Oksygen i vørter!

Er det så lett å få fylt en dykkeflaske med ren oxygen, her i Norge, uten å være sertifisert til å dykke med den??

Bare tenkte det er litt obs! til de som ikke dykke og har tenkt å kjøpe o2 utstyr.

Det er jo helt uinteressant å dykke med ren o2. Det er kun i et lukket system du trenger o2.

Hvor kjøpte du dette utstyret og hvor mye kostet det?

Flasken kjøpte jeg av en annen dykker. Sikkert brukt til rebreather tidligere, 3L flasker har ikke så stort bruksområde innenfor dykking :) Overgangen fra DIN til oksygen kjøpte jeg på toskedal uv-service og en ny industriregulator for oksygen fant jeg på finn. (Jeg kjøpte faktisk 2 flasker og sleit lenge med å få solgt den andre her på norbrygg, fiks ferdig levert. Men den gang var det ikke så mange som brukte rein oksygen ;) )

Det stilles ikke noen krav til den som vil få fylt en flaske med oksygen på et dykkersenter. Men at flasken er innenfor trykktestingsintervall og klargjort for oksygen er noe som selvfølgelig må være i orden.

Edit: flaskene tror jeg at jeg betalte 500 kr/stk for, overgangen ca. 250kr (?) og regulatoren kanskje 1000 kr. Trykktesting og klargjøring for oksygen, kanskje 600kr(?). Oksygenet koster noen øre per liter, så det er småtteri. Husk å opplys om at flasken kun skal brukes på land. Da får du et annet stempel for trykkprøvingen med lengre intervall enn om flasken skulle blitt brukt under vann.

Sist redigert:
gammel tråd, men følger opp: Er det O2 på dykkerflasker vanligvis? Altså samme som man bruker til lufting (ala Jula sin) ? Er det dette dykkere bruker og som fylles på dykkerklubber etc?

Sånn er det.
Noen tilleggsopplysninger som kanskje kan være interessante (hvis du kjenner noen dykkere).

Pusteluft er filtrert og tørr, den kan trygt brukes for oksygenering av vørter. Har gjort det selv flere ganger.

Det finnes etterhvert endel dykkere som bruker "oksygenberiket luft", såkalt EANx eller Nitrox. Her er vanlig luft (21% O2) tilsatt ekstra O2, slik at man ender på en høyere andel.
Benevnelsen "X" etter EAN forteller den relative andelen O2. Eks: EAN32 = 32% O2. EAN32 er nok den vanligste varianten, men det finnes andre blandinger også.
Nitrox er mao enda bedre egnet til oksygenering av vørter.

De dykkesentrene som fyller Nitrox må nødvendigvis ha tilgang til ren O2. Hvis du skaffer flaske og annet nødvendig utstyr vil du få det fylt med O2 uten større problemer.

Dykkerflasker bruker som standard DIN M25 tilkobling (+ noen andre varianter). Du trenger altså en overgang.
Fordelen med ren luft / Nitrox er at man kan vurdere å bruke teip og diverse for å improvisere en kobling.
Med ren O2 ville jeg vært veeeldig forsiktig med det..

Helt unødvendig å bale med dykkeflasker for å lufte vørteren. Jeg tar alltid et bad med den, og har aldri opplevd en dårlig utgjæring etterpå.
europe_2007.1188735240.chodovar_plana_x5x.jpg

Jeg ser bryggeland nå selger oksygen og regulator rimeligere enn Jula gjør:
regulator
Jula 255,-
Bryggeland 249,-

flaske:
Jula 299,-
Bryggeland 239,-

Flowmeter, og diffusion stone finnes rimeligst på Aliexpress:)

Hvor anbefaler dere å kjøpe slangeklemmer og slange (type?) ?

Kjøp alt separat på Bryggeland det blir billigere. Bruk John West koblinger og en sånn hard slange. Win

Jeg ser bryggeland nå selger oksygen og regulator rimeligere enn Jula gjør:
regulator
Jula 255,-
Bryggeland 249,-

flaske:
Jula 299,-
Bryggeland 239,-

Flowmeter, og diffusion stone finnes rimeligst på Aliexpress:)

Hvor anbefaler dere å kjøpe slangeklemmer og slange (type?) ?
Ser også at Jula er noe dyrere, men fra Bryggeland må man jo også legge på minimum 95,- i ekspedisjonsgebyr og porto ...... om man ikke bor i nærheten av et av utsalgene da? :)

Tilbake
Topp