Øl fra butikk/vinmonopol med feil

Send øl tilbake til utsalgssted. Jeg synes vi bør stå opp om at vi forventer at øl skal smake skikkelig. Pisk på pungen hjelper ofte, da pleier folk å skjerpe seg.
 
Jeg har diskutert med flere ansatte på Polet utfordringen med Polets tilbakemeldingsrutine. Jeg mener Polet tar dårlig øl seriøst, men prosessen med å ta en halvfull boks fra mitt hjem og til et Polutsalg er så lang og tungvint at jeg svært sjeldent gidder. Dette er et stort problem både for kunden og for Polet.
Mitt forslag er todelt.
1. Den ellers så flotte Pol-appen burde hatt tilbakemeldingsmulighet
2. Dersom du har meldt en øl i appen, burde det holde med tom boks (fra riktig lot) for å få refusjon.
 
Jeg har diskutert med flere ansatte på Polet utfordringen med Polets tilbakemeldingsrutine. Jeg mener Polet tar dårlig øl seriøst, men prosessen med å ta en halvfull boks fra mitt hjem og til et Polutsalg er så lang og tungvint at jeg svært sjeldent gidder. Dette er et stort problem både for kunden og for Polet.
Mitt forslag er todelt.
1. Den ellers så flotte Pol-appen burde hatt tilbakemeldingsmulighet
2. Dersom du har meldt en øl i appen, burde det holde med tom boks (fra riktig lot) for å få refusjon.

Gode forslag. Jeg synes at vi burde starte et lite korstog og "anbefale" de forslag #1, når anledningen byr seg. De kan bare bli bedre, og hvis vi hjelper de med det så gagner det oss som er glade i øl og.

Kanskje alle burde sende en mail hver og requeste en tilbakemeldingsmulighet i appen.
 
Jeg sendte akkurat denne til kundesenter@vinmonopolet.no

"Hei! Jeg er glad i øl, som mange andre. Innimellom får man et øl som det er noe feil med, hvis det er noe feil med et øl så ligger feilen som oftest hos bryggeriet.

Kan dere implementere en tilbakemeldingsfunksjon i appen deres? Livet er for kort til å drikke dårlig øl :)"

Oppfordrer flere til å gjøre det samme så vi kan heve standarden hos microbryggerier.
 
Jeg sendte akkurat denne til kundesenter@vinmonopolet.no

"Hei! Jeg er glad i øl, som mange andre. Innimellom får man et øl som det er noe feil med, hvis det er noe feil med et øl så ligger feilen som oftest hos bryggeriet.

Kan dere implementere en tilbakemeldingsfunksjon i appen deres? Livet er for kort til å drikke dårlig øl :)"

Oppfordrer flere til å gjøre det samme så vi kan heve standarden hos microbryggerier.

Et annet problem er jo når feilen ikke ligger hos bryggeriet, som f.eks. når man kjøper en Stone IPA brygget i Berlin og den smaker av daff vørter og gammal humle, så ligger jo feilen hos leverandør og/eller vinmonopolet som i værste fall lagrer ølen i romtemperatur i månedsvis før den blir solgt.

Det er nok av mikrobryggerier som lager middelmådige produkter, men det er også mange som lager meget bra øl. Jeg synes det ofte er den ganske useriøse håndteringen av ølen som leverandør og vinmonopolet/butikkutsalg står for som gjør det uinteressant for mange (som meg) å bruke penger på noe man så og si kan garantere 100% at ikke er i nærheten av å være ferskt, og i tilnærmet lik stand som da den forlot bryggeriet.

Det blir omtrent som å kjøpe kjøtt, fisk eller melk som har stått i romtemperatur i butikken...

Ufiltrert og upasteurisert øl er ferskvare og burde behandles deretter. Det må stå kaldt!
 
