres det vel stadig kullsyre, og vil ikke det gi et overtrykk som kompenserer den gradvise temperatursenkningen (gitt at temperaturen faktisk har sunket i dette tilfellet)? Og kullsyra er jo tyngst, så sjøl om det skjer en innblanding, gir den vel en viss beskyttelse?
 
Sist redigert:
Prøvde med vanlig ballong, men den var for fast, så den falt av. Det har vært andre tråder der folk har brukt samme type som heliumballonger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja. Men ville kanskje heller brukt større ballong. Eller korneliusfat med spunding valve. @NogetUndergjæret har gjort noe sånt. (Vet ikke om det er tagget riktig)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis du har 25 liter øl til gjæring ved 20 grader, og temperaturen synker fra 20 til 18 grader, er volumet redusert til 24.965. Vi snakker altså om 35 milliter luft som suges inn som følge av redusert væskevolum. I tillegg vil vel gassen i rommet over ølet krympe litt, men jeg har vondt for å se at det ikke produseres nok CO2 til å kompensere for dette - og vel så det.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Hiver meg på synsetoget, men vil ta det i motsatt retning.

Det er lite som tyder på at dere skulle fått inn unormalt mye oksygen i ølet. Manglende gjærlås første uka er vel ingenting imot å gjære i åpne kar, og som @Finn Berger liker jeg det meste ølet fra Kinn veldig godt. Det må vel også være ganske kraftig oksidert før man kan se det på fargen.

Ved flasking er ølet ofte ikke så representativt for hvordan det blir når det er ferdig. Min anbefaling: RDWHAHB og meld tilbake her om noen uker. :)
 
Tenker litt etterhvert: Hvis det trådstarter beskriver skulle være et resultat av luft som "suges inn" som følge av temperaturfall, hva da med tørrhumling? Det er jo vanskelig å få til uten å ta av lokket. Eller topphøsting i flere omganger? Det må vel i så fall være totalt ødeleggende for ølet?
 
Fargen på ølet kan være annerledes enn forventet av mange grunner. Det kan f.eks. være variasjoner i hvordan malten er behandlet eller ha oppstått en viss karamellisering i gryta, spesielt ved kraftig varme og/eller langvaring koking.

Når det gjelder smak før flasking, så tenker jeg at udefinerbart kan bety fravær av usmaker. Jeg ville ikke bekymret meg ennå.
 
Meg og en kompis har brygget en ESB for første gang.

ved flasking smakte ølet veldig lite og udefinerbart, og fargen var 2-3 hakk mørkere enn hva jeg er vandt med.

Dersom det er første gang dere brygger dette ølet, hvordan vet dere at det er mørkere enn hva det er vanligvis?
Og hva har dere brygget tidligere som smaker "mer og definert", IPA?

Kanskje ESB bare ser ut og smaker slik på dette stadiet?
 
TS skrev vel også at det var første gang han brygget ESB, og at fargen var mørkere enn han var "vant til". Ingen grunn til å tenke oksidering der. Og helt uten oppskrift så er det vel umulig for oss å vurdere hvor mye smak det burde være ved flasking.

En annen ting: hvis TS fremdeles brygger med ekstrakt, så ville jeg heller ha pekt på oppbevaringen av ekstraktet som kilden til en eventuell oksidering.

Edit: For sent ute!
 
Tilbake
Topp