Oksygen tilførsel og unngåelse av oksygen

Dog vil oksidativ reaksjon gå mye saktere ved kald temperatur, en av grunnen til at vi oppbevarer humlen kaldt, humlen er jo full av oksygen i vakumposen, men vi bremser reaksjonen ved å kjøle råvaren ned :).
Jeg ser hva du mener. Og er enig i at reaksjonen vil gå tregere når det er kaldt. Men jeg mener gevinsten er større på å la gjæren gjøre jobben sin i en temperatur den jobber på høygir. Og jo varmere det er jo raskere slipper den o2'en som fulgte med humla, som da gjæren får tilgang til.

Jo lavere temperatur jo mindre aktivitet og jo lavere temperatur gir faktisk oksygenet større mulighet til å krype inni vørteren, ref henrys lov. Desto høyere temperatur desto mindre kommer inn i vørteren ref henrys lov igjen og gjæren er mer aktiv. Høy gjæraktivitet er en veldig god oxygen-scavenger, for å si det på finsk.

Det jeg vil si for å unngå oksidering er jo først og unngå alle som helst mulige steg hvor oksygen kan plukkes opp, og så ikke tvinge gjæren ut av suspensjon (CC), og så ha flaskene på siden etter tapping. Hvis man flaskekarbonerer.

Sist redigert:
Hevert er vel ikkje optimalt med tanke på oksidering, men virkar som den lettaste løysinga når ein har vanleg gjæringsbøtte.

Å ha flaskene liggande under karbonering er eit tips eg ikkje har lese før! Er det for å spre gjæren betre utover i ølet og gi ein raskare prosess?

Sist redigert:
Å ha flaskene liggande under karbonering er eit tips eg ikkje har lese før! Er det for å spre gjæren betre utover i ølet og gi ein raskare prosess?

Kan tenke meg at det heller er snakk om større eksponering mot luft gjennom en størst mulig overflate.

Gir meining! :)

Om ein skal tilsette gjær som Jikiun seier, er det då vanleg med samme gjærtype eller noko som Cbc-1? Får inntrykk av at sistnevnte stort sett er for øl med høg ABV.

Tilbake
Topp