Et annet problem er jo når feilen ikke ligger hos bryggeriet, som f.eks. når man kjøper en Stone IPA brygget i Berlin og den smaker av daff vørter og gammal humle, så ligger jo feilen hos leverandør og/eller vinmonopolet som i værste fall lagrer ølen i romtemperatur i månedsvis før den blir solgt.

Det er nok av mikrobryggerier som lager middelmådige produkter, men det er også mange som lager meget bra øl. Jeg synes det ofte er den ganske useriøse håndteringen av ølen som leverandør og vinmonopolet/butikkutsalg står for som gjør det uinteressant for mange (som meg) å bruke penger på noe man så og si kan garantere 100% at ikke er i nærheten av å være ferskt, og i tilnærmet lik stand som da den forlot bryggeriet.

Det blir omtrent som å kjøpe kjøtt, fisk eller melk som har stått i romtemperatur i butikken...

Ufiltrert og upasteurisert øl er ferskvare og burde behandles deretter. Det må stå kaldt!

Joda. Men da kan man jo sende en mail som forteller det :)
 
Og likevel går produktet rett ut på marknaden, tilsynelatande utan særleg internkontroll. Det oppsummerar diverre store delar av dei norske mikrobryggeria i dag. Medan dei rørar i mesken, pøsar ut produkt og drit i kundane sine, så står dei der og slår seg på brystet medan dei trur dei er betre enn bryggarane til både Hansa og Ringnes til saman.

Sjølv har eg hatt desidert mest problem med Haandbryggeriet, som stadig har skumma over.

Haandbryggeriet slet med en infeksjon en tid tilbake, men siden da har de blant annet flyttet til et nytt bryggeri. Har du nylig opplevd øl fra Haandbryggeriet som skummer ut av flaska?
 
Og likevel går produktet rett ut på marknaden, tilsynelatande utan særleg internkontroll. Det oppsummerar diverre store delar av dei norske mikrobryggeria i dag. Medan dei rørar i mesken, pøsar ut produkt og drit i kundane sine, så står dei der og slår seg på brystet medan dei trur dei er betre enn bryggarane til både Hansa og Ringnes til saman.

Nå har jeg vært heldig med batchene av både Ink & Dagger og Hoptropolis, og bare fått nydelig øl av Amundsen, jeg synes de er meeeget bra. Så det bryggeriet og mange flere mikrobryggerier har en høy stjerne hos meg. Jeg skal drikke mange flere Amundsen øl og andre, det er nå helt sikkert.
Jeg forstår at det er kjipt for de som har kjøpt øl som er oksydert/ødelagt og jeg forstår godt at de klager på akkurat det ølet, det skal de fortsette med, hver gang. Tenkte bare jeg skulle nyansere litt fra "alle disse nye mikrobryggeriene som tror de er så gode" sjargongen.
 
Jeg opplever det er klasseforskjell på bryggerier mht hvordan de håndterer tilbakemeldinger fra kunder. Jeg har tidligere fortalt om hvordan NøgneØ på eget initiativ tok kontakt med meg og ville rydde opp. Amundsen har også produsert feilfritt øl i mange år, men har beklaget at innkjøring av ny tappelinje for boks har medført utfordringer.
På den annen side finner jeg bryggerier som til stadighet sender ødelagt øl på markedet, og når man kontakter dem, møter man en vegg av stillhet.
 
Representanten fra Amundsen ba hverfall om tilbakemelding om en fikk noe som ikke var bra. Å gå til polet resulterer kanskje i at man får igjen pengene sine, men er vi sikre på at polet sender tilbakemeldingene videre? Følgende er sistat fra epost jeg mottok fra Amundsen:

"I hope that if there are people out there that gets the odd bad can that they will be as good as you and send me a mail so I have the opportunity to make up for it."
 
