Øl i media

Status
Stengt for ytterligere svar.
Men dette handler jo ikke om faguttrykk, det handler om å beskrive smak og aroma, ikke med faguttrykk, men med ord vi alle kjenner. For meg blir det idioti å beskrive et øl og si det smaker limstift.

Kanskje smaker det limstift for den som sier at det smaker limstift, men hvor mange andre kjenner det samme? Sannsynligvis ingen. Så hva er vitsen hvis hensikten er å beskrive et øl for andre? Bruker du sånne ord er det bare show off.
 
Alt med måte. Det kan nok være litt over the top med smaksnotater som "svett stallgutt fra Setesdal", men samtidig er vi vel alle enige om at en beskrivelse av en NEIPA "som smaker humle" er litt snaut.
 
Jeg synes artikkelforfatteren har et godt poeng:
Når du skriver for vanlige øldrikkere, bør du bruke et språk som er meningsfylt for dem.

Man kan trene seg opp til å kjenne et mye mer nyansert smakbilde enn vi vanlige øldrikkere oppfatter. Men hvor mye hjelper det meg - som ikke er i stand til annet enn å identifisere en del usmaker, og ellers bare kan se veldig grove penselstrøk i smaksbildet - å få en detaljert beskrivelse av alle de finere nyansene? (Jeg tviler ikke på at de er der, men jeg kan ikke oppfatte dem.)
 
Jeg scrollet tilbake, men fant ikke "limstift", antar at de bare var et eksempel. Men jeg synes at dette eksempelet(?) er helt fint. Hvem vil drikke øl som smaker limstift? For oss som kan litt usmaker så vil det for meg si ethyl acetate, selv om det treffer litt på siden av ethyl acetate, nuvel. Men det er ikke viktig for noen, poenget er at det smaker "limstift", altså ikke helt bra. Da ville jeg ikke kjøpt det (Eller, JEG ville nok kjøpt det for å smake usmaken, men mannen i gata ville nok ikke gjort det).
 
Du finner limstiften i artikkelen :)

Øljåleriet

Se der ja. Ctrl+F fant den i artikkelen. Synes alle de ordene som stod ved siden av "limstift" er delvis greie deskriptorer selv jeg. De er jo rettet for mannen i gata, men dog. Mannen i gata vet jo ikke hva som kommer fra malt gjær eller humle. De vet bare hva det smaker, overordnet. Old man yells at cloud er vel den artikkelen der slik jeg ser det.
 
Hvordan skal man da få frem nyanser? Artikkelforfatteren mener man skal skrive at ølet smaker øl. Og at man kan smake malt humle og gjær. Har forresten aldri smakt limstift.
 
Hvordan skal man da få frem nyanser? Artikkelforfatteren mener man skal skrive at ølet smaker øl. Og at man kan smake malt humle og gjær. Har forresten aldri smakt limstift.

Jeg har heller ikke smakt eller spist limstift. Men jeg vet hvordan det lukter, og det vet nok du og. Nesen og munnen er godt koblet sammen, men nesen er det sanseorganet som er sterkest, dette henger sammen med evolusjon fra da "vi" krabbet opp av havet.

Hvis du ikke kan en døyt om øl. Og leser en artikkel som sier at "dette ølet har et godt belgisk preg av fenoler som er typeriktig for et øl fra Wallonia". Hva sier det deg? (Hvis du hadde vært mannen i gata) Er det mer beskrivende for mannen i gata eller er noe som feks kunne gått som " Dette smaker lær og røyk" mer beskrivende for de som ikke "kan" øl, men er kun ute etter en enkel smaksbeskrivelse?

Nyansene er det kun kjennere som er ute etter, tenker jeg. Samme som på vinfronten, man kjenner igjen noe som en enkel forbruker, men smakerne kjenner igjen alt, men formidler bare "bunchet ned" hva det smaker, for den gemene hop.

Målgruppen for slike tester er som regel ganske bred.
 
Sist redigert:
Veldig enig med Miguel her
Fagterm: ethyl acetate
Folkelig: limstift
Fjollete: som duften av en limstift blant støyete barn på juleverksted i et trangt kjøkken lille julaften.
 
Sist redigert:
Veldig enig med Miguel her
Fagterm: ethyl acetate
Folkelig: limstift
Fjollete: som duften av en limstift blant støyete barn på juleverksted i et trangt kjøkken lille julaften.

Limstift kan være så mangt. Jeg kan huske noe som lukta mandel. Hvorfor ikke kalle det noe alle skjønner: løsemiddel?
 
… og løsemiddel er ikke så mangt... ?

Nja, jo - det veit jeg ikke så mye om:oops:. Det har du sikkert rett i. Men det er det som vanligvis brukes om etylacetat i litt større konsentrasjoner, i alle fall. "Solventy" på engelsk. Det er jo et løsningsmiddel. Og det er vel greit å holde seg til et innarbeida begrep.

Og limstift gir meg feil smaksassosiasjoner - om man ikke mener å si "mandelaktig", da.
 
‘Solvents’ er svært mye. Denne viser en rekke rengjøringsmiddel / -typer. Nyttig både for å forstå rengjøring, men også for å vise at dette ikke er et anvendelig begrep i vår sammenheng.
 
Nja, jo - det veit jeg ikke så mye om:oops:. Det har du sikkert rett i. Men det er det som vanligvis brukes om etylacetat i litt større konsentrasjoner, i alle fall. "Solventy" på engelsk. Det er jo et løsningsmiddel. Og det er vel greit å holde seg til et innarbeida begrep.

Og limstift gir meg feil smaksassosiasjoner - om man ikke mener å si "mandelaktig", da.

Ja, noen limstifter lukter faktisk mandel, ikke så lurt hvis man vil unngå at små barn skal ta seg en bit...
Sånne ord blir ihvertfall feil å bruke, når de som leser det kan ha forskjellig oppfatning av hva limstift lukter/smaker.
 
Skjønner ikke folk at limstift ikke lukter mandel? Men at det er en tilsatt aroma?
Jeg tror mer om allmuen enn som så.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ac390542ba97f3faa3657ceff58b9759.jpg
 
‘Solvents’ er svært mye. Denne viser en rekke rengjøringsmiddel / -typer. Nyttig både for å forstå rengjøring, men også for å vise at dette ikke er et anvendelig begrep i vår sammenheng.

Det der er reingjøringsmidler, ikke løsemidler, vel? (Orker ikke se en video på 21 minutter.)

"Solvent" er et etablert begrep: Solvent Flavors in Beer - Off-Flavors in Homebrewed Beer | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™
Palmer bruker det også, i How to Brew.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp