oksygenere med miksmaster?

Etter innkjøp av større og tyngre gjæringskar er ikke risting mulig. Jeg har ikke særlig lyst til å håndtere o2-flasker og lurte derfor på om det er tilstrekkelig å kjøre en håndmikser i vørten noen minutter for oksygenering?
 
Takk for tips, men er en mørtelblander uproblematisk i vørteren? Tenkte kanskje en miksmaster var mer ernæringstilpasset...
 
Heisann!
En kompis kjøpte denna og den funka supert :)
http://www.ebay.com/itm/Clean-Bottle-Express-Wine-Beer-DeGasser-/180857686409?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1bf54989
 
Jacobh skrev:
Stilig den, men gjør ikke en håndmikser det samme? Og den har jeg alt i hus:)

Larsebass skrev:
En håndmikser fungerer nok helt fint. :)
Husk å desinfisere den først....
Det er nok ikke en optimal løsning, men fungerer nok vel så bra som akvariepumpe/luftestein og lignende.
Det beste er som sagt ren o2, men i mangel av det er håndmikser et greit alternativ. :)
 
Jacobh skrev:
Stilig den, men gjør ikke en håndmikser det samme? Og den har jeg alt i hus:)

Larsebass skrev:

Du sier noe der ja..  :) Så for meg at du hadde en sånn liten mixmaster til å piske krem med jeg vøtt! Og tenkte den ble litt liten. Men funker det, så funker det jo, og da er det jo bare å kjøre på da!  Selv bruker jeg akvariepumpe og er storfornøyd med det ! Mange muligheter!
 
Burde fungere supert!
Krem lages jo ved at luft piskes inn i (kald) fløte. Mao: alle miksmastervisper er/burde være supereffektive til å piske inn luft. Også i vørter.
 
Vel, om du har en mikser som er tiltenkt et slikt volum er det vel greit.  Om ikke får du nok piska litt i overflata og det tror jeg neppe er tilstrekkelig.  Har brukt mørtelblander og drill i flere år uten at vi har merka noe hverken til galskap eller andre sykdommer som kan ha noe med den å gjøre :)
 
Takk for all hjelp!
Gjæringstanken er en konisk på 26 liter (ca 21l vørt), får se på en større blander hvis håndmikseren blir for puslete.
 
du får jo mikset bare øverst da.
men det blir jo sirkulasjon uansetti vørteren, må være bedre enn det jeg gjør.
rører som gal med ei sleivså det skummer i både i gjæringkaret og munnen.
 
RawRoffe skrev:
Burde fungere supert!
Krem lages jo ved at luft piskes inn i (kald) fløte. Mao: alle miksmastervisper er/burde være supereffektive til å piske inn luft. Også i vørter.
at alle miksmastere er/burde være supereffektive til å oksygenere 21 liter vørter det trur jeg neppe..

Men som sagt; funker det, så funker det, og da er det bare å kjøre på!
 
Jeg bruker denne på drillen: http://www.jula.no/blandevisp-til-maling-129046
Den fungerer utmerket. Jeg visper mens jeg tapper fra kjele til gjæringskar, men ikke for mye, for da skummer det for mye. Etter endt tapping, visper jeg i noen minutter, opp og ned i karet, på ulike hastigheter. Jeg har fått god utgjæring etter jeg begynte med dette (med et par regelbekreftende unntak :))
 
Larsebass skrev:
at alle miksmastere er/burde være supereffektive til å oksygenere 21 liter vørter det trur jeg neppe..

Ok, kanskje ikke alle dah. Og seff, de er bare supereffektive på normale volumer - ala en bolle med kremfløte.
Magefølelsen sier likevel at det holder fint til normale brygg pga sirkulasjon i vørter. Hvis man vil helgardere kan man jo tappe via en kjel eller bolle, og piske litt i den. Så sparer man ryggen i tillegg.
(Spørsmålet var om en miksmaster ville funke)

Ellers støtter jeg malingsblandermetoden, den vil sirkulere bedre, kan kjøres dypere i karet, og på høyere turtall.
 
Ingef skrev:
Jørn Hammerud skrev:
. Jeg har fått god utgjæring etter jeg begynte med dette (med et par regelbekreftende unntak :))
Stor forskjell?

Jeg har på de siste 12 bryggene hatt en utgjæring på 73% og 89%, bortsett fra to stouter som gjæret ut kun 65% og 67%. Jeg ligger nå vanligvis god over 80-tallet. Før jeg begynte med denne malingsblanderen, var det en gamble hva jeg landet på, så jeg er fornøyd med denne løsningen.
 
Jacobh skrev:

Bare som en liten heads up: Den der hadde jeg også, og jeg vasket den i oppvaskmaskin etter bruk. Etter noen gangers bruk, begynte malingen å skalle av, og den begynte å ruste. Jeg kjøpte så den jeg lenket til, fra Jula. Den har plastikkhode. Jeg vasker den heller ikke i maskin, men skyller den i varmt vann etter bruk og tørker den med en gang. Den har holdt seg fin i noen måneder nå.
 
Tilbake
Topp