SOm jeg skrev på forgje side, så fikk
Representanten fra Amundsen ba hverfall om tilbakemelding om en fikk noe som ikke var bra. Å gå til polet resulterer kanskje i at man får igjen pengene sine, men er vi sikre på at polet sender tilbakemeldingene videre? Følgende er sistat fra epost jeg mottok fra Amundsen:

"I hope that if there are people out there that gets the odd bad can that they will be as good as you and send me a mail so I have the opportunity to make up for it."

Jeg kontaktet polet angående en Hoptropolis som smakte ille. Fikk penge igjen via nettbank.
Kan jo sende en mail til Amundsen også bare for og informere dem. Men må man skrive på engelsk til dem? :p
 
Minimal mengde oksygen introdusert i ølet under produksjon/tapping er den vesentligste grunnen til at noen bryggerier kan produsere øl som holder kvaliteten lengre enn en konkurrent gitt samme øltype, forutsatt oppbevaring på samme temperatur. Kjøleskap forlenger holdbarheten 2-3 ganger selvfølgelig.

Om du har tenkt å servere ølet i egen pub under egen kontrol, eller du vet av andre grunner at det blir drukket mens det er ferskt, så kan du senke skuldrene og hoppe over mye nitidig kvalitetssikringsarbeid. Det er faktisk helt greit. Jeg kommer gjerne og drikker det. Men da går jeg nok også forbi flaskene dine på supermarkedet, der jeg ikke vet hvor mange clueless ledd de har vært igjennom over hvor lang tid.

Dersom du distribuerer vidt og bredt, og du ønsker å sikre kvaliteten på ølet ditt, bør du skaffe deg en lab og et kvalitetsikringsprogram. Hvis ikke kan du komme til å høre ord som fizzy, oksydert, infisert, lukter gammel, midt-på-treet, disig, støvete, pappaktig, uinteressant, «interessant», fjøs og flere til.

Sakset fra http://anders.geekhouse.no/blog/beer/QA-labber.html
 
Svar fra Polet vedr. Min post #122 i denne post

Hei.
Takk for ditt innspill men det ser ikke ut til å bli noen endringer med det første, men vi tar det med oss videre .
For øvrig så er rutinene for reklamasjon på øl at du må ha med flaske/boks med innhold til butikken.
Med hilsen
Ellen
Kundeveileder
 
Konklusjonen er altså at Vinmonopolet har ei rutine for reklamasjoner som er veldig mye mer egnet for vin enn for øl. De fleste vinflasker kan man sette korken på plass og frakte tilbake til butikken.

Kan man klage på alle boksene fra en batch, eller må man åpne hver eneste boks og sippe litt før kan tar det med tilbake til butikken?
 
Det var en periode der de ansatte på polet på Manglerud tenkte og nei der er han igjen. Har levert mange øl i div. Pol det første jeg gjør er å smake/lukter før jeg hiver kork. Når det gjelder boks ber jeg enten kona holde den hele veien til polet mens jeg kjører dagen etter. Eller setter den i koppholder i bilen. Etter å ha fått tilbake et nytt øl eller pengene sender jeg mail til bryggeriet og forklarer feil. Hender jeg får igjen flasker osv. I posten
 
I de tilfeller det er en feil på en hel batch synes jeg at polet burde ha forenklete rutiner for retur fra kunde, hvor eksempelvis en kvittering er godt nok.
 
Det var en periode der de ansatte på polet på Manglerud tenkte og nei der er han igjen. Har levert mange øl i div. Pol det første jeg gjør er å smake/lukter før jeg hiver kork. Når det gjelder boks ber jeg enten kona holde den hele veien til polet mens jeg kjører dagen etter. Eller setter den i koppholder i bilen. Etter å ha fått tilbake et nytt øl eller pengene sender jeg mail til bryggeriet og forklarer feil. Hender jeg får igjen flasker osv. I posten

Morsomt å se hva onkel blå hadde sagt om en ble stoppet i bilen med en åpen boks med øl i koppholderen [emoji12]
 
Tilbake
Topp